Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-05-13 17:05 
Offline

Blev medlem: mån 13-05-13 16:34
Inlägg: 1
Har en Saab V4 som var konverterad när jag köpte den, konvertering är gjord med en stromberg 175 CD och nu till problemet.
Den har börjat gå dåligt på tomgång, vill inte gå på tomgång när han är kall. Om jag inte gör som jag gjort nu då jag skruvat upp tomgången så han går på ca 800 varv/min när han är kall vilket resulterar i att när den blir varm så ligger han på ca 1800 varv/min.
Förövrigt så går den bra.
Någon som har en tanke om vad det här kan bero på? Inställningssak? Tjuvluft el vad ska man börja felsöka?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-14 21:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Går den inte på tomgång ens med litegrann choke då den är kall? De flesta Strombergförgasare har choken gjord så att första hälften av chokereglagets rörelse bara höjer tomgångsvarvtalet, när man drar ut choken fullt får man dessutom fetare bränsleblandning. Det brukar finnas en justerskruv där chokekammen ligger an mot gasspjällaxelns hävarm, där kan man justera hur mycket tomgången ska höjas när man chokar litegrann.

För sen tändning kan ofta ge tomgångsproblem, så ett tips är att börja med att kolla tändinställningen. Gissningsvis bör omkring 9 ° vara lämpligt vid körning på E85. Kolla också att inte centrifugaltändförställningen börjar verka förrän en bit över tomgångsvarvtal. Om man kopplar bort vakuumslangen från fördelarens vakuumdosa och ökar varvtalet sakta så ska tändinställningsmärket inte börja röra sig förrän vid 1000-1200 varv/min.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011