Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 16:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Tändningen står på 8 grader. Saab rekommenderar 3 för bensin.

Jag borrade just upp accmunstycket till 0,8 från 0,7 men märkte ingen större skillnad. Om man bara snuddar vid gasen när den är kall så svarar motorn, men trycker man aningen lite mer så låter det som att den kvävs. Kan det behövas ännu större munstycke?

_________________
Saab 96V4 1979 med Weber 36/36DCD på 100% E85. CO: 0,0 och helt blanka papper i besiktningen!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 16:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
olofmogren skrev:
Tändningen står på 8 grader. Saab rekommenderar 3 för bensin.

Jag borrade just upp accmunstycket till 0,8 från 0,7 men märkte ingen större skillnad. Om man bara snuddar vid gasen när den är kall så svarar motorn, men trycker man aningen lite mer så låter det som att den kvävs. Kan det behövas ännu större munstycke?


Teoretiskt ger 0,82 mm en 40% större area så det verkar ok. Men jag tror du också måste ändra kammen så att pumpen gör mera speciellt i början!

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 21:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur reagerar motorn om man gasar upp den mycket sakta och försiktigt obelastad, gasar på så långsamt att accelerationspumpen överhuvudtaget inte griper in?
Om inte allt sköter sig snyggt vid övergången från tomgång till dellast på det sättet så finns nog problemet någon annanstans. Ett vanligt fel är att det är stopp i ett eller flera av "övergångshålen" som sitter nertill i första stegets hals omedelbart ovanför gasspjället. Det skulle också kunna tänkas att någon konstig bestyckning i första steget gör att det inte lämnar tillräckligt med bränsle förrän vid ganska stort luftflöde.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 13:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Jag har nu undersökt det du nämnde, Torbjörn. När jag gasar långsamt med helt kall motor och choke, så beter den sig precis som den ska. Den varvar långsamt upp. Men så fort jag trycker lite fortare på gasen så kvävs den. Jag behöver inte gasa jättefort för att den ska slockna, det räcker med en vanlig acceleration som när man ska iväg i en korsning. Men jag antar att vi kan sluta oss till att det är acc-pumpen i alla fall. Kanske kan man öppna upp munstycket ytterligare lite? Om man ändrar kammen som Aryan föreslår, finns det inte risk att den får tillräckligt i starten av accelerationen, men för lite soppa senare? Finns det något som säger att man behöver mer i början på E85 än på bensin?

_________________
Saab 96V4 1979 med Weber 36/36DCD på 100% E85. CO: 0,0 och helt blanka papper i besiktningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 17:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
olofmogren skrev:
Men jag antar att vi kan sluta oss till att det är acc-pumpen i alla fall. Kanske kan man öppna upp munstycket ytterligare lite? Om man ändrar kammen som Aryan föreslår, finns det inte risk att den får tillräckligt i starten av accelerationen, men för lite soppa senare? Finns det något som säger att man behöver mer i början på E85 än på bensin?


Bra att du kollat. Störst behov tror jag d att du har i början, från tomgång till halvgas, när du bväll kör halvgas och sedan trycker gasen i botten -förmodar jag- att den inte håller igen?

Så därför i förstan hand en kamändring om det då blir för lite "senare" kan du fortfarade öppna munstycket mera.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-17 16:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Hej igen. Jag har inte hunnit ändra på kammen än, men tänkte belysa ännu en observation jag gjort. Även om man kan varva upp motorn genom att gasa långsamt när den är kall, så kan den ändå slockna när den belastas. Alltså när motorn går på lite högre varv och man släpper upp kopplingen på ettan. Det är som att även om man har varv så är den ändå svag.

Tyder detta på att den går magert då också? Borde man i så fall göra huvudmunstyckena ännu större?

Förgasarbestyckning är inte en enkel vetenskap har jag märkt.

_________________
Saab 96V4 1979 med Weber 36/36DCD på 100% E85. CO: 0,0 och helt blanka papper i besiktningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 21:16 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
När du väljer storlek på huvudmunstycken så bör du utgå ifrån varm motor.
Kall motor brukar man ju ge fetare blandning mha choke.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-26 17:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Det verkar som om choken inte har så stor effekt vid gaspådrag. Choken fungerar nu ganska bra på tomgång, då går den jämnt och på ganska högt varvtal, men då man gasar känns det inte som om den hjälper så mycket. Och det tar ganska lång tid innan motorn har fått upp tillräckligt hög temperatur för att gå jämnt utan choke. Någon idé på vad jag ska ta mig till?

_________________
Saab 96V4 1979 med Weber 36/36DCD på 100% E85. CO: 0,0 och helt blanka papper i besiktningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 07:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag känner mkt väl igen problemet från min förgasar konverterade 2cv. För det första behövs det 3-4 grr så mkt värme att förånga E85, så det är inte konstigt att det tar längre tid innan motorn känns varm.

Jag har en vakuummätare i den och där ser man ganska tydligt hur det hänger ihopp med vakuum och motortemp. Jag tror det beror på följande effekt:

När motorn går på tomgång så är vakuumet hög och förångas etanll lätt(are) så fort du gaser / belastar motorn minskar vakuumet och man får mera etanol som förångar dåligt och rinner längs insugsröret och motorn går för snålt och tappar kraft.

Det som jag tror hjälper är:
- mera accelerations anrikning i början (annan kam) för att kompensera övergången hög vakuum låg vakuum.
- mera choke anrikning generellt
- bättre insugsluft uppvärmning (har du nu så att luften tas vid grenröret??)
- kylvätske upvärmd grenrör men det har du kanske redan?

/Aryan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 09:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Det där resonemanget tycker jag lät väldigt vettigt. Jag har just nu en väldigt dålig luftburk som inte tar luften från grenröret, som originalburken gör. Det kan nog förklara en hel del. Jag ska bygga om originalburken så den passar nya förgasaren (den är gjord för en Solex).

En fråga bara; "kylvätske upvärmd grenrör", vad är det?

_________________
Saab 96V4 1979 med Weber 36/36DCD på 100% E85. CO: 0,0 och helt blanka papper i besiktningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 10:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
olofmogren skrev:
Jag har just nu en väldigt dålig luftburk som inte tar luften från grenröret, som originalburken gör. Det kan nog förklara en hel del. Jag ska bygga om originalburken så den passar nya förgasaren (den är gjord för en Solex).


Vaad bra, det kommer redan att göra en del och dessutom sänka bränsle förbrukningen.

olofmogren skrev:
En fråga bara; "kylvätske upvärmd grenrör", vad är det?


Jag menar ett insugsgrenrör där kylarvättska går igenom, det värmer upp det. Eller har du ett insugsgrenrör som värms upp av avgasgrenröret, det hjälper också.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 10:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
V4:an har rimligtvis (som de flesta V-motorer med förgasare) kylvattenuppvärmt insugningsrör. Det ligger nära till hands på en sådan motor att gjuta extra kanaler i insugningsröret för att samla ihop kylvatten från båda topparna till termostathuset.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011