Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

konvertera veteranbil
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=7571
Sida 2 av 2

Författare:  torbjorn [ lör 18-08-25 18:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: konvertera veteranbil

Har du tillgång till avgasanalysator? Eller åtminstone en lambdasond att koppla in provisorisk för att hålla koll på om blandningen är åt det magra eller feta hållet?

Författare:  svante [ tis 18-08-28 07:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: konvertera veteranbil

bra idé, då slipper man gissa...
måste svetsa på sonder på båda grenrören, lite bök då de måste tas loss.

Författare:  nyfiken [ tis 18-08-28 09:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: konvertera veteranbil

Om jag missförstår dig rätt, du svetsar väl i en Biltema Svetsmutter med plugg? Katalognummer 79-920. Deras webbsida fungerade inte med just denna så jag tog direkt ur papperskatalogen. Men där skruvar du i pluggen, som ingår, när du har tagit ur lambdasonden.

Författare:  torbjorn [ tis 18-08-28 10:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: konvertera veteranbil

Jag antar att avgasgrenrören är av gjutjärn, det är olämpligt att försöka svetsa i dem (allmänt dålig svetsbarhet, risk för sprickor osv). Bättre att montera svetsmuttrarna för lambdasonder en bit bort på främre avgasrören i så fall.

Författare:  nyfiken [ tis 18-08-28 20:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: konvertera veteranbil

Aha! Tack Torbjörn. Med ditt svar förstår jag hur Svante menade. Han avsåg att demontera grenrören från motorn för att svetsa. Inte att behöva plugga sensorhålet efteråt, som jag först trodde.

Författare:  svante [ ons 18-08-29 08:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: konvertera veteranbil

grenrören är i rostfritt men funderar på att byta tillbaka till gjutjärn...
så det blir nog att sätta dem i första plåtröret, man vet aldrig, det kan bli så att de kommer att sitta kvar :D
och de är enklare att ta loss än grenröret,
men det blir nog växellådsbyte snart, då måste allt ut, men säsongen börjar närma sig slutet, så E85 konvertering kan blir ett av vinterprojekten.
fresten kan man kanske bara borra och gänga i gjutjärnsrören om godset är tillräckligt tjockt.

Författare:  torbjorn [ ons 18-08-29 10:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: konvertera veteranbil

Det gäller bara att det går att fräsa eller planförsänka en plan yta runt hålet som lambdasondens packning kan täta mot.

Författare:  lennart e [ tor 21-03-11 06:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: konvertera veteranbil

Jag körde i flera år farsans 144 -72 med en helt original B20A motor på E85. Dock var den för svårstartad när det blev under -5°.
Der enda jag gjorde var en strypning mellan förgasare och luftfilter, och satte förvärmningsslangen direkt i luftfiltret. På vintern tog jag bort strypningen och tankade bensin.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/