Hej!
Jag passar på att fråga om E85 konvertering av B18a i denna tråd.
Jag har en amazon -64 med B18a med zenith vn36 förgasare. Jag har nyligen beställt och väntar på en 123ignition (fullt programmerbar) och tanken är att under vintern pilla med det och få till en helkonvertering av motorn/förgasaren. I och med det ska en motorrenovering göras och då vill man få allting ”rätt” så man slipper skruva isär den igen för att man tänkte fel någonstans
Så vad säger ni är checklistan? Jag har tänkt följande:
- plana toppen för högre verkningsgrad (hur mycket?)
- ny fördelare med tänddelar. anpassad tändkurva för E85 (vilka tändstift och elektrodavstånd tror ni på?)
- bestycka om förgasaren med lämpliga munstycken (vad kan det tänkas vara?)
- behöver man byta bränslepumpen eller räcker den till?
- ska man byta till större ingående och utgående ventiler i toppen, samt kan det vara lönt att borra upp till B20 cylindervolym? (Som amatör i detta tänker jag att större ventiler och den större cylindervolymen kanske kan hantera denna ganska stora ökningen bränsle som ska till på ett bättre sätt.)
Det är mina funderingar som relativt ovetande om hur sånt här fungerar så tips på punkter jag missat på min ”checklista” eller dem punkter jag radat upp som är helt knasiga mottages tacksamt!
Slutligen innan jag ger mig på min konvertering, vad tror ni är en lämplig mix av E85 och 98 oktan medans man kör original?
Mvh Björn