Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-23 19:25 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Kan det vara så att det helt enkelt inte går att konvertera andra steget på en Weber 32/36 :?:
För att lyckas kanske halsringen behöver minskas och de är ju tyvärr fasta.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 21:35 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Jodå, det går visst! :D

Har bytt luftburken mot en större och nu funkar andra steget fin-fint!
"Nya" burken kommer från Ford och satt original på de Taunus och Granada som hade Weber 32/36.

Problemen med andra steget berodde alltså på andnöd.
Antingen så gav Volvoburken inte tillräckligt med luft eller om puls-air systemet kan ha stört eftersom den konkurrerade om samma luftburk.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 22:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Ah, så det var lufttillförseln som var problemet! Jag satt och kliade mig lite i huvet när du skrev att det inte hjälpte med större munstycken på både bränsle och luft. Inte lätt alltid att felsöka såntdär.

Men det var ju riktigt skoj att det löste sig :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-30 21:35 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Jobbar nu vidare med att försöka få till en bra tomgång.
Har testat större och mindre lågfartsmunstycke och att ställa tändningen, ställa in blandskruven och varvskruven.
Har letat efter tjuvluft.
Men jag lyckas inte hitta någon riktigt bra tomgång.
Framförallt så rycker och hoppar det mycket.

Annars går den bra tycker jag, både första och andra steget.

Vad kan det vara som gör att det rycker så väldigt på tomgång?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-01 16:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
När min hoppar och rycker på tomgång brukar det vara tändningen som är boven. Jag har gammal sleten mekansik fördelare som jag ska byta ut till nåt nyare snart.

Den mekaniska fördelaren med brytare o grejer orkar inte heller med särskilt mycket till gnistgap på stiften har jag märkt. Får ha dem lika som för bensin, bryter jag upp dem lite går den bättre på medel- och höga varv men uruselt på tomgång/låga varv. Finns inte nog med kräm helt enkelt.

Startar den lätt utan choke när den är varm eller när det är varmt ute? Gör den det så borde det finnas gott om bränsle, alltså borde man skruva in blandskruven. Tvärtom så borde den skruvas ut. Finns nån tumregel på hur mycket man bör skruva innan man bör byta munstycke till ett mindre/större. Alltså måste man skruva in skruven för långt så ska det vara ett mindra och vice versa, men det visste du nog redan.

Jag skulle testa med att kolla att tändningen är juste, ev byta stift, och grundinställa den. Sen skulle jag börja laborera med förgasaren, har sett guider för weber där man har en "grundinställning" som man börjar med för att sedan arbeta sig uppåt eller nedåt tills det blir ok. Tror Misab har en på sin sida, annars ska det finnas lite här o var på nätet.

Har du redan testat det så vet jag inte, då måste det vara nåt annat som är vajsing. Man får ta en del i taget o se om det blir bättre. Det kan ju ha kommit nåt skräp i tomgångsdelen av gasaren, funkar inget annat kan man ju alltid ta en titt/blåsa rent med tryckluft.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-02 14:11 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Tänddelarna ska vara ok. Har nyligen bytt rotor, kablar och fördelarlock.
Tändningen har jag försökt justera för att hitta läget där motorn rycker/skakar minst på tomgång.
Tändstiften har jag inte kollat, men de är inte särskilt gamla. Men kan ju ändå vara värt som du säger ta en titt och kanske byta/justera dem.
Har testat både välja "rätt" lågfartsmunstycke enligt konstens alla regler enligt tex Misab. Har också testat flera olika lågfartsmunstycken och att varje gång ställa in blandningen efter bytet av lågfartsmunstycke.
Tomgångsdel i förgasaren... Finns det? Förstår inte riktigt.
Ett annat problem är att den inte startar lätt när den är varm. Man får gnida ganska länge. Däremot startar den lätt när den är kall med full choke.
Ska kolla efter tjuvluft en gång till tänkte jag.
Funderade på att ventilerna kanske behöver justeras, det är aldrig gjort. Kan det vara ventilerna?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-02 21:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tomgångssystem och lågfartssystem i en förgasare är två olika namn på samma sak - åtminstone på en enstegsförgasare eller i första steget på en tvåstegsförgasare.
Om det finns liknande anordningar i andra steget på en tvåstegsförgasare så brukar man tala om övergångssystem eller något liknande.

