Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 740 förgasare
InläggPostat: mån 12-01-09 17:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Tjaba! tänkte bara fråga om den någon som har testat konvertera en b230A till etanoldrift? jag tänkte nämligen prova att nåla ut föggen så den får fetare blandning samt ställa tändingen. hört att 1-2 varv på föggen och ställa tändningen 10 grader brukar funka men är osäker. någon som vet lite mer om detta någon som testat? kom gärna med tips och kritik :) kan eventuellt höra av mig om jag hinner testa själv


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: mån 12-01-09 19:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har inga erfarenheter eller tunga kunskaper i ämnet, men vet att du måste slipa om nålen i stället för att ställa om förgasaren. Det finns trådar och goda råd om detta på forumet. Tändningsmodifiering kommer först senare när du har fått bilen att gå bra med förgasaren. Dessutom skall du se till att du har en fungerande luftförvärmning. Det går inte bra att köra på E85 med några öppna sportluftfilter. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas effektivast.
(Jag förutsätter att vi nu talar om en Zenith - Stromberg eller SU-förgasare)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tis 12-01-10 07:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
På 90 talet konverterade jag en micra förgasare. Först kollade jag hur mycket etanol den gick att köra på (har för mig att den klarade 40-50%) sedan började jag skruva på (tomgångs?)nålen för att få fetare blandning. Funkade i ca 2 km, sedan blev motorn sur som tusan. Lösningen var att borra upp munstyckena. Då gick den som den skulle. Sedan var det dags att skruva tillbaka tändningen, skruvade tills det knackade på tomgång, och vred därifrån fram tändningen ett par grader. Ingen exakt vetenskap, men det funkade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tis 12-01-10 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Se din tidigare tråd viewtopic.php?f=11&t=6058 .

Och jag upprepar än en gång: Ta sakerna i följande ordning:

1. Se till att allting runt motorn är i gott skick och den går perfekt på bensin - tändsystem och luftförvärmning i ordning, ev EGR fungerande, termostaten fungerande, tändningen rätt inställd enligt "avgasskylten". Om du har mekanisk tändförställning, kolla att både centrifugal- och vakuumförställningen fungerar som de ska och att det inte är några problem pga utmattade fjädrar, mekanik som är utsliten eller kärvar, trasig vakuumdosa etc. Kolla också att alla vakuumslangar kring motorn är hela och rätt kopplade.

2. Ändra förgasaren (dvs slipa om nålen) så att den ger rätt bränsleblandning på E85. Säkerställ att motorn går bra under alla förhållanden och att tomgångsblandningen är rimlig (kolla med avgasanalysator hos Bilprovningen eller någon verkstad, titta på lambdavärdet, inte CO-värdet).

3. Kör bilen en tid (åtminstone några veckor) under olika förhållanden för att skaffa drifterfarenheter (körbarhet, bränsleförbrukning, kallstartegenskaper, tomgång osv) och få bort alla hartsavlagringar från gammal bensin. Med ledning av vad du märker under den perioden kan du sedan bestämma vad för vidare åtgärder som kan behövas (t ex ändra tändinställningen, ställa om luftförvärmningstermostaten, öka EGR-mängden).

4. Utför de ändringar du har kommit fram till under provkörningstiden en i taget och provkör emellan. Ändra inte flera saker på en gång, för då har du snart ingen aning om vad det beror på när motorn inte går som du hade väntat dig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tis 12-01-10 14:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej, tack alla för tipset ska testa mig fram, har en reserv förgasare ligger som jag kan experimentera på. det är en orginal strombergare. jag hörde dock att en fick sin b18A att rulla på 100% etanol genom att skruva på trottelnålen. men så vitt jag vet har b18 en fetare blandning än vanligt? eller har jag fel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tis 12-01-10 16:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
Okej, tack alla för tipset ska testa mig fram, har en reserv förgasare ligger som jag kan experimentera på. det är en orginal strombergare. jag hörde dock att en fick sin b18A att rulla på 100% etanol genom att skruva på trottelnålen. men så vitt jag vet har b18 en fetare blandning än vanligt? eller har jag fel?


