Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etanol i snöslungan
InläggPostat: sön 12-12-16 14:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu stod jag inte heller emot frestelsen att skaffa motoriserad snöröjning och köpte en Kinesisk ”Cotech" snöslunga från ClasOhlson

Jag ville inte ta risken att skada slangar, packningar mm med bensin :-) och jag tycker desutom att bensin luktar illa på flera plan så jag konverterade den direkt för etanol innan första starten. Huvudmunstycket är präglat med 72 vilket borde vara 0,72 mm eftersom en 0,7 borr passar ganska precis. I teori skulle jag alltså ha 0,852 mm för E85 men av erfarenhet vet jag att sma munstycken undet 1 mm oftast behöver borras lite extra så jag valde att borra upp till 0,9 mm direkt och det känns lagomt.

Den gick bra att starta på (lagrat sommar E85) med lite extra priming + choke men det var inte så oväntad eftersom det nästan töade lite. Vid en riktig kall kallstart förmodar jag att det kan komma att behövas lite startgas.
Efter start vill den fortfarande ha lite choke i upvärmningsfasen för att inte låta lite svältfödd men det försvann när den hade blivit varmare. Motorn hade inga svårigheter med tunga blödsnön men ibland kom det fyrkantiga snö/is kuber ur utkastet i stället för en fin stråle.

(Elektrisk) förvärmning av förgasarkoppen/flottörhuset skulle kanske vara en bra kallstartslösning..

I bruksanvisningen stod f.ö. att bensin med upp till 10% etanol kunde användas.

PS Det följde även med en liter 5W30 motorolja, samma motor för gräsklippare brukar det altid rekommenderas en ”rak” SAE olja för, jag har ofta funderat på om det inte skulle vara bärre med multigrade i dessa också.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tis 12-12-18 11:48 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo det behöver ingalunda vara några undantag för att även konvertera snöslungor. Körde flera bättre begagnade slungor med på ren E85 som det var då som gällde.
Just detta med någon minuts förvärmning med luftväre pistol gav alltid snabba starter och tillgriper samma metod för den encylindriga offroad motorcykeln med..

Upplevde även dom egna bland annat en Bolens 8hk slunga som klart kraftfullare med spriten, har hitills avaktat med att konverterat den dryga året gamla Husqvarna slungan på 11 hk.
Kör den så tillsvidare på runt 30-40% etanol och resten alkylatsoppa.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tis 12-12-18 12:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha, finns det någon speciell anledning att du väntad med att konvertera husqvarnan?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tis 12-12-18 12:25 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Nej inspirationen har inte infunnit sig till att konvertera densamma. Har fortfarande kvar vissa "sviter" där jag med en tidigare (senast innan husqvarnan) slunga strulade för mycket.
Med värsta snöinfernot och var var då nära på att elda upp den slungan i rena panikångesten...

Så där av vill jag nu ha en garanterad startbar snöslunga där man står i så 20 minusgrader och en hel gårdstomt att snöröja.
Men får se med tiden om man vågar sig på att även konvertera densamma med...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tis 12-12-18 13:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske startvilligheten och tändningen blivit bättre i nyare toppventilsmotorer för jag tyckte att min nya var förvånansvärd lättstartad på E85, bättre än vad svärfars 5 år gamla stiga slunga på alkylatbensin bruka vara och vad vår nya (E85 konverterade) gräsklipparen brukar vara vid kallare väder men de har bara primerpump och slungan har primerpump plus en manuell choke som jag tror gör en stor skillnad. Slungan har dessutom skönare/bättre dragstart jämförd med lätta gräsklipparen som måste hållas på plats med en fot.

Om gräsklipparan tjurar brukar jag hälla in en skvätt aceton i luftfiltret, det brukar lösa problemet om snöslungan inte vill starta ska jag prova värmepistolen, funka inte det eller om det är elavbrott igen så borde startgas eller en skvätt bensin altid funka.

Såg också att det fanns en dräneringsskruv i flottörhusets kopp, det borde alltså vara ganska lätt att dränera förgasaren på e85 och fylla koppen med några cc bensin inför en start vid extrem kyla?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tis 12-12-18 14:24 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo förvisso men för egen del är det stor skillnad på sommar maskiner som rullar på etanol. Mot vinterditon där det bara måste fungera och har bara kallgarage att utgå från. Visserligen har denna med en kraftig 220Volts startmotor.

Stiga klipparen jag hade tidigare rullade ju i tio år på ren E85 utan problem.
Fast tills vidare får det allt bli spritblandat för husqvarnan, vågar inte utmana ödet och paniken,, :wink:

Men visst får man bara en gång tummen ur så ska väl den med tiden konvertas, fattas ju annat med över tio år 30 000 mil med etanolkonverterade motorer... :)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: ons 12-12-19 13:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Peter skrev:
Jo förvisso men för egen del är det stor skillnad på sommar maskiner som rullar på etanol. Mot vinterditon där det bara måste fungera och har bara kallgarage att utgå från. Visserligen har denna med en kraftig 220Volts startmotor.