På tal om ojämn tomgång så kan en orsak till detta vara om tändläget "hoppar" fram och tillbaks på tomgång. T ex för att centrifugaltändförställningen eller vakuumtändförställningen just är på gränsen till att börja gripa in, eller för att det är mycket glapp i transmissionen till fördelaren (kanske sliten eller slak kedja, om det är kedjedriven kamaxel/aggregataxel). Det är lätt att kolla med en stroboskoplampa.
Normalt ska centrifugaltändförställningen inte börja förrän en bit över tomgångsvarvtal (kanske 1200 varv/min). Men när fjädrarna börjar bli slaka i en gammal fördelare sjunker detta varvtal allteftersom.
Det är också viktigt att det INTE finns något märkbart undertryck till vakuumtändförställningen på tomgång, det ska börja komma först vid gaspådrag. Om vakuumtändförställningen griper in på tomgång så är antingen slangen ansluten till fel uttag på förgasaren eller också är första stegets spjällstoppskruv för mycket inskruvad, så att spjällskivan kommer över vakuumuttaget redan på tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-06 09:06 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Bara genom att lossa vacuumslangen på fördelaren så borde väl det visa sig om tändförställningen griper in för tidigt?
När jag gjorde det så blev tomgången lägre, men lika ryckig som förut.
Har inte kollat med lampa. Duger Biltemas lampa eller ska jag köpa någon annan?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-06 10:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Den duger.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-06 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Japp, jag instämmer också beträffande Biltemas stroboskoplampor.

Som sagt, om tomgången ändras för att man kopplar bort vakuumslangen till fördelaren så är något inte som det ska. Om gasspjället står så mycket öppet vid tomgång att det finns vakuum i det uttaget på förgasaren, så bidrar både tomgångs- och huvudsystemet till att ge bränsle.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-07 21:01 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Fel av mej! Jag testade igen att koppla bort vakuumslangen till fördelaren och det påverkade inte tomgången.
Det var slangen till vevhusventilationen som påverkade tomgången om man höll för den. Jag mindes lite fel där.

Men ska då skaffa en Biltema lampa för att kunna se vad tändningen är, den är bara ställd på känn, kanske är det på tok.

Fick ingen kommentar om ventilerna möjligen kan påverka tomgången om de behöver justeras?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-07 21:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fel ventilspel kan mycket väl påverka tomgången, och har motorn gått långt är det ju i vilket fall inte fel att kolla det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-02 20:01 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Lider av ett slammer från motorn.
Har ställt tändningen ganska högt, men slamrandet har blivit värre med tiden utan att jag pillat på tändningen.
Mest slamrar det på fyran och femman vid acceleration eller vid uppförsbacke. Vid jämngas slamrar det inget eller väldigt lite.
Har även problem med ojämn tomgång, men det kanske inte är relaterat.

Kan det vara spikningar jag hör eller kanske ventilslammer?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-03 21:16 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Jodå det var spikningar.
Har justerat tändningen på nytt och då blev den piggare, starkare, tystare och inget slammer längre. :)
Det är otroligt vilken skillnad det gör med rätt tändning!
Ska ta och skaffa en lampa så att jag kan dokumentera hur tändningen är ställd nu.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-03 22:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Att spikningarna ökat med tiden kan ju bero på att tändförställningen ökat på grund av slitage av brytarspetsarna eller dess kamföljare. (Har motorn brytarspetsar?) En annan förklaring kan vara att oktantalet på vinterkvalitén av E85 har ca två enheter lägre oktantal än sommarkvalitén enligt OKQ8 databladet för E85.
http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... %20E85.pdf

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011