Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Förgasare med ställbart munstycke ?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=4802
Sida 1 av 1

Författare:  Tobbe65 [ lör 09-02-28 17:52 ]
Inläggsrubrik:  Förgasare med ställbart munstycke ?

Hej
Jag undrar om det finns någon förgasare till en 2,0 liters motor som har ställbart munstycke. Eller någon som har någon ide om vilken förgasare som skulle passa till en konvertering.

Den första flexfule bilen var model T ford som hade två rattar på instrument panelen. En för tändningen och en till munstycket.
Henry ford tyckte att bensin var olämpligt som brännsle till motorer...

Författare:  nyfiken [ lör 09-02-28 19:25 ]
Inläggsrubrik:  Ställbar förgasare?

Nja- "moderna" förgasare ställer ju sig själva i viss mån. Se här:
http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm

Några Strombergmodeller har ju dessutom en justerskruv i botten, men det är ju inget man ändrar under färd, (som en moppe). Och just i Strombergfallet måste du slipa om nålen om du vill konvertera förgasaren till E85. Det finns beskrivningar här på forumet om hur man gör.
Det finns även "etanolvänliga" förgasarverkstäder där man har möjlighet att få hjälp.

Här är tre länkar:
http://www.forgasarteknik.se/

http://www.su-service.se/

http://www.misab.se/ som egentligen bara är en butik, men dom lär svara på frågor.

Det finns säkert fler än dom här, men börja med detta.

Författare:  aryan [ lör 09-02-28 21:27 ]
Inläggsrubrik: 

Om huvudmunstycket sitter på ett sådant sätt all man skulle kunna göra en nål/skruv som så kan peka mot munstycket så kan man göra om ett upborrat (för stort) munstyke till ett ställbart, det har jag gjort i min 2cv. Det är via en flexibel bit rär och sedan en stång tom justerbart under fart inifrån!

Jag har utgått från en vanlig stälbart moppemunstycke som jag anpassat. Senare har vi tagit fram ett färdigt kit men denna kittet passar bara ( 2cvns) Solex förgasare.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ lör 09-02-28 21:55 ]
Inläggsrubrik: 

Ett problem med Stromberg, SU, Pierburg och liknande förgasare med vakuumkolv och bränslenål är att justerskruven som flyttar nål eller munstycke i höjdled påverkar bränsleblandningen som mest vid tomgång och sedan gradvis mindre och mindre vid större gaspådrag.

En annan förgasartyp som har gott om justermöjligheter är GM:s "Varajet", en tvåstegs fallförgasare som är rätt vanlig på Opel från början och mitten av 80-talet. Men den har separata justerpunkter för tomgång, dellast och fullast, dessutom individuellt för första och andra steget, så det blir mycket skruvande varje gång man ska ändra bränsle.

Då är nog en bättre lösning att välja en s k elektronisk förgasare(t ex Bosch/Pierburg Ecotronic eller någon av alla de olika elektroniska förgasare som fanns på tidiga japanska bilar med katalysator (t ex en hel del modeller av Mitsubishi '87-88).

En ännu bättre lösning är ju att gå över till centralinsprutning (TBI), t ex ett Bosch Mono-Jetronic eller GM P4-system.

Författare:  Båtdoc [ lör 09-02-28 22:47 ]
Inläggsrubrik: 

http://www.knracing.se/tpi_dialajet.htm

Skulle inte något sånt här funka??
Finns någon liknade modell också.Borde gå att göra själv också :roll:

Författare:  torbjorn [ sön 09-03-01 13:15 ]
Inläggsrubrik: 

Båtdoc skrev:
http://www.knracing.se/tpi_dialajet.htm

Skulle inte något sånt här funka??
Finns någon liknade modell också.Borde gå att göra själv också :roll:


Den anordningen fungerar bara på förgasare där en vertikal trottel med nål används som gasreglage (alltså sådan förgasare som används på tvåtaktsmotorer i t ex snöskotrar och mc, exempelvis Mikuni "VM"). Dessutom är dial-a-jet gjord så att den huvudsakligen påverkar blandningen vid fullgas, vid dellast får man på en sådan förgasare ändå justera genom att flytta nålen i höjdled, och för tomgång ändrar man blandningen genom att byta det s k pilotmunstycket. Ofta finns det också en tomgångsblandningsskruv men den har mycket litet justerområde.

En lösning som man har varit inne på förut här på forumet är för övrigt att utgå från en förgasare med vakuumkolv, men bygga om den så att man pluggar igen förbindelsen mellan utrymmet under membranet och luftfiltret, istället ansluter man det till en reglerbar trevägsventil som är ansluten före och efter vakuumkolven sett längs förgasarens luftväg. Men jag vet inte om någon har provat den lösningen praktiskt än.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/