Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

E85 konv Traktor BM terrier B16C motor
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=3779
Sida 2 av 3

Författare:  redheat [ sön 08-08-31 09:24 ]
Inläggsrubrik: 

Jag får börja att få bort glapp i en del leder först.

Får motorn för mycket bränsle om den skjuter lite när man släpper gaspedalen??

Författare:  torbjorn [ sön 08-08-31 14:09 ]
Inläggsrubrik: 

redheat skrev:

Får motorn för mycket bränsle om den skjuter lite när man släpper gaspedalen??


Kan tänkas, men det kan också bero på andra orsaker. T ex om det finns någon spricka i grenröret så att det kan dra in luft där när gasen släpps. Otäta avgasventiler kan också ge sådana fenomen.
Men du kan ju börja med att ställa in magrare tomgångsblandning och se om det hjälper.

Är det förresten i avgasröret eller insugningsröret du får puffar i samband med att du släpper gasen?

Författare:  redheat [ sön 08-08-31 20:35 ]
Inläggsrubrik: 

verkar som det är avgasröret

grenröret är planat och monterat med nya packningar

Författare:  torbjorn [ sön 08-08-31 22:52 ]
Inläggsrubrik: 

Ok, då ska man nog i första hand gissa på antingen för fet blandning eller något tändningsproblem.

När man släpper gasen tvärt blir det ju mycket stort undertryck i insugningsröret och därmed lågt kompressionstryck i cylindrarna. Då behövs det inte mycket tändspänning för att det ska bli en gnista i tändstiften, det kan räcka med "överhörning" mellan tändkablar som ligger an mot varandra eller minsta lilla krypström i fördelarlocket för att det ska bli en gnista i något fler tändstift än det som egentligen ska tända i ett visst ögonblick.
Förresten, i och med att fördelaren är ombyggd till brytarlöst tändsystem kan det vara lämpligt att kolla att tändläget ligger rätt i förhållande till uttagen i fördelarlocket. Det gör man enklast genom att titta på brännmärkena på fördelarrotorns sidokontakt, de ska ligga någotsånär mitt på kontakten och båda kanterna bör vara fria från brännmärken.

Bilmotorer från 70-talet och framåt har ofta någon anordning för att gasspjället inte ska stängas för snabbt vid gasuppsläpp, just för att undvika smällar i avgasröret. Den enklaste lösningen är en liten dämpare (dashpot) så att spjället går tillbaka med några sekunders fördröjning de sista millimetrarna, men det finns också pneumatiska eller elektroniska anordningar (kallas t ex spjällöppnare) för att hålla spjället öppet litegrann så länge motorvarvtalet ligger långt över normal tomgång.

Författare:  redheat [ tis 08-09-02 19:40 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Ok, då ska man nog i första hand gissa på antingen för fet blandning eller något tändningsproblem.

När man släpper gasen tvärt blir det ju mycket stort undertryck i insugningsröret och därmed lågt kompressionstryck i cylindrarna. Då behövs det inte mycket tändspänning för att det ska bli en gnista i tändstiften, det kan räcka med "överhörning" mellan tändkablar som ligger an mot varandra eller minsta lilla krypström i fördelarlocket för att det ska bli en gnista i något fler tändstift än det som egentligen ska tända i ett visst ögonblick.
Förresten, i och med att fördelaren är ombyggd till brytarlöst tändsystem kan det vara lämpligt att kolla att tändläget ligger rätt i förhållande till uttagen i fördelarlocket. Det gör man enklast genom att titta på brännmärkena på fördelarrotorns sidokontakt, de ska ligga någotsånär mitt på kontakten och båda kanterna bör vara fria från brännmärken.

Bilmotorer från 70-talet och framåt har ofta någon anordning för att gasspjället inte ska stängas för snabbt vid gasuppsläpp, just för att undvika smällar i avgasröret. Den enklaste lösningen är en liten dämpare (dashpot) så att spjället går tillbaka med några sekunders fördröjning de sista millimetrarna, men det finns också pneumatiska eller elektroniska anordningar (kallas t ex spjällöppnare) för att hålla spjället öppet litegrann så länge motorvarvtalet ligger långt över normal tomgång.


Kan nog vara att spjället stänger för snabbt, det är ju rätt många stag som går till förgasaren, så för att ej gasen skulle hänga sig så fick jag sätta en extra fjäder på gasspjället på förgasaren.

Författare:  redheat [ ons 09-04-22 20:00 ]
Inläggsrubrik: 

jag har glömt att tillsätta blyersättning, måste man ha det till e85??

Författare:  torbjorn [ ons 09-04-22 20:30 ]
Inläggsrubrik: 

Behovet av blyersättning verkar rent allmänt vara mindre för E85 än för blyfri bensin. Och även för bensin är det inte så stort behov av blyersättning för en motor som går så pass "lugnt" som när den sitter i en traktor, det är ju t ex aldrig frågan om några höga varvtal där.

