Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=3586
Sida 4 av 4

Författare:  aryan [ ons 12-09-26 16:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

När du ändrar munstycket / nålsätet måste du altid anpassa nålens form som Torbjörn förklarade.

Om du ändrar till ett större huvudmunstycke/ nålsätet så kan du kompensera det med en nål som är bredare nertill.

Författare:  simlar [ ons 12-09-26 18:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

aryan skrev:
När du ändrar munstycket / nålsätet måste du altid anpassa nålens form som Torbjörn förklarade.

Om du ändrar till ett större huvudmunstycke/ nålsätet så kan du kompensera det med en nål som är bredare nertill.



Och med bredare nertill menar du då längst ner i spetsen eller längst upp där det är som tjockast? Dvs, tjockare nål när trotteln är längst ner eller tjockare nål när trotteln är högst upp?

Men det låter svårt att få tag i en nål som är tjockare än original, i alla fall till priset gratis (har 3st kompletta strombergare liggandes).

Författare:  nyfiken [ ons 12-09-26 19:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

Den på många bilforum kände förgasarmeken (förgasargurun :) ) Carbs har skrivit en del på det här forumet tidigare, men det är ett par år sedan han var här. Han hade i alla fall några slipade nålar till salu. Det kanske han har ännu?
Förgasarteknik Söderköping. Du får träff direkt på Google om du söker.

Författare:  aryan [ ons 12-09-26 20:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

simlar skrev:
Och med bredare nertill menar du då längst ner i spetsen eller längst upp där det är som tjockast?


Längst ner i spetsen såklart, man ska ju få till en öppning som är 40% större i varje läge av nålen/kolven.

/Aryan

Författare:  simlar [ ons 12-09-26 21:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

aryan skrev:
simlar skrev:
Och med bredare nertill menar du då längst ner i spetsen eller längst upp där det är som tjockast?


Längst ner i spetsen såklart, man ska ju få till en öppning som är 40% större i varje läge av nålen/kolven.

/Aryan


Hmm okej.
Känns ologiskt för mig att man måste göra nålen grövre nedtill för att fortfarande bibehålla 40% större öppning för varje läge på kolven med tanke på att man normalt sett slipar nålen 40% mindre för varje läge på nålen :?:

Ursäkta om jag verkar helt efterbliven men jag kan bara inte förstå varför det inte blir 40% mer soppa för varje läge på nålen av att borra munstycket 40% större. :oops:

Författare:  aryan [ ons 12-09-26 23:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

Okej ett exempel:
Original huvudmunstycke/säte = 150 (1,5 mm diameter)
Diameter nål i munstycke
nålen nere = 1,2
nålen nånstans halvvägs = 0,5
nålen längst upp = 0,2

area orginal huvudmunstycke 1,767 mm2
vid 40% större area: 2,474 mm2 => 1,775 mm diameter

Öppningen original
nålen nere
1,767 mm2 - 1,131 mm2 = 0,636 mm2,
efter borrning
2,474 mm2 - 1,131 mm2 = 1,343 mm2
111% ökning

nålen nånstans halvvägs
1,767 mm2 - 0.196 mm2 = 1,57 mm2
efter borrning
2,474 mm2 - 0.196 mm2 = 2,278 mm2
45% ökning

nålen längst upp
1,767 mm2 - 0,031 mm2 = 1,736 mm2
efter borrning
2,474 mm2 - 0,031 mm2 = 2,44 mm2
40% ökning

du ser att ökningen blir oproportionellt mycket större när nålen är nere

Författare:  simlar [ ons 12-09-26 23:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

Jo nu förstår jag lite bättre. Blev lite väl mycket ökning, ja då får man hoppa över det alternativet. :(
Men tack för svar :)

Författare:  aryan [ tor 12-09-27 08:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

Om du inte kan slipa till en nål som är tjockare nertill, kan du borra munstycket så att du har 45%-50& så stor öppning när nålen är nere, för genom en liten öppning brukar etanol flöda sämre och du kan använda tomgångsinställningen för att magra av tomgången och om det ändå blir för mycket kan du sänka nålen lite.

I mitt exempel har du original en öppning som är
1,767 mm2 - 1,131 mm2 = 0,636 mm2
150% x 0,636 mm2 = 0,954 mm2
1,131 mm2 + 0,954 mm2 = 2,085 mm2
2,085 mm2 motsvarar 1,62 mm diameter (162 munstycke) så det skulle räcka att borra den med ett 1,6 mm borr.

För att få tillräklig bränsle med nålen längre upp ska den göras tunnare.

