Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Varför separat justerskruv för tomgång?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=4868
Sida 1 av 1

Författare:  Henrik Jansson [ tis 09-03-17 10:59 ]
Inläggsrubrik:  Varför separat justerskruv för tomgång?

Jag har en pierburgförgasre, alltså en förgasare som har ett spjäll som reglerar tillförseln, men den har också en liten extra kanal som går förbi detta spjäll till en tomgångsventil och en justerskruv för tomgångsvarv. Vid tomgång går hela luftbränsleblandingen den här vägen och spjället är stängt.
Finns det någon nackdel med att ta borta denna väg och istället justera tomgången med bottenläget för spjället? Det finns en justerskruv för detta också.
Min tanke är att vid kallstart värma bränsle i förgasaren, men om det vid tomgång ska gå genom denna långa tomgångskanal, ventil och justerskruv misstänker jag att bränsle och luft kommer att kylas ner ganska mycket på vägen av all metall som luften måste passera i denna lilla kanal. Att låta tomgångsluften gå förbi spjället istället skulle innebära kortare väg och mindre kontaktyta mot kalla väggar.
Enda vitsen jag vet med en tomgångskanal och den elektriska ventilen som kan stänga som stänger av kanalen när tändingen stängs av, är väl att förhindra glödtändning, men den risken finns väl knappast vid etanoldrift?

Författare:  aryan [ tis 09-03-17 11:25 ]
Inläggsrubrik: 

Funkar CO-skruven fortfarande om du inte blockerar tomgångskanalen?

Jag förstår inte helt resonemanget om kalla väggar och luften, om du värmer bränslet i förgasaren lär hela huset bli varmare än luften, så en längre kanal lär då värma luften mera än en kortare väg. Dessutom är det väl peanuts i jämförelse till kalla grenrör och toppen som luft/bränsleblandningen ska förbi.

/Aryan

PS Avstängningsventilen skulle man kunna aktivera även när bilen rullar ut på en hög växel och då dra 0 l/mil i bränsle precis som en inspr motor, det borde kunna gå med en vakumbrytare, när vakuumet är högt nog borde man kunna stänga av tomgångsventilen.

Författare:  karlmb [ tis 09-03-17 13:01 ]
Inläggsrubrik: 

Är det en CDT-förgasare vi pratar om (med vacuumkolv)?

Författare:  torbjorn [ tis 09-03-17 22:23 ]
Inläggsrubrik: 

Anledningen till att man har ett tomgångssystem med en separat luftkanal med en justerskruv för tomgångsvarvtalet brukar vara att man på det sättet inte riskerar att tomgångsblandningen ändras för att man justerar tomgångsvarvtalet. Förgasartillverkarna började använda sådana lösningar på 70-talet allteftersom myndighetskraven på avgasrening blev strängare.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/