Volvomotorer som t ex B18 och B20 klarar sig i praktiken utmärkt på blyfri bensin utan blyersättning även när de sitter i personbilar. Jag känner till en 140 som konsekvent har körts enbart på blyfri bensin - bara för att se hur det skulle gå - ända sedan omkring 1986-87 när blyfri bensin började säljas i Sverige. Och den går än, utan att toppen har behövt lyftas av någon anledning.

Aryan här på forumet har observerat, och det står om det i en och annan tråd, att ventilspelet ändrar sig snabbare när man kör en sådan motor på blyfri bensin än när man kör den på E85 om den går mycket tungt belastad (det är frågan om en B18 eller B20 som sitter i en stor och tung husbil).

Så du kan nog vara lugn och låta bli blyersättningen!

Författare:  redheat [ ons 09-09-30 12:48 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Behovet av blyersättning verkar rent allmänt vara mindre för E85 än för blyfri bensin. Och även för bensin är det inte så stort behov av blyersättning för en motor som går så pass "lugnt" som när den sitter i en traktor, det är ju t ex aldrig frågan om några höga varvtal där.

Volvomotorer som t ex B18 och B20 klarar sig i praktiken utmärkt på blyfri bensin utan blyersättning även när de sitter i personbilar. Jag känner till en 140 som konsekvent har körts enbart på blyfri bensin - bara för att se hur det skulle gå - ända sedan omkring 1986-87 när blyfri bensin började säljas i Sverige. Och den går än, utan att toppen har behövt lyftas av någon anledning.

Aryan här på forumet har observerat, och det står om det i en och annan tråd, att ventilspelet ändrar sig snabbare när man kör en sådan motor på blyfri bensin än när man kör den på E85 om den går mycket tungt belastad (det är frågan om en B18 eller B20 som sitter i en stor och tung husbil).

Så du kan nog vara lugn och låta bli blyersättningen!



Tidningen Traktor Power har haft 4 nummer som dom har etanol konverterat en Volvo T 24 och där skriver dom att, man får inte köra utan blyersättning och hade dom inte användt blyersättning i etanolen hade inte funnits något ventilspel att kolla.

Fungerar den vanliga blyersättningen till etanol??

Dom är inne på andra året, har kört 100 timmar med traktorn, oljan är mycket renare vid etanol än med bensin.

Kallstart gick ner till - 7 grader

Författare:  nyfiken [ ons 09-09-30 13:05 ]
Inläggsrubrik:  Behov av blyersättning

Behovet av blyersättning är betydligt överdrivet, som också Torbjörn skrev tidigrare. Läs mer här http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Det är så här också att flera av blyersättningsmedlen består till mesta delen av just etanol.

Författare:  redheat [ fre 09-10-02 05:50 ]
Inläggsrubrik: 

Skrev till Traktor Power tidningens redaktör och frågade om behov av blyersättningen och hänvisade till denna länk.

fick detta svar från den killen som gjorde Etanol konverteringen på T 24

Inför testet gjorde jag så att jag kontaktade både Volvo, SPI-Svenska PetroleumInstitutet, samt en branschorganisation för bränslehandlarna, har just nu glömt namnet på den. Inte från någon av dessa fick jag något entydigt svar på min fråga om det verkligen behövs en blyersättningstillsats i de traktormotorer som kan bli aktuella att driva med etanol.
Klart är dock att den som kör BM-Terrier samt Volvo-Krabat på blyfri bensin utan tillsats av blyersättningsmedel bör ha gott om pengar - för kunna renovera sitt topplock. Motorerna i dessa traktorer heter B 16 och är av samma typ som i gamla Volvo Amazon och PV, för vilka rekommenderas blyersättningsmedel.
Lite nyare bensindrivna traktorer, som t.ex. BM 320 Buster Bensin har en motor som heter Volvo B 18. Enligt vad man uppger från Volvo saknar även dessa motorer härdade ventilsäten och skall således ha tillsats av blyersättningsmedel.
Svenska Volvo PV Klubben med drygt 6.000 medlemmar har till och med kört en drive där medlemmarna fått lämna in sina topplock för konvertering till blyfritt genom att man fräst in härdade ventilsäten.

Mot bakgrund av den information jag hade, eller kanske jag skall säga, brist på relevant information om blyersättning var nödvändig eller inte, så tog jag det säkra före det osäkra - och skrev någonting i stil med att "den som är smart pytsar i en skätt blyersättningsmedel". Jag tänkte också som så att det kan bli ett sjuherrans kackalorum om Traktor Power kör ett test där de som följer testet och själva provar att köra på etanol riskerar att förstöra sina traktormotorer. Därför fick det som ren försiktighetsåtgärd så klart bli en uppmaning om blyersättningsmedel i texten.

Till slut kan jag tillägga att alla jag har frågat som brukskör äldre bensindrivna traktorer nästan undantagslöst även använder blyersättningsmedel. En som inte gjorde det vet jag ångrar sig gruvligt! Han kvaddade nämligen topplocket på sin helt nyrenoverade Volvo T 34 vid uppvisningskörningen och cruisingen på traktorracet i Hammarstrand, Jämtland, sommaren 2007. Efter några blyfria tankningar åt sig minst en ventil upp genom toppens gjutgods. Resultatet blev att hela topplocket erhöll sådana skador att det fick lov att bytas. Och att hitta ett nytt topplock till Volvomotorn D 4 B från tidigt 1950-tal har varken varit lätt... eller billigt.

