Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera Jetta mk1
InläggPostat: mån 10-01-04 18:38 
Offline

Blev medlem: lör 09-12-12 19:27
Inlägg: 3
Tjenare,
har länge gått o funderat på att försöka konvertera min jetta 1:a till att gå på e85.. har läst lite här o vad jag förstått så behövs bara munstyckena i förgasaren borras upp lite?!
Men hur blir det sen?! har nämligen tänkt att köra weber 32/36 förgasare med lite småtrimm "utanför" besiktningen.. är det vanliga bara som behövs (dvs. tändinställning etc.) göras efter bytet eller är det något mera som ja måste tänka på som jag glömt !?
Soppapump? ect.

Sen har jag försökt hitta någon som besiktat sin förgasare med e85?!
e det mkt krångel eller e det lätt?!
har läst lite o dom verkar vilja ha effektintyg från rullande landsväg samt papper på att alla bränsleslangar tål e85...
Slangar ska ändås byta i sambandet med renoveringen...

Vill bara ha lite mera kött på benen för detta...

Mvh Dennis


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Intyg vid besiktning
InläggPostat: mån 10-01-04 19:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Intyg om slangar och effekter vid besiktning gäller bara om du skall konvertera bilen till miljöbil med lägre skatt m.m.
Om du "garagekonverterar" för din egen skull, behöver du inte nämna något om E85 alls. Ingen har med det att göra. (Förutsatt att du har godkända avgasvärden). Men även om du inte skulle ha godkända avgasvärden så frågar ingen något om vad du har gjort. Du får bara ett föreläggande om ny besiktning, där det förutsätts att du har åtgärdat något som kan antas vara fel.
Så se till att du hittar rätt bestyckning till förgasarn och att du har en fungerande luftförvärmning. Det är vad du skall sikta in dig på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-04 23:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad är det för årsmodell på Jettan och vilken typ av förgasare sitter där som original? Om det är en Keihin dubbelportsförgasare så finns det en gammal tråd här på forumet om en konvertering av en tidig Golf II med sådan förgasare, det var tydligen inga större problem.
Den är på alla tänkbara sätt bättre än de Weberförgasare som brukar förekomma i trimningssammanhang, och om du behåller originalförgasaren slipper du en massa besvär med flänsar som inte passar och sånt.

Förmodligen har din motor ett elektriskt värmeelement i insugningsröret, det är utmärkt som kallstarthjälpmedel - se bara till att styrningen av det med termokontakt, relä osv fungerar som den ska, och slå på tändningen 30 sekunder före kallstart.

Det är mycket viktigt att luftförvärmningen fungerar bra vid körning på E85 vintertid med en förgasarmotor. Det är vanligt på gamla VW att t ex det vakuum- och termostatstyrda förvärmningsspjället rostar fast eller att regleringen inte fungerar pga läckande eller felkopplade vakuumslangar.

Ändra inte tändinställningen till att börja med, men se till att både centrifugal- och vakuumtändförställning fungerar som de ska - kolla noga att det inte är några mekanismer som kärvar, trasigt membran i vakuumdosa, utmattade fjädrar för centrifugaltändförställningen etc.

På en så pass gammal VW är originalbränsleslangarna säkert utbytta för länge sen - de höll knappast mer än 10 år. Men kolla för säkerhets skull att det inte finns kvar några gamla tygomspunna slangar som känns fuktiga utanpå. Ofta är gummit totalt söndervittrat utan att det syns utanpå slangen och det enda som hindrar en sådan slang från att läcka är hartsavlagringar från bensin. E85 löser upp de där hartsavlagringarna och när det väl är gjort så märks det hur dåliga slangarna egentligen är...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 11:54 
Offline

Blev medlem: lör 09-12-12 19:27
Inlägg: 3
Okej tackar för svaren.

Okej så det behövs inga intyg alls med andra ord :) härligt o ja, det e för min egen skull som ja konverterar...
Okej rätt bestyckning till förgasaren och fungerande luft förvärmning , Got it.. kommer ta o kika närmare på det..

jettan är en -83 o ja har faktiskt tönkt att köra med en weber 32/36 förgasare eftersom bilen kommer bli lite vassare :/ men om du säger att det kasnke e bättre att köra med keihn så kanske jag borde det.
Jag ska nämligen slänga i en vassare kam o porta toppen en aning, sen e det inte mera. den ska inte bli "våldsamt" trimmad bara aningen godis..

O jag ska sätta i en 1,8 motor ifrån en golf II ifrån lite senare -80 tal !? denna motor ska ju så klart gås igenom innan med packningar osv men jag har ingen aning om det är förvärmare på den?! den har nämligen den "elektriska" förgasaren osv, även fast allt det ska slopas o antingen blir det webern eller keihn som får sitta på sen...

läste nämligen tråden om golfen oxå, verkade bli riktigt bra det där :)

MVH Dennis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 14:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Elektronisk förgasare finns inte på några 1,8 l VW-motorer, de har antingen den vanliga Keihinförgasaren eller centralinsprutning (Mono-Jetronic). Däremot fanns det en Pierburg elektronisk förgasare (Ecotronic) på 1,6 l-motorer med katalysator ca 1987-90.

Alla dessa har värmeelement i insugningsröret, dock är insugningsröret annorlunda på motorer med centralinsprutning så om det är en sådan 1,8 l-motor du får tag på får du nog flytta över insugningsröret från den gamla motorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 20:57 
Offline

Blev medlem: lör 09-12-12 19:27
Inlägg: 3
torbjorn skrev:
Elektronisk förgasare finns inte på några 1,8 l VW-motorer, de har antingen den vanliga Keihinförgasaren eller centralinsprutning (Mono-Jetronic). Däremot fanns det en Pierburg elektronisk förgasare (Ecotronic) på 1,6 l-motorer med katalysator ca 1987-90.

Alla dessa har värmeelement i insugningsröret, dock är insugningsröret annorlunda på motorer med centralinsprutning så om det är en sådan 1,8 l-motor du får tag på får du nog flytta över insugningsröret från den gamla motorn.


Hmm, så sant som de e sagt så e det mono-jetronic, har fått för mig att det kallades för "elektronisk" förgasare :oops: (man lär sig något nytt varje dag :) ) o precis som du säger kommer insuget flyttas över till 1,8 för jag ska nämligen slopa insuget o allt det på 1,8 an... har en annan topp med till 1,8 motorn som ska på senare o då e det tänkt att webern ska på i samband med det.. hmm, men anser du att det e bättre att ja kör med keihn förgasaren ist då?? (billigare bygge om inte annat)

Eftersom motorn ändå ska funka klockrent i Jettan så spelar egentligen det inte någon större roll om den e trimmad eller inte, den blir ändå aningen vassare än tidigare med 1,8 motorn...
O kan jag få ner förbrukningen med att bara köra "original" med keihn förgasaren o standartoppen till 1,8 an så kommer ja nog vara mera än nöjd :D

Mvh Dennis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 23:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns många bra saker med Keihinförgasaren.
T ex ett modernt tomgångssystem som gör att man kan justera tomgångsvarvtalet utan att bränsleblandningen ändras. Att den har vakuumstyrning för andra stegets gasspjäll är inte heller dumt.

En elektronisk förgasare är egentligen som en helt vanlig förgasare men den har nån slags magnetventiler eller servomotorstyrda ventiler för huvud- och tomgångsmunstycke, så den går att lambdareglera.
Centralinsprutning som t ex Mono-Jetronic är något helt annat, den påminner mer om ett "riktigt" insprutningssystem men har bara en enda spridare som dessutom sitter före gasspjället.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011