Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 09-04-12 10:25 
Offline

Blev medlem: ons 09-04-08 21:09
Inlägg: 2
Tjena.

Har en Audi 80 CL med 1,6L förgasarmotor som jag skulle vilja köra på 100% E85. Den går fint på tomgång, men när man gasar hostar den till och går inte riktigt bra på landsväg. Den går bättre om man under färd drar ut choke:n lite och på så sätt ger mer bränsle.
Även om jag skruvat ut bränslenålen så mycket det går vill den inte riktigt. Jag läste mig till i en annan tråd att mekaniska pumpar har gummimembran som med tiden såklart blir stela, framförallt om man börjar köra bilen på E85. Kan det vara orsaken till att den inte får tillräckligt med bränsle på högre varvtal? Dags att byta pumpen? Den borde väl klara den 30-40%-iga ökningen som krävs om det är ett "friskt" membran?

/Nils


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 20:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det är knappast något bränslepumpsproblem som orsakar dina bekymmer. Mekaniska bränslepumpar brukar vara tilltagna så att de kan lämna åtminstone 20-30 gånger det flöde motorn behöver. Om membranet börjar läcka så kommer bränsle att rinna ut ur dräneringshålen under pumpen, och det syns tydligt. Det är knappast troligt att membranet blir stelt utan att det samtidigt spricker sönder och börjar läcka. Däremot kan det vara idé att ta en titt på samtliga bränslefilter - sugsilen i tanken, originalfiltret, eventuella rengöringsbara silar i bränslepump + förgasare, samt alla slangfilter som tidigare bilägare eller mekaniker har hängt dit. På en gammal bil finns det ju ofta hartsavlagringar i tanken, speciellt om bilen någon gång har blivit stående länge med gammal bensin (risken är alltså mindre om bilen alltid har varit i dagligt bruk). Och hartsavlagringarna löser sig och lossnar när de utsätts för E85, de fastnar då gärna i de filter som finns och sätter igen dem istället. Risken för hartsproblem tycks vara mindre på bilar med plasttank än om tanken är av plåt.

Din bil har med största sannolikhet en Keihin tvåstegsförgasare, och det finns flera gamla trådar här på forumet om konvertering av sådana.
Justerskruven för bränslemängd påverkar bara tomgångsblandningen, den har alltså ingen inverkan alls vid gaspådrag. För att få rätt bränsleblandning under drift måste man byta eller borra upp huvudmunstycket, åtminstone i förgasarens första steg.

En annan viktig sak för att bilen ska gå bra på E85 är att se till att all förvärmning fungerar som den ska. Framför allt den vakuum- och termostatstyrda luftförvärmningen, som ofta krånglar pga felkopplade eller dåliga vakuumslangar, fastrostat förvärmningsspjäll eller trasigt membran i vakuumdosan. Men även den elektriska förvärmningen med värmeelement i insugningsröret, som styrs via en termokontakt och relä, den ska vara inkopplad från att tändningen slås på tills motorn har kommit upp i omkring 50 °C temperatur. Kolla att det verkligen finns spänning på värmeelementet så länge motorn är kall.
Den elektriska förvärmningen är för övrigt utmärkt som kallstarthjälp - det är bara att slå på tändningen 30 sekunder före start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-14 23:05 
Offline

Blev medlem: ons 09-04-08 21:09
Inlägg: 2
Tack så mycket för hjälpen, Torbjörn. Jag ska undersöka min förgasare och återkommer. Jag är inte så väldigt haj på bilar, men jag ska sätt mig in i det.


Tack igen!

/Nils


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011