Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 09:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-10-25 14:49 
hejsan är ny här ok har ett par saker jag funderar över har en golf mk2 1.6 CL ok vill konventer den så man kan köra på etanol har kollat runt litte men hittar inte nå info om spridar munstyken så om nån här vet hur allt sånt ligger till så skriv gärna tackar för all hjälp man kan få :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-25 18:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För länge sedan fanns det en ganska utförlig tråd om konvertering av en Golf II med Keihinförgasare här på forumet, men den verkar vara borta nu. Det kanske är så länge sedan att det var före forumkraschen.

Men i princip går det till på samma sätt som vanligt på bilar med fallförgasare och fasta munstycken :

Först av allt, se till att hela bränsle- och tändsystemet är i perfekt ordning. Kolla speciellt att det inte finns några läckande vakuumslangar (de här tygomspunna slangarna som är vanliga på tyska 80-talsbilar ska man verkligen se upp med, de kan läcka som såll fast de ser fina ut. Säkrast är att lossa en sådan slang i båda ändar, håll för den ena änden och blås i andra änden för att kolla att den är tät.). Kolla också att luftförvärmningen med alla termostat- och vakuumstyrda spjäll fungerar som den ska.
Se till att tändsystemet är i god ordning, att både vakuum- och centrifugaltändförställning fungerar och att det inte finns några problem av typ trasigt membran i vakuumdosan, utmattade fjädrar eller hopkärvade mekanismer. Eventuell EGR måste också fungera som den ska.

När allt det är gjort, så prova att byta huvudmunstycket i förgasarens första steg till ett med 10-15 % större diameter än originalmunstycket (om du har gott om gamla originalförgasare liggande så kanske munstycket från andra steget är lagom). I nödfall kan det också gå att borra upp munstycken.
Därefter kan du provköra och bedöma hur bilen går, du måste säkert ställa in fetare tomgångsblandning för att den ska gå bra på tomgång, eventuellt byta till ett större tomgångsmunstycke om justeringen inte räcker till.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011