Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 05:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-07-13 12:27 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Hej, jag har en suzuki 85hp utombordsmotor från -91. Det är en förgasarmotor med 3 spjäll-förgasare. Jag har funderat på att göra om den till etanoldrift eftersom att 25% av bensinen åker igenom oförbränd.

Men jag har några frågor:
1. Motorn är en 2-taktare med separatsmörjning, kommer det funka med vanlig 2-t olja?
2. Eftersom motorn och tanken är i en fuktig miljö undrar jag om etanolen kommer dra åt sig vatten och bli förstörd?
3. Jag har en vattenavskiljare nu men den kommer antagligen inte att fungera med etanol, eller?
4. Är det någon idé att försöka höja tändningen? Det är elektronisk tändning

Tack på förhand :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-07-13 16:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
equiv skrev:
Men jag har några frågor:
1. Motorn är en 2-taktare med separatsmörjning, kommer det funka med vanlig 2-t olja?

Kolla in denna länk för info om 2-takt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 18:04 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Lind skrev:
1. Den syntetiska Klotz Kl-200 Techniplate-oljan borde vara idealisk. Hyggligt billig, mindre rök och mindre giftig för vattenlevande organismer/djur än mineralolja.
Trots allt går stora mängder (10-30%) oförbränt bränsle rakt igenom motorn på en så pass gammal 2-taktare.
Framförallt är det oförbränd olja som kommer ut med avgaserna/kylvattnet.


Det står att den har "Oil injection", inebär det att det då funkar med biltemas bio-olja? Det tar väl nånn timme innan oljan och etanolen har separerats och då borde det väl vara lungt eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En kommentar till 2 :

En fördel med E85 är ju att det bränslet faktiskt blandar sig med vatten i stället för att vattnet blir stående på tankens botten, som med bensin.

Min gamla motorgräsklippare, med en plasttank med många vinklar och vrår invändigt, var förr när jag körde den på bensin helt hopplös om den en gång hade stått ute i regn, det var nästan omöjligt att få ut alla vattendroppar som gömde sig på konstiga ställen i tanken, och förr eller senare fick motorn i sig bara vatten i stället för bränsle och tvärstannade.
Sedan jag konverterade den och kör på E85 så har jag inte haft några problem alls av det slaget, den stod ute utan någon form av skydd hela vintern och gick pålitligt och bra på en gång i våras efter sedvanlig kallstarthjälp med startgas.

Och till 4 :
Jag instämmer i att man lämpligen väntar med att försöka göra något åt tändningen, troligen vinner man inte så mycket på det.
På äldre utombordare med mekanisk tändförställning är ju den direkt hopkopplad med gasreglaget, så att ett visst gaspådrag ger ett visst tändläge. Sådana motorer kan spika kraftigt trots att bränslet har rätt oktantal och tändningen är rätt inställd, om de måste segdra vid lågt varvtal t ex för att propellern är för stor eller har för stor stigning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011