MrRandom skrev:
en liten grej till jag glömde fråga. I ett "worst case scenario" som det kallas vad kan ta mest skada om man kör etanol i en okonverterad/ ej avsedd för etanol bil?
Jag skulle nog säga att det värsta skulle nog vara att de delar av bränsleledningarna som är av gummi börjat läcka, men att det harts som finns i bensinen tätat. Etanolen löser upp hartsen och ledningen börjar läcka.
Det är alltså egentligen inte etanolens fel, utan den "avslöjar" ett fel som dåldes av skit i bensinen.
Men jag har mycket lite mek-vana, och ingen koll på hur bränsleslangar åldras. Är bilen inte så gammal borde det inte vara något problem. Jag tror Etanol-veteranerna på forumet, Aryan, Torbjörn, Karlmb, har bättre koll på läget.
_________________
Tesla Model 3 LR (2022)
"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse
http://www.skepticfriends.org)