220V startmotor låter perfekt för att underlätta startsvårigheter, min har tyvärr inte sådan lyx. Den står f.n. ute under en pressenning och det är bara någon minusgrad men den startade nu tom på första rycket, det gör gräsklipparen nästan aldrig om den inte är varm...

Inget annat behövdes tas bort för att komma åt förgasarkoppen och sedan huvudmunstycket i mitt fall, så det skulle vara väldigt enkelt att (tillfälligt) konvertera tillbaka till bensin om så skulle behövas. Är det svårt att komma åt huvudmunstycket på din?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: ons 12-12-19 14:26 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
220 volts startmotorer har jag sett kommer allt mer även på rena lågbudget slungor,,,

Har inte alls kikat närmare på Husqvarna slungan men det är förmodligen inga märkvärdigheter, har bara funnits andra värderingar på sysslor. Kör ju även alhambran med VR6:an på 50/50 blandning tills vidare då det är tämligen krångligt att demontera dessa meterlånga grenrör i plast för att komma åt spridarna in under...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: ons 12-12-26 10:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Har blivit sugen på att köpa en billig slunga, surfat runt och konstaterat att folk verkar tycka billigt=skit. Hur upplever du din? Samma pris som biltema och jula, förmodligen samma kvalité.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: ons 12-12-26 13:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag funderade också över det med snöslungor i "lågbudgetklassen". Men för komma ifrån det allra billigaste valde jag en Stiga. Det blev en Stiga Snow Patrol. 5 000 kr. Det var något extrapris på den, den skulle normalt ha kostat tusen kronor mer. Här syns den på filmen. Det är den bakre av dom två: http://www.youtube.com/watch?v=IbFHm5ID ... =endscreen Det är inget snödjup att tala om på filmen. Min har jobbat med betydligt tjockare snötäcke.
Nu skall jag säga direkt att detta är det närmaste jag har kommit en snöslunga, så jag har ingen som helst tidigare erfarenhet av dom. Hursomhelst, om det är minusgrader så klarar den även ett tjockt snötäcke. Även om det har blivit skarsnö. Den maler sönder den hårda snön och pulvriserar den. Men den klarar inte blötsnö! Det packar sig i utblåsfläkten och kommer sakta ut fyrkantiga klumpar som halva tegelstenar eller briketter. Min snöslunga har 4 växlar framåt och 2 bakåt. Är det hård och tjock snö så väljer man en låg växel och är det lös snö så väljer man en hög.
Nu visar det ju sig att dom flesta snöslungorna är väldigt lika. Jag såg bilden på Aryans snöslunga, köpt på Clas Ohlson att min har samma drivsystem, en tandad rem (ser ut som en kort liten kamrem) för drivningen på hjulen. Och en vanlig kilrem för dom roterande knivarna och skovelhjulet/utblåset. Drivningen till hjulen har en sorts inverterad lamellkoppling, man klämmer ett handtag så driver den framåt eller bakåt beroende på växeln. Ett annat handtag spänner kilremmen så fungerar knivarna och skovelhjulet. Släpper man handtagen så står den still.
Min har ingen differential, så det tyngsta momentet är väl när man skall vända på en femöring. Men det är inget stort problem, det går ändå.
Det är nog så här att dom flesta snöslungor i det här prisspannet 5 - 10 000 är tämligen lika. Det finns ju finesser som larvband t.ex, en granne har en sådan. Sedan finns det säkert variationer på motorn, dom dyra har rent naturligt starkare motorer. Det finns nog dom som har "äkta Hondamotorer" också. Om man har en påkostad trädgårdstraktor så finns det ibland snöslungor till dom också, men då är man säkert uppe i 20 000 kr eller däromkring. Så jag skall inget säga om min Stiga, det hade säkert gått lika bra med en Jula eller Clas Ohlson.
Men kom ihåg: Dom här "små" klarar inte blötsnö. Det krävs helt andra maskiner till det.
Bara ett litet tips som tillägg. Utblåstratten är av plast. Den låg lös i kartongen så man fick montera den själv. Jag passade på att smörja glidytorna med vaselin innan jag skruvade ihop det. Det går säkert lika bra med något teflonfett eller liknande?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: ons 12-12-26 15:05 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
kanske duger kanske inte, på ett ställe tyckte någon att jag skulle köpa en begagnad grålle i stället. lite dyrare mycket användbarare. verkar större och omständigare, jag vet inte. det kanske slutar med en snösläde till slut?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: ons 12-12-26 18:30 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo har med ett 4-5 tal slungor på egna samvetet där det innan mest varit äldre slungor som tex Bolens, Gilson 5-8 hk. Som alla med äldre snitt hade hög kvalité där märks framför allt plåtstjokleken mot dagens överhuvudtaget nyare maskiner.
Så visst märks kvalité skillnaden mindre i det lägre prisspannet sedan det man själv lärt sig av erfarenhet gällande motorstorlekar.

