Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Lambdareglerat flexifuel med tjuvluftsreglering
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=4577
Sida 2 av 2

Författare:  aryan [ mån 09-01-19 10:29 ]
Inläggsrubrik: 

Tack, länken funkade!

Det spelar ingen större roll men vet ni varför det fortfarande verkar finnas någon mekanisk anslutning till gaspjället, se http://bildelsbasen.se/index.php?index= ... id=9149588

Det behövs väl inte i ett driveby wire system eller finns de ändå en mekanisk förbindelse mellan gaspedalen och spjället?

/Aryan

Författare:  karlmb [ mån 09-01-19 11:20 ]
Inläggsrubrik: 

Hmmm jag börjar bli senil...
Hade för mig att detta var ett litet spjäll som sitter kopplat parallellt med det ordinarie men nu ser jag, och borde kommit ihåg, att 4- o 6 cyl motorer med HFM har ett enda spjäll.
Har ju tom haft loss det på AMG:n...
Dock var man försiktiga på Mercedes med drive by wire på den tiden och man gasar via vanlig wire.
Däremot kan pådraget ökas o minskas via en motor runt det läge man håller foten i, för tomgångsstabilisering o ev. cruise (mjukvara+ särskild cruise-styrenhet).
Så detta spjäll är kanske för stort för att få en bra lambda-reglering på en normalstor motor.
Jag vet att det finns mindre också för enbart tomgång/cruise men får forska lite.
Om man vill kunde man ju kanske annars strypa ned detta spjäll med en strypring och montera en mindre spjällskiva.

Författare:  aryan [ mån 09-01-19 11:48 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Hmmm jag börjar bli senil...


Akta dig, det går fort när man är < 65 (talar u egen erfarenhet, hittar t ex inte hittar min lettiska tankdatabasordlista som jag tror att du redan har skickad :-) kan du skicka om den? )

karlmb skrev:
Hade för mig att detta var ett litet spjäll som sitter kopplat parallellt med det ordinarie men nu ser jag, och borde kommit ihåg, att 4- o 6 cyl motorer med HFM har ett enda spjäll.
Har ju tom haft loss det på AMG:n...
Dock var man försiktiga på Mercedes med drive by wire på den tiden och man gasar via vanlig wire.
Däremot kan pådraget ökas o minskas via en motor runt det läge man håller foten i, för tomgångsstabilisering o ev. cruise (mjukvara+ särskild cruise-styrenhet).


Aha det förklarar den mekaniska anslutningen, då går den antagligen inte "hela vägen" up/ner heller, för cruise-control ger väl sällan fullgas antar jag.

karlmb skrev:
Så detta spjäll är kanske för stort för att få en bra lambda-reglering på en normalstor motor.
Jag vet att det finns mindre också för enbart tomgång/cruise men får forska lite.
Om man vill kunde man ju kanske annars strypa ned detta spjäll med en strypring och montera en mindre spjällskiva.


Ok, tack!

/Aryan

Författare:  aryan [ mån 09-01-19 11:49 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Det finns ju också ett servomotorstyrt spjällhus på Saab 9000 med antislir och/eller farthållare, från början av 90-talet. Jag har ett sådant liggande som kommer från en ungefär 92'a (alltså en av de sista årsmodellerna med LH 2.4) som jag var med och källsorterade i somras.


Också intressant, finns en bild på den t ex i bilbasen.se Torbjörn?

/Aryan

Författare:  karlmb [ mån 09-01-19 12:35 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Akta dig, det går fort när man är < 65 (talar u egen erfarenhet, hittar t ex inte hittar min lettiska tankdatabasordlista som jag tror att du redan har skickad kan du skicka om den? )


:roll:
Jo, du fick den på nytt igår...


Citat:
Aha det förklarar den mekaniska anslutningen, då går den antagligen inte "hela vägen" up/ner heller, för cruise-control ger väl sällan fullgas antar jag.


Nej, antagligen inte, men jag har å andra sidan för mig att den mekaniskt kan göra det, hade som sagt av den och kollade, det lät som att motorn snurrade med hela vägen när man öppnade spjället med handen.
Det är ju även integrerat en spjälläges givare (eller 2-3 st för redundans) och de borde ju kunna användas för återkoppling mellan 0 o 90 grader.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/