Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: fre 12-01-13 00:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
MrRandom skrev:
en liten grej till jag glömde fråga. I ett "worst case scenario" som det kallas vad kan ta mest skada om man kör etanol i en okonverterad/ ej avsedd för etanol bil?

Jag skulle nog säga att det värsta skulle nog vara att de delar av bränsleledningarna som är av gummi börjat läcka, men att det harts som finns i bensinen tätat. Etanolen löser upp hartsen och ledningen börjar läcka.
Det är alltså egentligen inte etanolens fel, utan den "avslöjar" ett fel som dåldes av skit i bensinen.

Men jag har mycket lite mek-vana, och ingen koll på hur bränsleslangar åldras. Är bilen inte så gammal borde det inte vara något problem. Jag tror Etanol-veteranerna på forumet, Aryan, Torbjörn, Karlmb, har bättre koll på läget.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: fre 12-01-13 10:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Originalbränsleslangarna brukar vara av bra kvalitet på Volvo från 80-talet, så det är knappast något stort problem.
De slangar som ofta börjar läcka sedan etanolen har löst upp de gamla hartsavlagringarna, hittar man framför allt på tyska 80-talsbilar och man känner igen dem på att de är omspunna med tyg utanpå gummit.
En del slangar sålda av svenska biltillbehörsfirmor (Biltema, Mekonomen osv) har varit av mycket dålig kvalitet men de brukar börja läcka långt innan bensinen har hunnit ge några hartsavlagringar i dem. Ibland håller de inte mer än några månader.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: fre 12-01-13 10:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack, testade imorse att kallstarta den med 100% e85 i tanken och den startade ovanligt lätt, lättare än min insprutare gjorde. dock dog den om jag gav full gas när var kall men när den kommit upp i 80-90 grader går den ganska bra när man kör men lite torrt på tomgång. får ha choken i pyttelite när jag kör annars blödrar den. den är helt okonverterad har bara ställt tändningen lite. men så länge den startar och går på etanol ska jag nog köra på de men blir det ännu kallare slänger jag nog lite bensin ca 2-3 liter per 10 liter etanol.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011