lekman skrev:
Är säkert en bra ide att satsa på ett pålitligare system än vad man får med ett billigt eftermarknadssystem. Jag tycker att mitt megasqurt, ms1v3, som jag har i audin är lite lynnigt, men det största problemet r att givare och deras kontaktstycken är lite rackliga och sånt går ju att förbättra. Är det inte problem med mappnningen om man tar ett system från Forden? En fördel med megasquirt är ju att man ganska enkelt (och tillförlitligt, tycker jag) kan mappa bränslet medans man kör bilen och är alltså inte beroende av att gå in på en dynamometer varenda gång man ändrar på nåt i motorn.
Vet dock inte om jag skulle satsa på det i en bil som måste vara ute på vintern o tampas med saltspray och fukt, mm
/Lars
Skulle tro att bränslemappningen inte är något större problem om man tar ett system med adaptiv lambdareglering från en motor med ungefär samma cylindervolym.
När det gäller tändförställningen så borde en bra början vara att efterlikna den gamla fördelarens mekaniska tändförställningskurvor.
Möjligen kan det behöva laboreras en del med tomgångsstabiliseringen, Citroën SM-motorn har ju ganska "vassa" ventiltider med stort överlapp, och är väl inte lika stabil i sig på tomgång som den mer traktormässiga Ford V6-motorn.
En sak att fundera på om det ska tillverkas ett insugningsrör för insprutning (originalinsugningsrör från en SM IE lär väl varken vara lätt eller billigt att få tag på), är att SM-motorn ju är en ganska direkt föregångare till den s k PRV-motorn som satt i Peugeot 604, Volvo 260/760 m fl bilar. Undrar om det kan vara möjligt att anpassa ett PRV-insugningsrör så det passar på SM-motorn.