Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 19-08-02 10:15 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Hej
Är bilentusiast och har några st Borgward Isabella i körbart skick inom familjen. Måste säga att jag gärna skulle köra på E85 istället för bensin för att inte bidra mer än nödvändigt med mitt bilintresse. Är det bara att köra på? Bilen har bara bränsleledningar i motorrummet resten är rördraget, så eventuellt byte av slangar är enkelt. Finns det rekommendation på var man får tag på bra slangar? Kommer bränslepumpen att klara sej, eller ger sej membranet i en gammal pump. Räcker det isf med ett nytt, eller krävs det andra trix?
Hur blir det med korrosion i systemet, tank, mm när bilen står avställd i kallgarage stor del av året?
/Lars


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-08-02 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bränsleslangstips finns i många tidigare trådar på detta forum. Rent allmänt så brukar det vara mer viktigt att slangen är tillverkad av en gummifabrikant med gott rykte, än vem som säljer den. Slangfabrikat som t ex BF Goodrich eller Trelleborg brukar fungera utmärkt. Och vanligtvis är det lättare att få tag i slang av god kvalitet hos industrigummifirmor, hydraulslangsfirmor mm (Rubber co, Hydroscand m fl) än i biltillbehörsbranschen.

Beträffande membran i bränslepump (och, inte att förglömma, förgasarens accelerationspump) så är det precis som med gamla bränsleslangar att gummit kan vara poröst och söndervittrat, men porerna har satts igen av hartsavlagringar från bensin så membranet håller ändå någotsånär tätt. Men när man börjar köra på E85, tvättas hartsen bort ganska snart och sen ser man hur dåligt gummit egentligen redan hade varit sedan länge!

Korrosion i bränslesystemet brukar inte vara något problem, men som vanligt är det ju bra om man kan minimera de dagliga temperaturväxlingarna så att inte tanken "andas" och drar in fuktig luft via tankventilationen i onödan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-08-02 11:31 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Känner du till E85-bilar som används säsongsmässigt och står avställda under vinterhalvåret? Tank, ledningar mm är ju ganska begränsade delar av bilen och tanken är förövrigt lätt att ta ner ur bilen så jag är beredd att testa om det är relativt rimlilgt att det kommer att fungera. Finns det vatten i bränslet från mackarna nu när det är mindre omsättning, eller är det bara en hypotetisk fråga?
Har en audi 10v turbo som jag kör med ms och E85 sen 2013, men den brukar jag tanka bensin i innan jag ställer den på hösten, så kan man ju inte gärna göra i en bil som eventuellt bara förbrukar en tank per säsong
/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-08-02 19:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag känner till några stycken som går rätt sällan och sporadiskt, kan ibland stå stilla nästan ett år i sträck, ibland köras regelbundet kanske en vinter eller en sommar. Dels sådana som körs på ren E85 och dels blandtankat (10-20 % bensin, resten E85). Inga kända problem i något av de fallen.
Jag har också en gammal motorgräsklippare som har gått på E85 de senaste 10 åren, den har heller aldrig visat något förgasar- eller bränslerelaterat problem. Den får klara sig helt utan omvårdnad, ibland har den t o m fått övervintra utomhus.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-08-03 06:01 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
De verkar ju lovande. Om jag konverterar Isabellan så får jag väl se till att köra lite mer med den i framtiden.
Hur blir det med blyersättningsmedel och E85? finns det nåt sånt som man vet funkar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-08-03 06:35 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Det handlar om en Solex 32PAITA, tvåportare. Förmodar att det blir ett par -tre munstycken som måste förstoras, borfde väl inte räcka med bara huvudmunstycke ens om det var en enportare?, eller? Jag vet att jag är lat, kanhända är det bara att söka på forumet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-08-04 11:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
E85 är snällare mot ventilsäten än vad till och med blyad bensin var, så man behöver aldrig blyersättning tillsammans med E85.
En så pass gammal motor som Isabellan kan för övrigt mycket väl vara konstruerad för blyfri bensin. Motorn torde ju ha utvecklats något år innan produktionen började, alltså kring 1953-54. Och då hade blytillsats ännu inte slagit igenom på allvar i Europa. De motorer som verkligen är blyersättningskrävande, är de lågprismotorer där tillverkaren såg en chans att spara några kronor genom att inte kosta på ventilsäten av bättre material utan istället bearbeta tätningsytan direkt i topplockets (kanske ganska tvivelaktiga) gjutjärn. T ex Ford/Saab V4 och Skoda från 60-70-talet. En del luftkylda motorer (Citroën, VW etc) som går med hög temperatur i topplocken kan också behöva blyersättning.

