Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-10-01 17:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Hej. Pratade men en kompis idag och han har en vanlig förgasarbil och en insprutningsbil. Han kör 70% E85 och 30% bensin i tanken och ställt in förtändning några grader och han säjer att bilen blir starkare och drar mindre och har kör billigt. Varför blir det så. Jag känner många som kör typ 90% e8b och 10% bensin och dom motorerna går bra. Tänkte om man blanda den perfekta blandningen med e85 och bensin, kan det dra mindre då och bli ekonomisk. Tänk om man låter bli att konventer och bara tanka ren e85. Undra hur det skulle bli då. Skulle nog fungera. Jag tror inte så mycket på " man måste ge motorn 30% mera för att etanols ska fungera" Man kanske kan ge den 10 % mera.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Konvertering eller inte
InläggPostat: ons 08-10-01 18:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag skall inte fördjupa mig för mycket i detta, för jag är inte tillräckligt påläst. Men du skall komma ihåg att det gäller att få Lambda 1 hela tiden.
Med bensin är den idealiska blandningen 14,7 kg luft till 1 kg bensin. (Notera att man mäter i kg här, det har förmodligen med att göra att det blir enklare att räkna då (?))
Då får man i alla fall minst skadliga och förorenande utsläpp.
För etanol (E 85) ligger det ideala blandningsförhållandet på 9,xx kilo luft till 1 kilo E 85. (Jag kan inte dom exakta decimalerna). Av detta framgår att det behövs mer bränsle till procentuellt mindre kg luft, vid E 85-drift.

Man kan väl säga så här också, att Lambda 1 är inte ett påfund av miljöaktivister och politiker. Motorn blir effektivast vid Lambda 1. Både vad gäller motoreffekt och bränsleekonomi.

Man kan även läsa den här sidan, där några kapitel förklarar detta med bränslen och Stökiometriska tal.
http://www.ips.se/IPS-brandkompendium.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 19:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Hur mycket känara man om man kör 50/50 och bara e85?
Bensin ska ju bli dyrare. Det jag jag. Men e85 blir ju också dyrare. 8,79 är den just nu i västernorrland - örnsköldsvik. Varför måste e85 höjas? Mina kompisar är emot etanol och har bara negativa saker om e85 t.ex. att man inte kan köra e85 på en volvo 740 för den skär eller går sönder och det blir dyrare att köra på etanol än bensin. Skulle gärna testa köra 70/30 med e85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 19:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det här med vilken blandning som ger bäst resultat varierar mycket kraftigt för olika motortyper. När det gäller just Volvo 740 så får man ju tänka på att det förekommer ett antal olika varianter av förgasare eller insprutningssystem, tändsystem osv på olika årsmodeller och de kan ha helt olika egenskaper. Man kan inte ens dra alla 740 över en kam.
Vad är det för årsmodell på din 740?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Förvånande uttalanden
InläggPostat: ons 08-10-01 19:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Heretic skrev:
"Mina kompisar är emot etanol och har bara negativa saker om e85 t.ex. att man inte kan köra e85 på en volvo 740 för den skär eller går sönder och det blir dyrare att köra på etanol än bensin".

Förvånande att något sådant sägs i Örnsköldsvik, av alla platser i Sverige! Där har ni ju SEKAB, och det torde väl sysselsätta ett förhållandevis stort antal människor. Där om någonstans, borde man väl vara glad över den stora succes som etanol har blivit som motorbränsle?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 20:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
torbjorn skrev:
Det här med vilken blandning som ger bäst resultat varierar mycket kraftigt för olika motortyper. När det gäller just Volvo 740 så får man ju tänka på att det förekommer ett antal olika varianter av förgasare eller insprutningssystem, tändsystem osv på olika årsmodeller och de kan ha helt olika egenskaper. Man kan inte ens dra alla 740 över en kam.
Vad är det för årsmodell på din 740?


