Jag har lekt lite till med min Clas-Ohlson slunga i helgen. Igår ville den inte starta för att jag glömde stoppa in nyckeln
när jag kom på det var den nog så sur pga med extra primande och jag jag började bli trött i ryggen av startförsöken. Då skruvade ja bort remkåpan och upptäckte till min förvåning att drivremmen till hjulen inte var en vanlig v-rem som spänns när man kopplar in hjulen, utan en kuggrem och spännrulle som altid är spänd, drivningen hade en riktig kopplingsskiva.
Skruven och utkasthjulet drivs däremot av en rem som man helt enkelt spänner när den kopplas in. Det gick att lätt kränga av remmen från motoraxelns remskiva när den inte var spänd. Jag plockade då fram stora vinkelslipen och satt in en remskiva i den i stället för slipskivan och la en gammal fläktrem rund motoraxel motoraxeln och vinkelslipen. Vinkelslip-startmotorn orkade dra motorn betydligt fortare än jag orkar dra den och snabbt var den igång.
Ikväll gick det -med nyckeln i– mycket lätt att starta den för hand på andra försöket trotts att jag inte tog i och att det var -7° då. Jag svetsade ihopp ett provisorisk generatorfäste till en gammal Bosch/Volvo generator 12V/80A. Jag hade tyvär ingen rem som var kort nog men kunde ädå testa lite med en inkortad rem som jag skarvade med två skruv. Det gick utmärkt att ladda ett fullt 12V batteri på snöslungans låga varvtalet ”tomgång” det blev nästan direkt 14V utan att det hördes på motorn att den bromsades ner, jag hadde inte möjlighet att testa vad som händer när man belastar generatorn hårdare eller så eftersom remmen inte höll så länge.
Denna generator har inbyggd elektronisk laddningsrelä, ena sidan av ankarlindningen ligger mot plus (via egna dioder/laddningskontrollampa) andra sidan jordas av laddningsreläet. Om jag isolerade laddningsreläets jordning mot generatorn tror jag att jag kan använda den för att ladda två 12V batterier i serie med 24 (max 28V/80A) så här:
Minus till generatorns hölje och 24V (plus av det andra batterier) till generatorns plus,
Seriekopplingsanslutningan av de två batterier kopplas till den isolerade laddningsreläets min så at den bara ”ser” halva utgångsspänningen dvs reglerar till 14V på andra batteriet!, stämmer det eller är det något jag missat?
Om jag (bara) behöver ladda 12V i stället, t ex för snabbladning/starthjälp av en bil kan jag då helt enkelt koppla laddningsreläts jord till generatorns hölje som vanligt, då det blir en universal lösning!