Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Svårstartad när den är varm
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=5117
Sida 1 av 1

Författare:  Markus W [ tis 09-06-09 17:58 ]
Inläggsrubrik:  Svårstartad när den är varm

Hej
Min motor har en liten egenhet. Den är svårstartad när den är varm, men lättstartad när den är kall. Går perfekt.

Kör på 50% E85.
Bilen är en folkvagn 1963 med 1200 motor. Kompressionen är något höjd 0,5 mm och topplocken är helt nya. Utöver detta så har jag dubbla Weber enkelportsförgasare som är noggrannt utprovade med aktuell bränsleblandning. Har också ett bättre flödande avgassytem. Tändfördelaren är original med fungerande vakuumdosa. Jag har dock bytt ut brytarspetsarna till brytarlöst.

Som sagt, motorn går helt perfekt men är svårstartad när den är varm. Den startad dock alltid när den är varm, till slut. Brukar ta 5-6 startförsök. Den visar inga som helst tecken på att tända och så plötsligt gör den det.
<någon som har en idé?
Markus
M

Författare:  torbjorn [ tis 09-06-09 19:50 ]
Inläggsrubrik: 

En vanlig orsak till sådana problem på gamla VW är spänningsfall i tändningslåset. Manöverströmmen till startmotorsolenoiden, som ska passera genom tändningslåset under start, är ju uppåt 20 A. Och om elanslutningar och kontaktytorna i tändningslåset inte är i perfekt skick så är det lätt gjort att spänningen efter tändningslåset sjunker så långt att tändsystemet inte fungerar.
Prova att mata tändsystemet från ett separat batteri och se om bilen alltid är lättstartad då. I så fall är enklaste åtgärden att sätta dit ett mellanrelä för manöverströmmen till startmotorn, det placeras lämpligen under baksätet. Eventuellt kan man också ordna ett mellanrelä för att avlasta tändningslåsets anslutning 15.

Författare:  Tobbera [ ons 09-06-10 07:28 ]
Inläggsrubrik: 

Nät tändningen stod 3-5 grader för tidigt vid start på min bil så hade den precis samma symtom när den var varm.
Inget-inget-inget-inget-WROOOM....

Författare:  aryan [ ons 09-06-10 10:16 ]
Inläggsrubrik: 

Förrutom tändnings tipsen av Torbjörn kan du även testa om den går igång lätt när den är varm om man knuffar i gång den, då vet du att startströmmen på något sätt ställer till det och får du kolla upp alla anslutningar, kontaktåset, batteripoler osv.

Det som motsäger denna teori är att du bara har problem när motorn är varm. Det skulle kunna tyda på problem med tändspole eler ditt bryterlösa system som får problem när motorn är varm men göra teorin om spänningsfall i tändningslåset inte lika sannolikt.

Hur går den på tomgång när motorn är varm? Om motorn känns lite svag då och lätt "dör" när du försöker smyga ivägg från tomgången så skulle jag börja med att kontrollera ventilspelet. Om du har för lite ventilspel så får du för lite komp vid varm motor och får du startproblem.

/Aryan

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 09-06-10 11:14 ]
Inläggsrubrik: 

Kan det vara avdunstning ur förgasaren?

Svärfars Amazon startade på ett kick även om det var -25°C, men om motorn var varm, och hade stått en liten stund var den nästan omöjlig att få igång.
Tills han skaffade en bränslepump till förgasaren. Då var det aldrig startproblem.

Författare:  aryan [ ons 09-06-10 13:26 ]
Inläggsrubrik: 

En 2cv (också boxormotor med fallströmförgasare ovanför motorn på et varmt ställe) blir gärna lite sur efter man stannat med varm motor och måste då startas med gasen nere i botten för att komma igång.

/ARyan

Författare:  PRIUS [ ons 09-06-10 15:11 ]
Inläggsrubrik: 

På min VW så hängde sig metallstången som går upp till bränslepumpen, den var lagrad i en fiberstyrning som nöp åt om stången och då pumpade inte pumpen något bränsle när motorn vart för varm, sen släppte den när motorn svalnat eller när man kollade om det kom någon soppa.Svårhittat fel!Lite smärglande på stången gjorde susen.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/