Det är en Volvo 744 från 1988 med B230F (elektronisk insprut) som motor och har bosch som tändsystem och motorn har 116 hk vid 5200 rpm.

nyfiken, hur mycket kostar etanol där du bor? Tror ni att etanol kommer var ett av dom framtida bränslen? Vad görs våran e85 ifrån? Kommer den från brasilien? Görs e85 av träd? Varför har men bensin i e85? Är det för kallstarter? Jag glömde säja att min gammla SO-lärare var mycket emot etanol. Ändå hade han en etanolbil :lol: Han sa att etanol kommer försvinna. Det kostar mera än att producera etanolen sa han.


Senast redigerad av heretic ons 08-10-01 20:10, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 20:09 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Då är frågan om det är 2.2 eller 2.4. Om du har 2.4 är det bättre då den reglerar bättre. Om du har felkodsdosa så är det 2.4.

Min -92 som har 2.4 kunde jag köra med ca 75% E85, med mer gick den dåligt, min -95 som har samma styrsystem och i princip samma motor gick inte bra med 75%. Jag var tvungen att hälla i mer bensin för att den skulle gå ordentligt.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 20:26 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
erikn skrev:
Då är frågan om det är 2.2 eller 2.4. Om du har 2.4 är det bättre då den reglerar bättre. Om du har felkodsdosa så är det 2.4.

Min -92 som har 2.4 kunde jag köra med ca 75% E85, med mer gick den dåligt, min -95 som har samma styrsystem och i princip samma motor gick inte bra med 75%. Jag var tvungen att hälla i mer bensin för att den skulle gå ordentligt.


Nope. Jag har 2.2. Är det någon skillnad mellan Lh 2.2 och 2.4?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det är en hel del skillnader:

Diagnostik till att börja med. LH 2.4 har möjlighet att tända en motorelektronikvarningslampa och ge felkoder som hjälp vid felsökning, det klarar inte LH 2.2 .

LH 2.4 så kallad adaptiv lambdareglering, det innebär att systemet kommer ihåg hur mycket det har behövt korrigera bränsleblandningen tidigare vid samma varvtal, gaspådrag osv. Tack vare det behöver LH 2.4 ingen inställning för tomgångsblandningen (på LH 2.2 finns det en justerskruv på luftmängdmätaren).

Tomgångsstabiliseringen är ungefär likadan på båda men LH 2.4 har en mer "intelligent" reglering så att det inte behövs någon grovinställning vid gasspjällhuset längre.

På Volvo används ett modernare tändsystem (EZ116K) ihop med LH 2.4 . Det kan också lämna felkoder och sånt, men den stora skillnaden mot de äldre tändsystemen är att det inte styrs av någon hallgivare i fördelaren utan av en induktiv givare vid svänghjulet. Fördelen med detta är att man får bättre precision i tändläget, slipper "fladder" pga kamremmen. Dessutom håller den induktiva givaren bättre än hallgivaren. Nackdelen är att man inte längre kan ställa om tändningen genom att vrida på fördelaren. På Volvo 740 med LH 2.2 sitter en äldre variant av EZ-K, förutom det här med diagnostik och givare är den ganska likvärdig med EZ116K , den klarar av knackreglering och allt sånt. På 240 med LH 2.2 används däremot ett helt annorlunda tändsystem, tillverkat av Chrysler.
Saab använder som regel den äldre varianten av EZ-K både på bilar med LH 2.2 och LH 2.4 . Dock förekommer också Saabs eget DI-tändsystem ihop med LH 2.4 .

En annan skillnad man bör tänka på är att Volvo använder olika bränsletryck och olika typer av spridare beroende på om motorn har LH 2.2 eller 2.4 . På bilar med LH 2.2 är bränsletrycket 2,5 bar medan LH 2.4 har 3,0 bar. Det gör om inte annat att man har bättre marginal för en bränsletryckökning med LH 2.2 , pumpen är likadan för båda systemen.

