Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=7590
Sida 1 av 3

Författare:  krassegrand [ sön 18-09-30 10:14 ]
Inläggsrubrik:  Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Jag känner mig lite som en miljöbov när jag kör långt med min Citroën SM från -74.
Motorn har 3 dubbla Weber förgasare. Finns det någon här som har erfarenhet av att konvertera en Weber ¤2 DCNF 26?

Jag funderar bara på detta än så länge men det hade varit coolt att köra "miljövänligt" med en sån bil.

Tacksam för en diskussion om detta
Jörgen

Författare:  torbjorn [ mån 18-10-01 11:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Var och en av dem är väl egentligen en dubbel fallförgasare med fasta munstycken av normal europeisk typ? Inte tvåstegsförgasare utan båda gasspjällen öppnar parallellt. Rimligtvis borde den vanliga konverteringsmetoden med att byta till större huvudmunstycken (och ev tomgångsmunstycken, om justermånen för tomgångsblandning inte räcker till) fungera bra.

Författare:  krassegrand [ mån 18-10-01 11:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Jag tänkte så men ville gärna att någon håller med mig. :)

Min är dessutom från USA med bestyckning för avgasrening (lite fetare) så jag undrar hur mycket jag skulle behöva feta upp huvudmunstycket.

Jag har nu hela vintern på mig att fundera på detta.

Tack så länge
Jörgen

PS
Sitter huvudmunstycket under de 2 skruvar som sitter i det markerade hålet på bilden?

Bild

Författare:  torbjorn [ mån 18-10-01 13:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

"Skruvarna" är luftmunstyckena, om man skruvar ur dem så hittar man emulsionsrören därunder, de är troligen hopgängade med luftmunstyckena så de följer med upp.
Huvudmunstyckena sitter någonstans på vägen mellan flottörhuset och emulsionsrörens undre ände. De kan vara åtkomliga från botten av flottörhuset (på vissa förgasare måste man lyfta av locket först, på andra finns det en gängad plugg nere på sidan genom vilken man kommer åt huvudmunstycket), eller också kommer man åt dem från emulsionsrörkammaren på något sätt. Antingen kan de vara inskruvade i botten av kammaren så man kan skruva loss dem sedan luftmunstycke och emulsionsrör är upplyft, eller också kan de vara ingängade i emulsionsrörens undre ände.
I Citroënverkstadshandböcker brukar det finnas bra snittbilder eller sprängskisser på förgasarna, som nog kan vara till hjälp för att hitta huvudmunstyckena.

En bra början för att dra slutsatser om hur mycket större munstycken som behövs, skulle du kunna få om du har tillgång till en avgasanalysator som går att ha med i bilen under körning. Vid körning på vanlig bensin och med ev luftinblåsning för avgasrening pluggad, mät lambda, CO och HC vid några olika driftfall: tomgång, övergång (ca 20 km/h på lämplig växel), dellast (80-90 km/h på planmark på 4:an eller 5:an).

Författare:  krassegrand [ mån 18-10-01 14:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Jag har ställt in de 6 "luftskruvarna" med hjälp av en colortune.

https://www.youtube.com/watch?v=9mKQvWM0nMg

Med den ser man färgen på förbränningen i cylindern (ska vara blåaktig).
Nu är min fråga, kan man använda den om man kör på E85? Har E85 som brinner med rätt förhållande samma färg på lågan som bensin?

Det är en komplicerande faktor att 6 cylindrar ställs individuellt. Särskilt om man ska mäta avgaserna.

Jag har demonterat alla luftinblås och sådant.

Jörgen

Författare:  torbjorn [ mån 18-10-01 20:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

På en sån där förgasare påverkar justerskruvarna bara bränsleblandningen vid tomgång.
Kolla gärna, nu när du har ställt in dem för samma färg på lågan i alla cylindrar, om alla är ungefär lika långt utskruvade från stopp eller om det är stora skillnader mellan olika förgasare.

Författare:  krassegrand [ mån 18-10-01 20:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

torbjorn skrev:
På en sån där förgasare påverkar justerskruvarna bara bränsleblandningen vid tomgång.
Kolla gärna, nu när du har ställt in dem för samma färg på lågan i alla cylindrar, om alla är ungefär lika långt utskruvade från stopp eller om det är stora skillnader mellan olika förgasare.


Det var det jag trodde!