Oftast räcker det med ett större huvudmunstycke i första steget, ev också större tomgångsmunstycke om det inte går att ställa in rätt tomgångsblandning med de justerskruvar som finns.
Andra steget på en tvåstegsförgasare är ofta tilltaget för så fet bränsleblandning (fullgasanrikning) vid bensindrift att man knappast behöver ändra något när man går över till E85, som ju inte alls kräver lika mycket fullgasanrikning.
Har inte tvåstegsförgasaren i Isabella TS förresten en anordning med en pendel som manövrerar andra steget, så det aldrig öppnar vid jämn fart utan bara vid acceleration eller i uppförsbacke?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-08-06 09:54 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Tack för svar. Perfekt, jag börjar med att förstora huvudmunstycket och utgår från det. Det stämmer att Isabellan har stålsäten i alu-toppen och även att förgasaren har ett extra spjäll i andra porten som ska göra att den går in bara vid hög belastning. Att blandningen är rik så det förslår i andra porten stämmer nog oxå helt o hållet.
Leker med tanken att ta bort den sk hot spot som finns i inloppsröret. Det går upp avgaser till godset under förgasaren i inloppsröret, en sk hot spot, tror jag det kan benämnas. Behövs väl knappast i en bil som bara används på sommaren. Inloppsgaserna vill man väl generellt att de hålls kalla för att öka fyllnadsgraden av motorn?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-08-06 13:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nu kom vi in på det här med förvärmd förbränningsluft igen. Etanol vill ha ett par tiotal mera varmgrader på förbränningsluften för att förbrännas mera fullständigt (bättre bränsleekonomi) än vad bensin vill ha.

Men vi fortsätter med dina intressanta projekt. Jag var med på den tiden dina bilar var nya. Visserligen just över mopedåldern, men intresserad. I ett reportage i Teknikens Värld (tror jag det var?) berättade en representant för den svenska generalagenten för Borgward att deras motorer var slitstarka. Dom hade bara behövt borra om två (2) motorblock på bilexemplar som hade gått under 10 000 mil!
Då skall man veta att 10 000 mil var en tämligen normal livs/vägsträcka för bilar på denna tiden. Vägmätarna t.ex började om på noll vid 10 000 mil i dom flesta bilar. Min bror var spekulant på en Opel och ville höra sig för om den allmänna åsikten om bilmodellen. Han frågade en verkmästare hur det var med kända fel. Det aktuella exemplet hade något fel på generatorn. Verkmästaren frågade hur långt bilen hade gått, och fick till svar att den närmade sig 10 000 mil. "Köp en annan bil!" blev svaret från verkmästaren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-08-06 14:32 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Kanska ska avstå ifrån att stänga av kanalerna som ger "hot spot" när det gäller E85. På en Isabella som har gått på vanlig bensin så har jag kopplat bort det och har då uppfattat det som att blandningen blivit bättre vid sommarbruk.
Ja, alltså, Borgward Isabella hade 10 000 mils motorgaranti för de senare årsmodellerna, tippar att det var frånomed 1959. VW delade ut klockor till dem som uppnådde 10 000 mil och Borgward höll med motorgaranti istället


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011