Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=7590
Sida 3 av 3

Författare:  krassegrand [ mån 18-12-10 11:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

aryan skrev:
Det kanske blir too smart for one Citroën?


:lol: :lol: :lol:

Författare:  krassegrand [ mån 18-12-10 11:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Stiften blir rätt sotiga.
Mindre nu än när jag började justera.
Jag har köpt en Colortune för att justera förgasarna.

Jörgen

Författare:  aryan [ mån 18-12-10 13:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

krassegrand skrev:
Stiften blir rätt sotiga.
Mindre nu än när jag började justera.
Jag har köpt en Colortune för att justera förgasarna.


Ja det kan ju vara sot som (främst) uppstår vid tomgång, det är inte säkert att den går fet vid last. De flesta förgasarmotorer går väl snarare lite snålt vid lättare dellast.

Jag har en Colortune men inte använd den mkt, tror också det blir svårare att se skillnader med E85 än med bensin eftersom E85 nog inte brinner så gult med fet blandning som bensin. Egentligen borde man testa det nån gång med en bredbandslambda och colortune.

Det blir också svårt att göra annat än justera tomgång med Colortune antar jag. Jag skulle också verifiera flottörhöjder och om det inte finns någon tjuvluft i insuget eller t ex längs spjällaxlar innan du ändrar för mkt. Leta efter tjuvlift vid tomgång kan man antingen göra med en bit slang där man hållet ena ändan i örat och andra längs olika ställen där det skulle kunna läcka, det brukar man kunna höra/hitta förvånansvärt bra då. Ett annat sätt är att spreja lite bromsrengörning på de platser som det kan vara tjuvluft, ändras tomgångsvarvtalet (vanligen går den ner i varv) så har du hittad en läcka.

Om den går fet (eller mager) under (del)last kan du som sagt testa bra med olika blandningar av E10, E15 osv. Det kan vara rätt bra att veta innan du byter huvudmunstycken.

När du har rätt storlek på huvudmunstycke kan den fortfarande svara lite tveksam/seg vid gaspådrag pga för lite bränsle från accelerationspumpen. Då behöver kanske göra kam för acc. pumpen så att den initialt ger mera utslag och extra bränsle tidigare. Jag såg nånstans en lösning med två stycken kammar på spjäll akseln där man lätt kunde flytta acc. pumpens arm så att den följde den ena eller den andra kammen när man ska byta bränsle. Annars kanske ett större acc. munstycke vara en lösning.

För kallstarten kan det nog också vara bra med ett störe choke/start munstycke, fast det är inte absolut nödvändig, man kan ju även ”prima” motorn lite genom att trycka en gång med gaspedalen innan start.

Jag såg att en SM har en stor 90l tank (perfekt för E85) men också att en SM med 2,7l motor med manuell låda drar ca 12,5l bensin/100 km i snitt. Det låter mkt men det stämmer säkert, jag såg också 15l/100km vid 160km/h vilket då verkar relativt lite. Modellen kom ju innan oljekrisen och de flesta bilar i samma klass var nog minst lika törstig då.

Författare:  krassegrand [ tis 22-02-01 11:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Tyvärr har det inte hänt mycket på den här fronten.
Jag har renoverat förgasarna förra vintern men någon konvertering har det inte blivit.

[/quote]Jag har en Colortune men inte använd den mkt, tror också det blir svårare att se skillnader med E85 än med bensin eftersom E85 nog inte brinner så gult med fet blandning som bensin. Egentligen borde man testa det nån gång med en bredbandslambda och colortune[/quote]

Man skulle kanske kunna testa med sin colortune på en lambdareglerad bil för att se vilken färg man får då?
Nu har jag ju ingen lambdareglerad bil som går på E85 längre.

Ha det bra
Jörgen

Författare:  aryan [ tis 22-02-15 16:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

krassegrand skrev:
Tyvärr har det inte hänt mycket på den här fronten.
Jag har renoverat förgasarna förra vintern men någon konvertering har det inte blivit.

Aryan skrev:
Jag har en Colortune men inte använd den mkt, tror också det blir svårare att se skillnader med E85 än med bensin eftersom E85 nog inte brinner så gult med fet blandning som bensin. Egentligen borde man testa det nån gång med en bredbandslambda och colortune


Man skulle kanske kunna testa med sin colortune på en lambdareglerad bil för att se vilken färg man får då?


Ja det är en bra idé, men då ser man fortfarande inte vilken färg det blir ”utanför” det lambdareglerade fönsteret.

Mvh Aryan

Ps nu finns det elektroniska 123ignition fördelare igen till SM-en, även en med blåtand så att man kan ändra tändkurva under färden och den har även en elektronisk startspärr som kan aktiveras med tillhörande appen.

Författare:  krassegrand [ tis 22-02-15 16:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Citroën SM 3 liter V6 (Maserati)

Trevligt med allt man kan digitalisera på gamla bilar.
Tändsystemet på min är modifierat omkring 1995 med ett Buick system, jag har hittat kvitto på det.

Det finns till och med ombyggnader för elektronisk lambdastyrd insprutning och tändning.

Men det är inte aktuellt nu på ett tag eftersom förgasarna verkar fungera nu.

Jörgen

Sida 3 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/