Tack!
Jörgen

Författare:  krassegrand [ mån 18-10-22 14:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

torbjorn skrev:
Kolla gärna, nu när du har ställt in dem för samma färg på lågan i alla cylindrar, om alla är ungefär lika långt utskruvade från stopp eller om det är stora skillnader mellan olika förgasare.


Det är ganska stor skillnad mellan förgasarna.

Funkar principen med färgen på lågan när man kör på E85?

Jörgen

Författare:  torbjorn [ tis 18-10-23 11:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Finns det några utjämningsledningar mellan förgasarna (eller kanaler i insugningsröret) så att alla tomgångssystem bidrar mer eller mindre till alla cylindrars bränsleblandning på tomgång? Man borde kunna kolla det genom att se om flamfärgen i en cylinder ändras när man skruvar på tomgångsblandningen till en annan cylinders förgasarport.

Författare:  krassegrand [ tis 18-10-23 12:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Jag tycker inte det ser ut som att det är förbindelse mellan förgasarna.
Bild
Bild

Jörgen

Författare:  torbjorn [ tis 18-10-23 20:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Förbindelserna finns väl i så fall i insugningsröret, visst är hela insugningsröret i ett stycke?

Författare:  lekman [ lör 18-11-24 08:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Fyfaan va häftigt med en Cittra SM, (smått avundsjuk). Funderar på samma tema för min Borgward Isabella, gå över till E85. Är ju ett sätt att rättfärdiga sitt bilintresse, att köra på ett bränsle som ger litet CO2. Har redan en audi 200 10V turbo som går på bränslet med ett ms installerat och kan tänka mej göra samma sak med min bruksbil, en 100 tq -90, allt för att till 85% komma bort från fossilt.
När det gäller Isabellan så vore det ju iof intressant att experimentera med ett eftermaknadssprut, lite beroende på hur originaltokig man för dagen känner sej
/Lars

Författare:  krassegrand [ lör 18-11-24 10:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

lekman skrev:
När det gäller Isabellan så vore det ju iof intressant att experimentera med ett eftermaknadssprut, lite beroende på hur originaltokig man för dagen känner sej
/Lars


Tack för orden om min SM.

Eftermarknadssprut: Det är nåt att fundera på. Om systemet justerar på Lambda slipper man allt krångel med olika munstycken i förgasarna och kan byta fritt mellan E85 och bensin.
Tyvärr är det så att jag nog då måste ha 2 system eftersom avgassystemet inte blir gemensamt förrän efter den första dämparen.
Hur hittar man ett eftermarknadssystem som justerar på lambda?

Jag har också konverterat en Smart Roadster som jag körde till jobbet med i 10 år (70 mil i veckan) den har gått 37000 mil.

Jörgen

Författare:  krassegrand [ lör 18-11-24 15:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

torbjorn skrev:
En bra början för att dra slutsatser om hur mycket större munstycken som behövs, skulle du kunna få om du har tillgång till en avgasanalysator som går att ha med i bilen under körning. Vid körning på vanlig bensin och med ev luftinblåsning för avgasrening pluggad, mät lambda, CO och HC vid några olika driftfall: tomgång, övergång (ca 20 km/h på lämplig växel), dellast (80-90 km/h på planmark på 4:an eller 5:an).


Var hittar man en portabel avgasanalysator? Köpa eller låna.

Jörgen

Författare:  lekman [ mån 18-11-26 13:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Det finns en mängd olika eftermarknadssprut, eller rättare motorstyrningssystem, eftersom man normalt oxå håller reda på tändning och allt som har med motorns styrning att göra. Det mest kända är väl megsquirt och jag föreslår att du söker dej till megasquirt-forumet MS-Extra, forum. Där kan du ställa frågor om hur man löser det med två lambdasonder, som det bordde bli om man har en V-motor

Avgasanalysator innebär i min värld en bredbandslambdasond, men man kan väl iof också analysera CO, men en bredbandslambda ger ju tillförliilig info om blandningsförhållandet när man kör.

Har själv använt en standalone bredbandslambda till både tvåtaktsmotorcykel och till min audi som går med ett megasqurit1 från Innovate Motorsports men om man satsar på ett lite mer avancerat motorstyrningssystem så får man en (eller flera?) bredbandslambdasonder direkt integrerat i systemet.

Krävs väl lite intressant pyssel med att få dit tre synkade gasspäll på Maseratimtorn + sex insprutningsventiler på nåt lämpligt ställe? Kanske är det lämpligt att ha tre st centralinsprutare på den?

/Lars

Sida 1 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/