Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-12-11 11:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 18-11-12 14:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Jag köpte en fransk (50-tals?) katalytisk bensinvärmare av märket ”Therm’x” liknande denna
https://www.tradera.com/item/2939/317168525/therm-x-portable-safety-heather-varmare-bensin-rodsprit-kartong-instruktioner

Bild
för att undersöka om den skulle kunna funka på E-85.

Hade hittat även ett brev då tillverkaren i 1931 svarar till en borgmästare i Alsace att deres nya modell 1932 skulle klara 50% etanol i bensinen. Mina experiment med E85 visade att den fungerade bra på E85 också. Normalt startas den med lite sprit som man häller på svampen och tänder på och låter brinna upp, när elden slocknat helt ska den börja fungera och får man ta in den men jag såg att det har funnits elstart tillbehör så jag testade om den inte gick att starta med en värmluftspistol och det fungerade bättre tycker jag.

Den fungera helt utan rörliga delar med en veke som gör att man får mättade bränsleångor under katalysator svampen som i svampen utan låga omsätts till värme + vattenånga och CO2. Det ska enligt tillverkaren inte uppstå någon kolmonoxid eller andra föroreningar.

Det fanns före kriget modeller av samma tillverkare som var tänkta att värma bilmotorer för att starta bilen på vintern, dessa ställdes helt enkelt under bilmotorn och eftersom de inte har någon låga, gnistor eller tillräckligt hetta som skulle kunna antända något verkar det mindre farligt än det låter.

Funderar nu varför det inte finns (eller funnits?) några motorvärmare som använder katalytisk omsätting av bränsle till värme, det borde kunna gå helt tyst, ha helt rena avgaser och kanske lägre elförbrukning än vanliga bränsle drivna värmare.

En tänkbar orsak är kanske den relativ låga värmeeffekten i förhållande till storleken. Min värmare har knappt 700W nominell värmeeffekt på ren bensin och på E85 minskar så klart värmeproduktionen pga lägre energi-innehåll då den inte förbrukar mera bränsle per time. Å andra sidan är 520W fortfarande bättre än vad vanlig eldriven motorvärmare brukar klara.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-11-12 23:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
Om katalysatorn var känslig för blytillsats i bensinen kanske det inte fungerade när blytillsats blev allmän. Det kan vara en anledning till att denna typ av värmare försvann ur marknaden. Nu borde det ju inte vara något problem.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-11-13 11:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Ja det har du naturligtvis helt rätt i! Självklart blev blyet ett hinder för dessa.

Innan bensinen innehöll bly kunde man använda i vanlig handelsbensin (med eller utan etanol) men när blyet kom blev man tvungen att köpa speciell ”extraktions- eller bilvärmare-bensin” till den. I Frankrike sålde BP då något som hette ”thermixine" till värmaren.

I en nästan 100 år gammal annons kan man läsa att värmaren under motorn på vintern ger fördelen att man slipper is i kylaren, att motorn startar på 1/4 vev och att man slipper risk att motorn nyper tack vara att oljan förblir flytande :-)
Bild

På Roald Amundsen expedition med Donier Wal flygbåtar till nordpolen i 1925 användes också dessa franska värmare för att (för)värma motorer och innerutrymmen, faktisk riktigt intressant att läsa om de här
http://runeberg.org/nord88/0071.html
http://runeberg.org/nord88/0072.html

http://runeberg.org/nord88/0147.html
http://runeberg.org/nord88/0148.html

http://runeberg.org/nord88/0235.html

Jag hittade även en på 60-talet av US armen översatt Rysk instruktion hur man skulle kunna bygga en enklare motorvärmare med samma teknik
http://www.dtic.mil/docs/citations/AD0463813

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011