Att det går väldigt tungt med tex 5hk och tyngre blötsnö, där jag gav upp med egna bolens rätt kraftiga 8 hk till en förhållandevis stor tomt.
Därför införskaffades nuvarande husqvarnan som jag hitills varit mycket nöjd med. Där visst "styrservo" kanske kan ses som överflödig men gisses om man hardet vilken skillnad, speciellt om man har lite större ytor att slunga av...

Om att i stället satsa på traktor är med en smaksak och har med en Volvo BM 400 mest till vedhanteringen.
Men den ställer sig rätt opraktisk i egna snöhanteringen men främst för att ena lastarmen är stukad,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: ons 12-12-26 19:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I julhelgen testade jag svärfars Stiga som har en Tecumseh motor och den startade på 3-4e försök på bensin, inte så imponerande. Den luktade förståss mkt äkligare också. Den har 6 ”växlar" fram och 2 bak, min ClasOhlson har bara 4 växlar fram men hastiget är ungefär det samma, och växlarna är egentligen bara ”hack” i en stegläs variabel transmission med en rulle över en skiva. Min CO(tech) har en hondamotor kopia som startar lättare på etanol ljud funktion osv verkar ung. lika men Stigan verkar vara lättare, väga mindre.

Stigan hade fördelen att den har ett horisontellt handtag som man kan hålla med en hand i miitten så att man kan hålla dödmansgreppen för drivning och skruv intrycktsamtidigt så att man i farten med en fri hand kan ändra utkastrikningen osv. Med min CO(tech) måste jag släppa en av dörmansgreppen så att antingen drivning eller utkast stannar. En finness som Stigan inte har är att det med ett reglag går att ställa in hur långt bort snön kan kastas, på stigan går det bara att ändra om man med en nyckel ta loss en skruv som man kan sjuster kåpan med.

Utkaströret av min CO(tech) är inte av plast utan av plåt men jag kollade inte om Stigan var av plast. Stigan hade inte ett liter spett/verktyg som min har för att ta bort i fallnågot fastnad i utkast eller skruv men det är inte särskild viktigt.

Har också märkt att blötsnö ger sämsta (blandade) resultat, ibland blir det mer eller mindre stopp och kommer det ut fyrkantiga isstenar, men efter ett tag kan det lossna igen och kommer det ut en fin ståle blötsnö. Bäst går det alltså så länge det är minusgrader.

På hård packad snö/is kan däcken ibland ha för dålig fäste, det finns enkla snöskedjor som tillbehör (300kr) för att öka fäste men jag tänkte att det kanske skulle funka minst lika bra med en gammal cylelkedja som man delar i korta biter så att den passar på tvären över däcken och ha en vajer genom kedjorna på sidan om däcken för att spänna kedjorna? Cykelkedjans kanter borde nästen greppa bättre på hård snö och is än vad vanliga runda kedjelänkar gör.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: ons 12-12-26 23:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De senaste åren har jag fått två snöslungor i släkten. En Toro och en Partner, båda med ca 8-9 hk B&S OHV-motorer.
De är ganska lika när det gäller storlek, pris osv. Partner-slungan är mycket klumpigare och mer svårhanterlig, dels är handtagen så att säga för nära hjulen så man får ingen vidare momentarm för att styra slungan, och dels känns det som om den är för baktung och har för hög tyngdpunkt. Den vill gärna "klättra" om man inte lyfter i handtagen, men då förlorar istället hjulen all dragkraft.
Ska man köra den slungan i djup hårdpackad snö så går den mycket bättre i utförsbacke än uppför eller på planmark.
Ett annat bekymmer är att den gärna drar sig i sidled åt det håll där snön är djupast.

För några år sedan hade jag en liten och gammal (tidigt 70-tal) Toro-slunga med Tecumsehmotor. Det stod 5 hk på en skylt någonstans men motorn var inte större än en vanlig 3,5 hk gräsklipparmotor så jag är tveksam till den uppgiften. Den skötte sig dock utmärkt på alla sätt när den väl gick. Det som till slut gjorde att jag tröttnade på den slungan var att chassiet höll på att ramla isär, fanns inget material kvar att gänga fast skruvar i osv. Dessutom hade motorn ständiga förgasarproblem, det hade nog stått vatten i flottörhuset en gång i tiden och flottören (av mässing) sprack ständigt och jämnt på nya ställen. Jag lyckades sälja vraket för en tusenlapp till en som behövde reservdelar till en större Toroslunga av samma generation.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i snöslungan
InläggPostat: tor 12-12-27 10:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Igår gjorde snökedjor av ett par gamla cykelkedjor, wire och skruvplintar.

Bilaga:
snokedjor.jpg
snokedjor.jpg [ 75.44 KiB | Visad 19225 gånger ]


Hoppas inte all snö töar bort nu :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011