Hej,
Ja det är lite oroväckande faktiskt som du säger Torbjörn.. Jag ska ändå besiktiga bilen nästa år så jag får ta tag i det då istället.
Nu har jag kört en 80-90mil på E85 och varav dem senaste två tankingarna har jag beräknat bränsleförbrukningen på.
1a tankningen: 32mil på 36 liter E85 (36/32=1.125L/mil. Denna tank kördes det ganska hårt på då jag ville försöka framkalla spikningar. Det var alltså mycket acceleration från 0 till 100 och full spätta i uppförsbackar, inspirerande körning kan man kalla det..
2a tankningen: 31.85mil på 30.6L E85 (30.6/31.85=0.961L/mil. Denna tankning representerar mycket bättre min normala körstil och områden jag kör i.
medelförbrukning över dessa två tankningar: (1.125+0.961)/2=1.043L/mil.
Detta tycker jag är mycket bra siffror. Hur vet man då detta egentligen? Vad är bra jämfört med Bensin? Jag tänker såhär, räknar man slarvigt baklänges och föruttsätter att det är en ökad förbrukning med 40% mot bensin så blir uträkningen följande:
X=Bensin
1.40=Fyrtio procent
1.043=Förbrukning E85
X*1.40=1.043
(X*1.40)/1.40=1.043/1.40
X=1.043/1.40
X=0.745L/mil
Bensin förbrukningen skulle alltså
teoretiskt vara 0.745L/mil, vilket skulle vara väldigt bra! Detta ser jag som ett bevis på att min konvertering har varit lyckad samt att mina mål har uppnåtts. Målen var godkörbarhet samt rimligt förbrukning.
Jag tänkte här summera vad som har gjorts för framtida personer som är intresserade:
-Planad topp 1.8mm samt 0.2mm tunnare topplockspackning vilket ger ca 2mm planing och ca 10:1 i kompressionsförhållande. Nu är min motor så sliten att kompressionen förmodligen inte är så hög, men ändå.
-Munstyckes sats för E85 från förgasarteknik.
-Iridiumtändstift <- stor förbättring med dessa, rekommenderas skarpt!
-Grundinställning av tomgång med vakuumklocka, sök på nätet för mer info. Väldigt enkelt och fungerar bra.
-inställlning av luft/bränsleblandning med vakuumklocka, sök på nätet för mer info. Väldigt enkelt och fungerar bra.
-123ignition tune+ tändfördelare, detta ser jag som ett mycket bra hjälpmedel då jag har en tändkurva optimerad för E85. Rekommenderas skarp om man är lite nördigt och gillar att få data live från tändsystemet till mobilen medans man kör!
-läst otroligt mycket om ämnet.
Men vad är det då som inte fungerar så bra? Jo det är kallstarterna samt att flottören har fått sig en egenhet att hänga sig efter att man stängt av motorn varm.. och här är några av dem saker jag vill göra i vinter för att försöka råda bot på dessa:
-Luftförvärmning av insugsluft, detta kräver att jag modifierar en luftburk plus lite annat, så det kanske dröjer en vinter till..
-Byta till högeffektständspole, detta ska enligt utsago från annat håll hjälpa mycket vid kallstart, bättre gnista skadar ju inte och vem vet. kanske att det kan ge en förbättring på förbrukningen i stort med.
-Byta termostat till 92 graders istället för 88graders. mest för att se om det gör skillnad på arbetstemperaturen. lite högre värme borde ge bättre atomisering av E85 när det når cylindrarna=lägre förbrukning.
-Ny flottör som förhoppningsvis tål E85, samt att putsa ut flottörskålen så att den inte kan fastna som den gör. Jag misstänker att det är en faktor av olika saker, gammal flottör som kanske svällt lite av E85, att E85 epanderar mera när det utsättsför värme och trycker upp flottören högre än tidigare samt att flottören är något glapp av sig och därmed kanske bara sliten.. Jag vill inte linda bandage runt grenröret då detta fenomen ger gratis bränsleförvärmning!
-Modifierat avgassystem med utag för bredbandslamba för bättre kontroll av luft/bränsleblandning vid olika varvtal.
Har ni några frågor så ställ dem gärna!