B230F-motorer med LH 2.2 har lägre kompression än alla andra B230 sugmotorer, detta för att LH 2.2 -bilarna skulle klara ner till 91-oktanig bensin (på 80-talet fanns det inte blyfri bensin med högre oktantal i vissa länder).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Långt svar till Heretic
InläggPostat: ons 08-10-01 23:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Svensk etanol kommer från dom här två företagen:
http://www.sekab.com/
Som ligger i Örnsköldsvik.

Och sedan
http://www.agroetanol.se/aetanol.nsf/19 ... enDocument
Som ligger i Norrköping.

Det har talats om flera andra fabriker i bl.a. Karlshamn (tror jag det var) men det har hittills inte hänt något. Även det inre av Småland och Sveg i Härjedalen, men det är samma där.

SEKAB importerar etanol från Brasilien, men tillverkar en mindre del själv av trä, ”skogsavfall” eller cellulosa. Du ser mer detaljer på deras hemsida. Det är än så länge bara en mindre försöksanläggning, men dom samlar kraft och pengar för att bygga ut. För att få in pengar har dom projekt att odla sockerrör och framställa etanol i ett par länder i Afrika. Detta är bara i början, så något resultat har vi inte läst om ännu.

I Norrköping tillverkas etanolen av i första hand vete. Det lär vara uppdelat så att Norrköpingsetanolen går till den 5 %:iga inblandning som all bensin har i dag. Medan Ö-viksetanolen, inklusive den Brasilianska, går till E 85, och även Etamax D, som många bussar här i Storstockholm går på. Det kan du läsa massor om på SL:s (Storstockholms Lokaltrafik) och SCANIAS sidor. SCANIA är ”världsledande” med dieselmotorer som går på ”ren” etanol, över 95 % etanol och resten tändförstärkare. SCANIA och SEKAB har aviserat att bygga tankstationer i landet så att även lastbilar i fjärrtrafik kan använda Etamax D.

Jag tror att kallstarterna har med 85 % etanol att göra, men också att det inte finns serieproducerade 100 % etanolmotorer för personbilar och motsvarande storlek. Dom bilmotorerna som finns nu, är ju förhållandevis lätta att konvertera till drift på E 85. För att göra en motor för 100 % etanol får man börja helt från grunden med att konstruera. Det har bara gjorts på labbnivå. OBS, man skall inte förväxla dessa motorer med dom som jag nämner om SCANIA och Etamax D. Det är dieselmotorer i grunden, medan bilmotorerna är Ottomotorer. Sådana som vi har i våra bilar i dag.

Din lärare: Man hör ibland sådana paradoxala uttalanden från personer som man förväntar sig att vara mer upplysta och informerade. Vi människor blir ju för varje dag mer och mer på det klara med att vi måste byta ut dom fossila bränslena kol och olja mot något annat. Det har i många år talats om massor med förslag, som aldrig har varit mer än ord. Jag är 60 +, så jag har fått höra och läsa många olika idéer och spådomar. Etanol är ett konkret alternativ, och det finns här och nu. Dessutom är det förhållandevis lätt och billigt att konvertera befintliga bilar till etanol. Man har ibland hör talas t.ex. om vätgas som det ideala motorbränslet. Många har försökt och massvis med pengar har lagt ner på prov och tester. Men det har inte blivit något bestående. Alla försök har lagts ner. Betänk också att det är inte bara nya bilmotorer som behövs. Det behövs en helt ny struktur med tankstationer för denna vätgas. Och det är på långa vägar inte jämförbart med en nergrävd cistern i marken, som passar både bensin och etanol. Inte nog med det. Vem skall betala denna nya och omfattande infrastruktur?
Sedan har vi elbilar, och jag vet att det finns många förespråkare för dom. Bl.a. på det här forumet. Men där har vi också ett infrastrukturproblem. Alla elbilar skall ha minst en laddstation. Ibland två, en hemma och en på jobbet. I dag är det så att det finns inte ens fasta parkeringsplatser till alla bilar. Hur och var skall alla dessa elbilar laddas när dom inte rullar?

