Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-03-01 14:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-01 14:36
Inlägg: 1
Jag bara undrar om jag kan få hjälp med att konvertera en gräsklippare som jag ej kan hitta något munstycke på.
Det är en B&S med 3,5Hk Partner 350 side, med en "Classic" motor(tror jag) modellen är P350RTA.
All hjälp är varmt välkommen!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 18:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ta reda på motorns typbeteckning till att börja med, det finns tre siffergrupper instansade, vanligtvis på fläktkåpan. De är märkta TYPE, MODEL och CODE. Med hjälp av dessa kan man ladda hem reservdelskatalog och sprängskisser på motorn från B&S hemsida. Och sedan bör det inte vara något större problem att komma underfund med hur förgasaren är konstruerad och var huvudmunstycket sitter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-05 14:37 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Och HUR konverterar man en sådan, har haft isär alla lösa delar på min, men jag bara kliar mej i huvudet.

Det är en Brigg & stratton 4Hk Modell 10A902 Type 2033 b1 Code 04101352

En pdf finns här http://www.briggsandstratton.com/display/router.asp?docid=67709#

Gick tydligen inte att länka direkt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-05 16:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Är det inte bara att justera 2 skruvar som på min 12 Hp B&S?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 07:16 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Det vet jag inte, verkar inte som det iallafall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 22:48 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 23:31
Inlägg: 13
Ort: Ystad
För några veckor sedan "konverterade" jag min jordfräs. Den är försedd med
en 5 hp B&S, modell äldre. Den har en förgasare liknande den i PDF-en, dock
är jag osäker på om dom verkligen är lika, eftersom min är försedd med en
blandningsskruv på högersidan. Det enda jag behövde göra var en justering
av denna. Går som en dröm.

_________________
Volvo 745 E85 Edition


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-08 14:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns dessutom flera olika varianter av den äldre förgasaren.
Huset kan vara av antingen plast eller gjuten zink fastän konstruktionen i övrigt är densamma.
Två olika grundtyper: "Vacu-Jet", som man i stort sett bara hittar på 3 hk gräsklipparmotorer, där suger huvudmunstycket bränsle direkt ur tanken. En mycket enkel och driftsäker förgasare fast bränsleblandningen varierar kraftigt med hur mycket bränsle som finns i tanken.

En lite mer påkostad typ heter "Pulsa-Jet", den finns på motorer från 3,5 hk och uppåt. Där har man gjort en enkel membranpump som med hjälp av tryckvariationerna i insugningsröret pumpar upp bränsle till en kammare i överdelen av bränsletanken, ett avrinningshål ser till att nivån i denna kammare hålls konstant. Ur denna suger sedan huvudmunstycket bränsle.
Problemet med denna förgasare är att den är mycket känslig för skador på membranet, eftersom flikar i detta används som backventiler för pumpen. Dessutom kan det förekomma att returfjädern för pumpdelen av membranet rostar av, om det har samlat sig fukt i dess kammare. Om motorns insugningsventil börjar bli otät så att kompressionstryck blåser tillbaka i insugningsröret fungerar en sådan förgasare inte alls.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Då Var den konverterad
InläggPostat: fre 07-06-08 18:34 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Sådär, nu har jag förstått mej på hur förgasaren funkar.
Det är en Puls-Jet förgasare i plast.

Köpte en borrsats från jula för 49 kr.
Bild
Kollade vilken utav borrarna som gick in i plast munstycket. 0.7mm var det.

Då den har bluddrat och haft sej så har jag funderat på om den har gått för fett.

Provade att borra med 0.8mm borren och monterade sedan ihop förgasaren.
Den startade gick fint men den dog till ibland (sjönk i varvtal) om jag lutade den till vänster.

Märkte samma ibland vid klippningen.

Borrade upp munstycket till 0.85mm.

Det funkade prima, gick rent och fint, inge bludder och tyckte den var starkare än förut. Provade i högt gräs.

Så nu är det enda negativa att man får tanka oftare, men iofs så får ju jag åxå tanka i mej en pilsner samtidigt. Inge dåligt som inte har nå gott med sej.

Ha det bra å tack alla för hjälpen

Sökord. Brigg Stratton klippo gräsklippare 4 hp quattro


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-18 08:45 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Lyfter en gammal tråd här...

Hur håller denna typ av förgasare för E85 på längre sikt? Jag har redan bytt membranet i min Klippo Champion 2 gånger på kanske 5 år med bensinkörning. (Dvs membranet håller inte ens med bensindrift.) Reservdelskillen på JM Jönsson varnade ju naturligtvis för E85, för det skulle skada membranet. (Knappast förvånande... :roll: )

Har någon här erfarenhet av gummits livslängd efter konvertering?

(Det som hänt i min klippare är att membranet töjt sig och deformerats, vilket gör att bensinen inte längre pumpas upp ur tanken.)

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-18 12:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Men det finns exempel på sådana förgasarmembran som fortfarande fungerar (kanske inte bra, men åtminstone fungerar) efter 30-40 år också.

Normalt sett brukar plast- och gummimaterial tåla E85 bättre än de tål bensin, och det bör rimligtvis också gälla för B&S förgasarmembran.

För att membranet ska hålla länge är det viktigt att anliggningsytorna på tank och förgasare är perfekt plana och rena, inga slagmärken, sandkorn och sånt får finnas där. Var också noga så att membranet ligger plant och inte skrynklar sig när förgasaren skruvas fast på tanken. Ibland händer det att gängan på en skruv får tag i membranet om man inte ser upp noga. Håll chokespjället fullt öppet med en pinne som stoppas ner i förgasaren, medan skruvarna dras åt.

På Pulsa-Jet förgasare med vakuumdriven bränslepump (som använder samma membran) är det viktigt att fjädern och dess skyddsring hamnar på rätt ställe och att skyddsringen har perfekt slät yta. Om det finns skråmor eller vass rost på den så nöts membranet sönder fort.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-13 14:09 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Har kört en B&S med plastförgasare på etanol i 3 år utan skodor på membranet som var ca 15 år gammalt innan klipparen konverterades.
Så inga omedelbara effekter på membranet har jag kunnat notera. Nu är klipparn skrotad men motorn är kvar så det blir svårt att komma med ytterligare rapporter.

/A


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011