Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 20:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det ligger väl i sakens natur när det gäller den här typen av förgasare att man vill ha en ganska konstant kraft som håller emot undertryckets verkan på vakuumkolven, det är därför som fjädern är så lång som den är. Med en starkare fjäder kommer ju också kolven att inte komma så långt upp som den borde på fullgas, och ger alltså en onödig strypning.
Undrar om inte jag har sett i någon historik över SU-förgasare att de allra äldsta av dem inte hade någon fjäder alls utan bara utnyttjade vakuumkolvens tyngd för att motverka lyftkraften. Det gick väl bra så länge man tillverkade förgasardelar av mässing...

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 16:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
torbjorn skrev:
Det ligger väl i sakens natur när det gäller den här typen av förgasare att man vill ha en ganska konstant kraft som håller emot undertryckets verkan på vakuumkolven, det är därför som fjädern är så lång som den är. Med en starkare fjäder kommer ju också kolven att inte komma så långt upp som den borde på fullgas, och ger alltså en onödig strypning.
Undrar om inte jag har sett i någon historik över SU-förgasare att de allra äldsta av dem inte hade någon fjäder alls utan bara utnyttjade vakuumkolvens tyngd för att motverka lyftkraften. Det gick väl bra så länge man tillverkade förgasardelar av mässing...


men om nu e85 vill ha lite mindre luft så kanske det vore bra med en lite hårdare fjäder. jag kan prova och se, bilen går bra nu så om jag ändrar och den går bättre/sämre så vet man iallafall.
tack för förklaringen.

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 20:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det blir inte bara mindre luft utan ävän mindre bränsle med hårdare fjäder, fullgas blir inte längre fullgas sås.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 11:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
aryan skrev:
Det blir inte bara mindre luft utan ävän mindre bränsle med hårdare fjäder, fullgas blir inte längre fullgas sås.

/Aryan


Ja så måste det natuligtvis bli då nålen sitter fast i "trotteln" eller vad den heter=). Tänkte inte så långt tydligen :shock:

Fast nu efter min fjärde slipning så går den faktiskt riktigt gött och jag kan stänga av choken ganska snabbt.
Och nu är den väl påställd ca 35-40%.

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 11:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
KBM skrev:
Fast nu efter min fjärde slipning så går den faktiskt riktigt gött och jag kan stänga av choken ganska snabbt.
Och nu är den väl påställd ca 35-40%.


Kul! Teoretiskt ska det vara 41% mera och eventuellt ännu lite mera med nålen långt nere (pga att E85 är aningen mera trögflytade än bensin) så dina erfarenheter stämmer rätt så bra.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 13:22 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
För mig verkar det som om den metoden, för nålslipning, som beskrivs här skulle kunna funka för moped- och MCförgasare. Naturligtvis inte måtten men själva principen.

Kan någon klargöra detta? För i så fall skall jag klistra den i Moppe/MC forumet.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 18:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
Anti skrev:
För mig verkar det som om den metoden, för nålslipning, som beskrivs här skulle kunna funka för moped- och MCförgasare. Naturligtvis inte måtten men själva principen.

Kan någon klargöra detta? För i så fall skall jag klistra den i Moppe/MC forumet.


Den här tekniken borde väl fungera med vilken förgasare som helst som har en nål. Har man flera förgasare så "bör" man nog slipa dom i maskin så man får identiska nålar för att få motorn att gå riktigt jämt och fint.
Men visst är man bara noga som attan så kan nog den händige klara av flera förgasare också.

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 18:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ett hjälpmedel skulle kunna vara att ha ett antal kalibrerade hål, dvs vanliga munstycken som man kan prova ed om man har uppnåtträtt diameter vid en viss längd.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 19:11 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 22:31
Inlägg: 32
Ort: småland
KBM skrev:
Anti skrev:
För mig verkar det som om den metoden, för nålslipning, som beskrivs här skulle kunna funka för moped- och MCförgasare. Naturligtvis inte måtten men själva principen.

Kan någon klargöra detta? För i så fall skall jag klistra den i Moppe/MC forumet.


Den här tekniken borde väl fungera med vilken förgasare som helst som har en nål. Har man flera förgasare så "bör" man nog slipa dom i maskin så man får identiska nålar för att få motorn att gå riktigt jämt och fint.
Men visst är man bara noga som attan så kan nog den händige klara av flera förgasare också.



slipa nålen funkar inte på dom flesta mopeder, då dom inte har fasta munstycken utan nålen styr bara låg/mellan gas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-30 19:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
jag har gjort en ny grej för att den snabbare ska gå bra utan att den kommit upp i hög värme samt att den inte drar speciellt mer bränsle.
Justera choken så den ligger lite smått på efter nålslipningen under vintertid, då fungerar bilen klockrent.