Men i mitt exempel som har en väldig tunn nål i spetsen går det inte att få tillräcklig bränsle med nålen längs upp även om den skulle vara nedslipad till 0mm .
Med nålen längst upp hade jag
1,767 mm2 - 0,031 mm2 = 1,736 mm2
Nya yta med 1,62 mm munstycke utan nål 2,085 mm2

2,085 mm2/1,736 mm2 => bara 20% större öppning.


Förhoppningsvis är din nål mycket tjockare nertill så att det finns mera slipmån annars kan du kanske slipa en ny nål från grunden. Man kan ju använda en borrmaskin som du sätter in ”nålen” som svarv med en liten slipskiva för grovjobbet och slippapper för finjobbet.

Författare:  simlar [ tor 12-09-27 11:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

Min nål är en original bensin-nål från en B23A.

Men kom på en sak, eftersom det är på tomgång som ökningen blir oproportionellt stor, då borde det väl gå att borra munstycket så man får 40% mer bränsle på tomgång, och sen slipa till nålen.

Har en förgasare framför mig att mäta och munstycket mitt är 2,5mm och nålen är 2,4mm 2mm ovan för trotteln (munstycket är nerpressat 2mm, just vid trotteln är nålen 2,5mm)
Och när jag stoppar in siffrorna i räknaren (http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php) så får jag siffrorna:

area orginal öppning (munstycke = 4.909mm2) - (nål = 4.524mm2) = 0.385mm2
ny area vid 40% större öppning = 0.539mm2

area orginal öppning (munstycke = 5.063 mm2) - (nål = 4.524 mm2) = 0.539 mm2

Så då testar jag mig fram till jag får en storlek på munstycket som ger 0,539mm2 öppning. Då får jag fram att jag behöver borra munstycket till 2,539mm, men svårt att få tag i en borr som är 2,539mm så. Den närmsta borren jag hittar när jag söker på google är 2,6mm, det ger en öppning på 0,785mm2 och det är 104% bränsleökning :(


Längst ut i spetsen är nålen 1,59mm.

Författare:  aryan [ tor 12-09-27 11:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

simlar skrev:
Min nål är en original bensin-nål från en B23A.

Men kom på en sak, eftersom det är på tomgång som ökningen blir oproportionellt stor, då borde det väl gå att borra munstycket så man får 40% mer bränsle på tomgång, och sen slipa till nålen.


Jo det var just det ag försökte förklara här ovan :-) 50% mer på tomgång är nog också ok, pga att du har CO skruven som du kan kompensera (snåla ner) med.

simlar skrev:
Har en förgasare framför mig att mäta och munstycket mitt är 2,5mm och nålen är 2,4mm 2mm ovan för trotteln (munstycket är nerpressat 2mm, just vid trotteln är nålen 2,5mm)
Och när jag stoppar in siffrorna i räknaren (http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php) så får jag siffrorna:

area orginal öppning (munstycke = 4.909mm2) - (nål = 4.524mm2) = 0.385mm2
ny area vid 40% större öppning = 0.539mm2

area orginal öppning (munstycke = 5.063 mm2) - (nål = 4.524 mm2) = 0.539 mm2

Så då testar jag mig fram till jag får en storlek på munstycket som ger 0,539mm2 öppning. Då får jag fram att jag behöver borra munstycket till 2,539mm, men svårt att få tag i en borr som är 2,539mm så. Den närmsta borren jag hittar när jag söker på google är 2,6mm, det ger en öppning på 0,785mm2 och det är 104% bränsleökning :(



2,55 borr borde finnas eller annars finns brotsch satser (som jag har skaffat) som annars silversmeder bl. a. har

Med 2,55 får du 166% med nålen 2,4mm/längst in det borde kunna vara ok eftersom etanolen som sagt passerar mindre öpnningar sämre än bensin och du har CO skruven att justera med om det ändå blir flr fet tomgång.

[quote="simlar"]Längst ut i spetsen är nålen 1,59mm.

Ok då har du nu med 2,5mm munstycke och 1,59mm spets en area som är 2.923 mm2
ny area vid 40% större öppning ska vara 4.092 mm2
med original munstycke ska nålens spets då slipas ner till 1.02 mm, det funkar ju!

Med 2,55 munstycke kan nålens spets såklart vara något bredare/mindre nedslipat
till exempel med 1,1mm spets blir orginal öppning (munstycke = 5.107 mm2) - (nål = 0.95 mm2) = 4.157 mm2

Då har du 42% mera troligtvis ganska bra om du eftersträver mer effekt fullgas.

Författare:  simlar [ tor 12-09-27 12:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

Ok, ja det jag är ute efter är max effekt på fullgas utan att behöva slipa nålen otroligt smal eftersom jag kommer köra turbo och e85.

Sida 4 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/