Författare:  J.K Nilsson [ lör 09-10-17 22:41 ]
Inläggsrubrik: 

redheat skrev:
Tidningen Traktor Power har haft 4 nummer som dom har etanol konverterat en Volvo T 24

Fanken, det glömde jag. :evil: Jag köpte första nummret sedan har jag glömt av att leta tidnignen.

J.K Nilsson

Författare:  Baggis [ sön 09-10-18 07:40 ]
Inläggsrubrik: 

J.K Nilsson skrev:
redheat skrev:
Tidningen Traktor Power har haft 4 nummer som dom har etanol konverterat en Volvo T 24

Fanken, det glömde jag. :evil: Jag köpte första nummret sedan har jag glömt av att leta tidnignen.

J.K Nilsson

Går kanske att beställa direkt från förlaget?

Författare:  aryan [ sön 09-10-18 18:43 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har nu rätt mkt erfarenhet med E85, bensin och motorgas i B18 motor som inte har fått härdade ventilsäten och kan intyga att ventilspelets slitage med E85 är obetydligt (och en påtaglig stor skillnad jämförd med blyfribensin) och då belastas motorn hård (i Hanomag F25 husbil) mestadels rund 3500-4500 varv i motorvägsfart och och nära max effekt (och tyvärr även hög förbrukning) och går den dessutom fortfarande lite för mager på E85!

På bensin måste jag justera ventilerna efter 500 mil och på gas (som jag också kan köra på) tom efter 200 mil! I somras har jag åter kört 800 mil med den på nästan uteslutande på E85 utan att ventilspelet avtagit. Mera än jag kunde räkna med pga att jag var tvungen att köra några tiotals mil på gas i Danmark pga att ett E85 tankstation i Tyskland hade hunnit stänga på hemvägen.

Dessutom förstår jag inte riktigt det sista som skrivs om att det är svårt att få tag på nya toppar till dessa gamla motorer, i fall att ventilsäterna skulle tagit stryck (som min ör på gas och bensin) då är det väl smartare att renovera toppen med härdade ventilsäten än att försöka hitta en annan? Om man kommer att använda motrn mycket så löner det sig ändå iom att man sparar utgiften för bliersättningsmedlet, kör man inte så mkt så kan man också strunta i blyersättningem eftersom man då alldrig hinner att slita så mkt på ventilsäterna att justermånen hinner ta slut ens om man skulle köra på gas eller bensin!

Ända skillnaden i övrigt är att jag har 123ignition elektronisk tändfördelare med E85 optimerat tändkurva, högeffektständspole och irridium tändstift. Det kan hända att ett kraftigare tändsystem och lite tidigare tändning gör att förbränningsförloppet hunnit klart tidigare viket i sin tur skulle kunna sänka avgas(ventilens) temperatur, men jag tror inte att det kan göra så stor skillnad.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ sön 09-10-18 18:50 ]
Inläggsrubrik: 

redheat skrev:
Till slut kan jag tillägga att alla jag har frågat som brukskör äldre bensindrivna traktorer nästan undantagslöst även använder blyersättningsmedel. En som inte gjorde det vet jag ångrar sig gruvligt! Han kvaddade nämligen topplocket på sin helt nyrenoverade Volvo T 34 vid uppvisningskörningen och cruisingen på traktorracet i Hammarstrand, Jämtland, sommaren 2007. Efter några blyfria tankningar åt sig minst en ventil upp genom toppens gjutgods. Resultatet blev att hela topplocket erhöll sådana skador att det fick lov att bytas. Och att hitta ett nytt topplock till Volvomotorn D 4 B från tidigt 1950-tal har varken varit lätt... eller billigt.


Det var ju inte förrän omkring 1949 som blyad bensin började säljas i Sverige (annat än som flygbränsle). Så D4B-motorn var säkert från början konstruerad för blyfri bensin. Motorfotogen har heller aldrig haft några blytillsatser. Om man läser motorteknisk litteratur från första halvan av 50-talet (t ex en del av Björn Bergwiks böcker) så ser man en hel del uppgifter om att vissa motortyper hade problem med att ventiler och ventilsäten inte höll för den blyade bensinen!

Mer troligt när det gäller just det där haveriet är väl att någon avgasventil har haft ett något för litet ventilspel, eller att spelet har minskat vid inkörningen och sedan inte ställts efter. När sedan spelet är nere på 0, så att ventilen inte får tillfälle att ligga an mot sätet och kylas, så går förstörelsen fort på både ventil och ventilsäte. Så snart det har börjat bli otätt så blåser ju heta gaser förbi redan under förbränningstakten och värmer upp alltsammans ännu mer. Och sådant kan hända oavsett om man använder blyersättning eller inte.

Författare:  karlmb [ sön 09-10-18 22:14 ]
Inläggsrubrik: 

Intressant med Aryans långtidsuppföljning!
Särskilt för vissa skeptiker som sprider skrämselpropaganda om nya bilar och vilket elände etanolen kan ställa till med där!

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/