Om man bara justerar om förgasaren (på en så gammal Stromberg är det munstycket och inte nålen man flyttar, justeringen flyttades till nålen någon gång i slutet av 70-talet) så påverkar det bränsleblandningen mest på tomgång och gradvis mindre och mindre vid större gaspådrag. Så om man gör en etanolkonvertering på det sättet går nog bilen visserligen att köra men långt från optimalt. Bränsleblandningen blir för fet vid tomgång och litet gaspådrag men för mager vid fullgas, resultatet blir både otrevliga avgaser, hög bränsleförbrukning och dålig effekt.
Lägg förresten märke till att tidiga B18A (liksom B16A) har en helt annan typ av förgasare, en Zenith fallförgasare med fasta munstycken. Där är det bara tomgångsmunstycket som går att justera, och när man etanolkonverterar en sådan brukar man vanligtvis byta till ett större huvudmunstycke. En annan möjlighet som kanske skulle kunna fungera är att spärra den s k ekonomiventilen (en slags vakuumstyrd fullgasanrikning) i öppet läge.

Men det stämmer att bilmotorer från 60-talet ofta var bestyckade för lite fetare blandning än vad som sedan blev vanligt under 70- och 80-talen. Före oljekrisen brydde folk sig inte så mycket om bränsleförbrukningen, och det fanns inga nämnvärda avgaskrav i Europa förrän 1971.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: ons 12-01-11 16:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
okej tack så mycket för infon. jag har nu testat tanka i 100% etanol i en helt okonverterad förgasare och den gick förvånadsvärt bra på de blev en aning piggare desutom efter som jag inte ändrat förgasare någonting så vet jag inte om den drar mer med etanol då blandningen inte är ändrad. jag tyckte dock att det var ganska underligt att den gick över huvud taget. andledningen till att jag tankade etanol var för att jag hade tankat 10 liter bensin men efter 4.5 mil så fick jag soppatorsk och då hade jag bara 10 liter etanol i en reservdunk med mig då jag skulle testa ställa förgasaren när jag kom hem men fick soppatorsk på vägen. jag vet inte hur många liter som ligger kvar i tanken när man får soppatorsk men gissar på att de ligger några liter i men 10 liter etanol på det är ganska mycket. men med tanke på att jag bara kom 4 mil på 10 liter säger att den gick fetare än normalt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: ons 12-01-11 23:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är klart, om bilen har gått långt kan det ju tänkas att nål och munstycke är så pass slitna att blandningen redan blir tillräckligt fet för att den ska gå bra på E85.
En annan sak som inte är helt ovanlig på Volvo är att förgasarens flottörventil är otät så att förgasaren har tendens att flöda över. Det hänger ofta ihop med att någon klåpare har bytt bränslepump och inte brytt sig om att kontrollmäta bränsletrycket efteråt. Piratbränslepumpar ger ofta alldeles för högt tryck om man inte justerar genom att ändra tjockleken på mellanlägget mellan pumpen och motorblocket.

Hur mycket bränsle brukar den dra i vanliga fall när du kör på bensin? Och vad är det för förhållanden (stads- eller landsvägskörning osv)?
Vad har du fått för CO-halt vid de senaste besiktningarna?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tor 12-01-12 02:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Ja bilen har rullat strax över 19.000 så långt har den inte gått. Jag köpte den besiktad men förra ägaren sa att han hade blandat i 50 % etanol för att få ner värdena hans sa också att han snålställt förgasaren på sommaren för att den skulle dra mindre de är därför jag tyckte de var underligt att den gick på etanol. Dock fick jag ha i chocken pyttelite för att den skulle gå jämt. Hade inte ställt om tändningen så den gick lite ojämn och feltände på tomgång eller kan de bero på att föggen går en aning snålt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tor 12-01-12 02:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
En annan sak också. Jag har fått mycket kritik av folk som säger att etanolen kommer fräta sönder packningarna i förgasaren. Hur stämmer detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tor 12-01-12 08:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Eftersom både du och förre ägaren redan har kört med en viss del etanol så är det ju bara att kolla om något är sönderfrätt.

Så där sa man allmänt om alla bilar för ett par år sedan. Jag körde över 5000 mil, eller mer än 5 år, blantankat ca 30% i min förra bil, en Volvo 240, som visserligen hade insprutning, men den påverkades inte alls negativt på något sätt. Den bilen går än i dag och bör närma sig 40 000 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tor 12-01-12 11:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MrRandom skrev:
En annan sak också. Jag har fått mycket kritik av folk som säger att etanolen kommer fräta sönder packningarna i förgasaren. Hur stämmer detta?


Stämmer inte alls. Packningar och de allra flesta material påverkas inte alls bensin är betydligt skadligare för de flesta material.


