Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tis 13-01-15 18:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag kan kontra med ett annat snöslungetips som jag lärde mig i dag.
Först körde jag snöslungan i 15 - 20 minuter. Sedan stängde jag av den för att jag behövde använda en vanlig snöskyffel. Det var lättare att jobba med skyffeln där samtidigt som jag fick flytta bilen några meter. Det tog kanske 5 minuter. På den tiden hade den magasinerade motorvärmen hunnit värma upp snöslungan så att det blev tung blötsnö i skruvhjulen och utkastarskovelhjulet när jag skulle starta igen. Så det var bara att stänga av och rulla in i garaget igen. Nu var jag i det närmaste färdig så det var ingen katastrof med det.
Men som slutsats: Kör hela området som ni har tänkt i ett svep. Tvingas ni stänga av mitt i arbetet, så låt den först smälta bort all snö som finns på (i) den. Låt den sedan torka och kallna ordentligt innan start igen. Min Stiga Snow Patrol klarar blötsnö väldigt dåligt. Den aktuella utetemperaturen var ca -2°C under dagen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tis 13-01-15 19:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om du vikar undan den tråden som ska fånga upp stora stenar i utkastet så kanske den klarar blötsnön bra. Så var det för min slungan i varje fall när den ville pressa isblock i stället för kasta ut snön.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tis 13-01-15 22:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ytterligare ett tips: Om man har kedjor på slungans hjul, så håll hela tiden ett öga på att kedjorna verkligen sitter kvar. Det kan vara rätt irriterande att försöka få loss en snökedja som slungan har dragit i sig och misslyckats med att slunga iväg...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tis 13-01-15 23:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Ytterligare ett tips: Om man har kedjor på slungans hjul, så håll hela tiden ett öga på att kedjorna verkligen sitter kvar. Det kan vara rätt irriterande att försöka få loss en snökedja som slungan har dragit i sig och misslyckats med att slunga iväg...


Jag kan tänka mig det, en kedja är nog ännu värre att få loss än en sladd och en vindrutetore hittills har förirrat sig i skruven ;-)

Mina hemgjorda kedjor sitter bra kvar än så länge. Jag har också skaffat en kort V-rem som funkar med alternatorn och jag råkade ha ett passande 24V laddningsrelä tll den så jag borde kunna generera 28V 80A, (ca 2,2 kW) om motorn och v-remmen klarar det. Fast jag har inga förbrukare som drar 50-80A 24v för att se om det verkligen funkar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tor 13-01-17 20:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Ytterligare ett tips: En liten gasolbrännare är perfekt att ha i beredskap för att tina loss fastfrusna utkastarhjul innan start eller då man tagit en paus.
Vet inte om det är problemet är särskilt vanligt men? Annat än på min Gilson 8 hp av årsmodell -77 då förstås. ;)
Någon tidigare ägare har satt dit en kortare rem för aggregatet, så det går konstant och alltså även då man står och rycker i startsnöret.
Som tur är så startar han alltid på första draget, men blir garanterat till att se över den lösningen inför nästa vinter.

Då väntar även en etanolkonvertering. Har blandtankat med några dl E85 per tank fulsoppa utan några problem alls.
Tankar den numera med alkylat, först Aspen 4T för 179 kr/5 liter men nu sist på soppan som OK8Q säljer för lite överkomligare 19-20 kr/litern.
Dessvärre finns det bara 2-takts i pumpen, men antar att det går lika bra? Eller kommer motorn gegga igen p.g.a. oljeinblandningen?

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: fre 13-01-18 21:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med en längre rem slipper du säkert gasolbrännaren! Fast man kan då använda gasol som startgas om det är för kallt att starta på etanol. :-)

Oljan kan göra tändstiftet bli oljig/sotog och motorn sotas mera men annars kan det nog inte skada men luktar det inte illa?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: lör 13-01-19 22:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En 35 år gammal B&S eller Tecumseh-motor har säkert ändå så hög oljeförbrukning att den motsvarar mer än de 2 % olja som finns i tvåtaktsbränslet. Förmodligen är det bara en fördel att litegrann av en lätt brännbar olja med sotlösande egenskaper får vara med i förbränningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: sön 13-01-20 17:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bilaga:
2013-01-20 15.46.55.jpeg
2013-01-20 15.46.55.jpeg [ 102.12 KiB | Visad 11766 gånger ]


Idag testade jag lite hur 12V / 80A generatorn funkade på snöslungan med 24V laddningsrelä.