Gasdrift då? Samma sak där med infrastrukturen. Det kostar massvis att bygga ut. Och för dagen finns det inte så mycket äkta biogas (framställd av biologiskt organiskt avfall) att det räcker till dom få gasbilar som existerar. Därför blandas det till hälften med naturgas som är fossil. Däremot om man använder biogasen till värmecentraler och processindustrier är det i ett bättre läge. Då handlar det om begränsade infrastrukturer. Ofta en pipeline eller motsvarande. Och du har säkert hört talas om Vladimir Putin och hans gasledning genom Östersjön? Skulle vi bygga ut gasen i Sverige så måste vi ansluta oss till Putins gasledning, och bli beroende av hans ”gangsterfasoner”. Fråga dom invånare i Östeuropa som redan är beroende om hur Putins gasleveranser fungerar.

Men räcker all etanol till bilarna? Den frågan hör man ofta. SEKAB och deras systerorganisation BAFF har siffror på att det är i storleksordningen 1 % av jordens odlingsarealer som används för bioenergi i dag. Och även om man lägger in aspekten med matodling, så lär det vara gott om mark över för bioenergi. Om nu det skulle kosta så mycket att producera etanol, varför gör man det då och säljer det med förtjänst? Speciellt i dessa tider med ekonomiska storkriser. Det är ju nu som alla finansinstitut helst skulle vilja låsa in sina pengar och stänga butiken. Trots det rullar etanolbilarna på.

Så etanol kommer att finnas inom ”överskådlig framtid” som det brukar heta. Det som eventuellt skulle kunna sabotera detta är möjligen politiska beslut, men då är dom påtryckta av oljeindustrin, som i sin tur är en verklig skurkorganisation i sammanhanget.

Eftersom jag inte kör dagligen med min bil, så har jag inte memorerat något dagspris på E 85. Men jag skulle gissa på 8,70 eller däromkring.

Om du vill fördjupa dig i detta skall du naturligtvis studera den här etanolsidan så ofta du kommer åt. Men du kan också titta på t.ex. Gröna Bilister och deras hemsida. Dom är rätt mycket inne på statistik och miljöutredningar etc. etc. Dom är också kommunikativa om du vill veta något inför ett skolarbete t.ex. Det är däremot inte Miljöfordon, men där kan man kolla data på olika äkta miljöbilar och falska miljöbilar. (Falska miljöbilar = fossilbilar med låga utsläpp, men dock fossilt.) Det finns säkert fler exempel på sidor, men vi stoppar här.
--------------------------------------------------------------------------------------

Jag korrigerar en uppgift som jag har skrivit här i fjärde stycket från slutet: Då skrev jag om odlad areal för biobränslen och att det skulle vara 1 %. Rätt siffra är 0,5 % av all uppodlad areal i världen. Alltså ½ %. Inget annat! Tycker man ändå att det är (förhållandevis) mycket, skall man veta att i många av tredje världens länder odlas i stort sett inget alls. Varken mat eller biobränsle. Det beror på den rika världens dumpning av bl.a. spannmål. Det blir för dyrt för många fattiga länder att producera själva. Det beror i sin tur på oljepriser, bl.a.


Senast redigerad av nyfiken lör 08-10-04 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering eller inte
InläggPostat: tor 08-10-02 10:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Chaan skrev:
nyfiken skrev:
Man kan väl säga så här också, att Lambda 1 är inte ett påfund av miljöaktivister och politiker. Motorn blir effektivast vid Lambda 1. Både vad gäller motoreffekt och bränsleekonomi.


Det där "effektivast vad gäller motoreffekt" tror jag inte många trimmare av gatracebilar skriver under på.


Men det är ett bra medelvärde om man vill dra olika bränslen och motorkonstruktioner över en kam. För bensin är det ju välkänt sedan länge att effektmaximum nås vid något överfet blandning (mer överfet ju mindre optimerad motorn är) medan ekonomi- (och NOx-utsläpp-) maximum nås vid något mager blandning.
Gengas ger däremot effektmaximum vid mager blandning och bästa ekonomi vid ännu något magrare blandning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011