Gummidetaljer fräts sönder av bensin, det löser upp de mjukgörare och när bensinen sedan försvinner, när bilen står utan bensin eller byggas om till etanol efter många år uttorkning av bensin blir gummi spröd och hård, det kan i värsta fall göra gamla bensinslanger eller membran i bensinpumpen eller förgasare efter etanolkonvertering men då var de mycket försvagat och mogen för att bytas även om man skulle köra vidare på bensin.

Kod:
Se t ex http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf
Beständighetstabell för gummi
NR   = Naturgummi och styrenbutadiengummi
NBR  = Nitrilgummi (det som vanligtvis används för bensinslanger, membran mm)
CR   = Kloroprengummi
EPDM = Eten-propengummi
IIR  = Butylgummi
Q    = Silikongummi
FPM  = Fluorgummi (viton)
U    = Polyuretangummi

Teckenförklaring: A = Obetydlig påverkan. Rekommenderas. B = Lindrig påverkan. Oftast användbar. C = Kraftig påverkan. Användbar endast i vissa fall. D = Olämplig.

Matrial               NR NBR  CR  EPD IIR Q  FPM  U
Etanol, Etylalkohol   A   A   A   A   A   A   A   B
Bensin 65 oktan       D   B   D   D   D   D   A   A   
Bensin 100 oktan      D   C   D   D   D   D   A   A   



Min B18A Zenith fallförgasare (samme typ som som Torbjörn beskrev) utan nål men med fasta munstycken har jag -efter flera års etanol drift- upptäckt att dess gamla plastflottör (av 50-60 tals plast) verkar svälla en aning. Eftersom flottören rör sig väldigt nära flottörhusets vägg (tiondels mm) kan den börja skava och t om haka upp sig i stängt läge.

Svällningen av plastflottör har jag sett vid två av dessa Zenith 36 VN förgasare när de gick på E85. Lösningen är enkel, man slipar bara bort lite av flotörhusets insida så att flottören kan röra sig fri. Teoretiskt skulle svällningen ge en större flyttkropp (volym) men troligtvis även göra flottören tyngre så det bör inte påverka flottörninvån nämnvärt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tor 12-01-12 11:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack alla för hjälpen. Känns mycket säkrare att köra etanol nu


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tor 12-01-12 17:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
en liten grej till jag glömde fråga. I ett "worst case scenario" som det kallas vad kan ta mest skada om man kör etanol i en okonverterad/ ej avsedd för etanol bil?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 förgasare
InläggPostat: tor 12-01-12 18:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det värsta som kan hända är att den går dåligt, svarar inte på gaspådrag, kanske svårstartad om den är riktigt kall.
Skulle detta hända så är det bara att fylla på med lite bensin igen. Kanske 10 liter eller så.
När man blandtankar, utan konvertering, oftast på insprutningsbilar men principen torde gälla även förgasarbilar, så börjar man lite försiktigt med, låt oss säga 10 liter E85 och resten bensin. Nästa gång ökar man till 15 liter E85 och resten bensin. Sedan håller man på så samtidigt som man för bok på hur mycket blandning man har. (Eller sparar kvittona, men dom kan ha en tendens att försvinna) Hursomhelst, när och om man kommer till den gräns där motorn börjar gå dåligt är det bara att gå ner ett steg i blandningsprocenten igen. Har man då sina anteckningar så ser man ju hur det ligger till.
Nu är det så här att förgasarbilar har inte så brett blandningsförhållande (luft/bränsle) som en insprutningsbil har. Förgasarbilen klarar normalt sett inte så hög etanolblandning som insprutningsbilen. Den senare har ju en motorstyrning som skall se till att motorn håller Lambda 1 hela tiden. Och då måste den kunna jobba utifrån en massa kända och okända händelser. Därför är en insprutningsbil mer tolerant. Och Lambda 1 är inte ett påfund av politiker eller miljöförespråkare. Det är i stället ett idealläge där man får ut mest och nyttigast effekt till minsta bränsleförbrukning och avgasutsläpp. En sorts naturlag, skulle man lite slentrianmässigt kunna säga.
Och i förlängningen på detta har vi ju tidigare talat om en kontrollerad och servad tändning, en fungerande förgasare, fungerande luftförvärmning etc. etc. Kort sagt, en funktionsduglig bil. Då kommer man långt på E85 även om det bara är blandtankning.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011