Jag ligger nu på 1.3 liter milen med mycket kallstarter i stadskörning på 100% E85. Det tycker jag är rätt okej.



Något jag ska prova är på den nya motorn som finns i tankarna nu är att höjja kompet till 13 kilo, turbo och keramiska kolvar och topplocksförbränningen och 100% E85. Men det blir i en annan tråd.

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 21:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
vad jag har hört så behöver man bara skruva ur trottelskruver någon varv som sitter på undersidan av förgasaren och ställa tändningen 10 grader på en amazon :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-10 11:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
vad jag har hört så behöver man bara skruva ur trottelskruver någon varv som sitter på undersidan av förgasaren och ställa tändningen 10 grader på en amazon :D


Nej, så enkelt är det inte. Tänk också på att Amazoner förekommer med flera olika förgasartyper beroende på årsmodell och motortyp (Zenith fallförgasare, eller SU eller Stromberg CD-förgasare) och inställningsmöjligheterna ser helt olika ut på de olika förgasarutförandena. Om man gör på det sättet så får motorn alldeles för fet bränsleblandning på tomgång men fortfarande för mager blandning vid större gaspådrag, eftersom en viss flyttning av nål eller munstycke påverkar blandningen mindre och mindre ju större det aktuella gaspådraget är. Man kanska kan få bilen nödtorftigt körbar på det sättet, men varken prestanda eller ekonomi kommer ens i närheten av att bli så bra som de skulle kunna bli.

Man ska INTE laborera med ändrad tändinställning samtidigt som man provar ut korrekt bränsleblandning, det slutar med att man varken vet ut eller in om vilken åtgärd som har påverkat motorn på vilket sätt.
Det är bättre att börja med att se till att tändsystemet är i perfekt skick och tändningen inställd enligt motortillverkarens anvisningar, sedan vidtar man de åtgärder som behövs för att motorn ska få rätt bränsleblandning under alla förhållanden, och först därefter kan man roa sig med att försöka ställa tändningen tidigare och se om det medför några fördelar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-26 12:17 
Offline

Blev medlem: tis 12-01-17 22:41
Inlägg: 14
Skulle det inte gå att borra upp munstycket så att det arean blir 40% större? Bör väl ge samma effekt som att slipa nålen 40% smalare?
Det bör ju bli bättre än att slipa nålen eftersom då blir det exakt 40% mer bränsle genom hela registret så att säga.

Det enda negativa jag kan komma på är att det blir lite mera jobb eftersom man då måste ta loss förgasaren och flottörkoppen, man vill ju inte få in spånen i motorn.

Någon som kan bekräfta ifall det faktiskt fungerar att göra så här? Hade jag kommit på det när jag höll på att etanolkonvertera min bil så hade jag hellre borrat munstycket då det känns som att det borde vara lättare att få rätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-26 14:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det fungerar inte att borra upp munstycket. Då blir ju areaökningen mycket större när nålen är långt ner och nästan fyller ut munstycket, än då nålen är högt upp. Resultatet blir detsamma som om man flyttar ner munstycket, dvs mycket fetare bränsleblandning på tomgång men ingen större skillnad vid stort gaspådrag.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-26 15:28 
Offline

Blev medlem: tis 12-01-17 22:41
Inlägg: 14
torbjorn skrev:
Nej, det fungerar inte att borra upp munstycket. Då blir ju areaökningen mycket större när nålen är långt ner och nästan fyller ut munstycket, än då nålen är högt upp. Resultatet blir detsamma som om man flyttar ner munstycket, dvs mycket fetare bränsleblandning på tomgång men ingen större skillnad vid stort gaspådrag.


Ok.

Finns det något sätt att öka på bränslemängden lika mkt genom hela registret utan att slipa nålen?

Ifall du undrar varför jag inte vill behöva slipa nålen är för att jag har tänkt bygga B23AT och köra på E85 men nålen kommer nog behöva slipas så pass smal i slutet att den blir för kort så man får gashäng om man gasar fullt med tanke på att dem som bygger B23AT och kör på bf95/98 får korta av nålen 1cm och slipa den riktigt smal i slutet för att det inte ska gå för snålt.
Skulle vilja kunna ställa upp bränslet 40% så den går perfekt som sugmotor och sen efter det börja slipa nålen så bränslemängden ökar lagom för laddtrycket. I värsta fall får jag bita i det sura äpplet och montera elektriskt bränslepump och montera kallstartsspridare för att ge extra bränsle, men är tänkt som ett budgetbygge och vill ha det så billigt som det bara går.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011