Bilaga:
2013-01-20 15.46.01.jpeg
2013-01-20 15.46.01.jpeg [ 71.06 KiB | Visad 11766 gånger ]


Inget problem att komma upp i 28.2V, vid lite mer än tomgång, på tomgång och två 12V batterier i serie inkopplad blev de ca 27,4V.

Gjorde även ett belastingsprov med 2x 1,5mm rostfritståltråd på dryggt 1m inkopplat och fick då 60A vid 28V då hörde man också hur motorn belastades och fick ”gasa" mera och vartalet sjönk lite som när man kör genom djup snö. Voltmätarn visar bara 25,5V här men det berodde nog på övergångsmotstånd i kretsen, jag mätte närmast belastningen och inte generatorns utgång.

En enkel V-rem klarade också det utan att slira.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tis 13-01-22 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Snygg lösning med generatorn! :)
Jag är inne på något liknande för Mr Gilson, mest för att kunna montera ett extralyse eller liknande så man ser vart man kör.

Har slungat ett par gånger på 2T-alkylaten nu och tycker han går bättre på det! Osar gör det, men ingen direkt obehaglig lukt.
Påminner om doften av tallbarr (?) om man nu skall försöka jämföra med något. :wink:
Lukten fastnar i alla fall inte i kläderna på sätt som den gjorde med vanlig fulbensin, där man knappt kunde hänga av sig inomhus för att det stank ner hela nedervåningen...

Motorn är en B & S som ger ifrån sig ett rejält oljerökmoln några sekunder vid kallstart, men därefter så tror jag inte att den suger i sig så mycket.
Servade maskin med ny olja (biltema helsyntet) i höstas och fyllde upp till pluggen. När jag kollade nu sist så hade nivån inte minskat nämnvärt.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: ons 13-01-23 13:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Volvo245GLT skrev:
Snygg lösning med generatorn! :)
Jag är inne på något liknande för Mr Gilson, mest för att kunna montera ett extralyse eller liknande så man ser vart man kör.


Tack! Tanken med generatorn är att snöslungan kan utgöra ett backupsystem för att kunna ladda UPS batterierna med 24V när det är ett längre strömutfall. Se http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=46&t=6704 För att ha igång generatorn och samtidigt slunga snö måste jag sätta dit en extra remskiva på motoraxeln. Som stråkastare har jag en panlampa med hög effekts ledlampa, det ger mer än tillräkligt ljus kanske enklare och billigare (även i drift) än att montera generator + batteri + lampa :-)

Volvo245GLT skrev:
Har slungat ett par gånger på 2T-alkylaten nu och tycker han går bättre på det! Osar gör det, men ingen direkt obehaglig lukt.
Påminner om doften av tallbarr (?) om man nu skall försöka jämföra med något. :wink:
Lukten fastnar i alla fall inte i kläderna på sätt som den gjorde med vanlig fulbensin, där man knappt kunde hänga av sig inomhus för att det stank ner hela nedervåningen...

Motorn är en B & S som ger ifrån sig ett rejält oljerökmoln några sekunder vid kallstart, men därefter så tror jag inte att den suger i sig så mycket.
Servade maskin med ny olja (biltema helsyntet) i höstas och fyllde upp till pluggen. När jag kollade nu sist så hade nivån inte minskat nämnvärt.


Jag kan än så länge bara rekommendera etanolkonverteringen av denna GX200 kopia. Ingen lukt alls och hittills har jag inte haft några startproblem så länge jag inte klantar mig som att glömma nyckeln. Tom vid -12 går den igång på andra eller tredje försök. Fyra-fem ggr primer och sedan fullgas och full choke, när motorn startat måste man snabbt dra ner choken till ca hälften annars bluddrar den. Efter nån minut kan man stänga av choken helt, stängar man av choken för tidigt så har motorn ingen kraft och dör lätt speciellt om den ska börja jobba hård.

Också skönt att veta att jag altid kan använda vinkelslipen med kilremsskiva som en startmotor om det någon gång skulle hända att jag inte kan dra igång den.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011