Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hvordan kaldstarte?
InläggPostat: ons 07-06-13 11:17 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Dette er antagelig et dumt spørsmål, men siden min bil alltid har startet klokkerent har jeg ingen erfaring med å kaldstarte en bil :oops: . Nå er det ned mot 6 grader i Trondheim (juni, juhu), og da starter ikke bilen helt som på bensin. Hvordan bør man gå fram for å få lettest mulig kaldstart? Bør jeg gjøre et kort startforsøk og gjenta dette 3 ganger (da starter bilen, men man må holde seg borte fra gassen i 20sek), eller bør man gå litt mer aktivt til og dra lenge på starteren mens man trykker lett på gassen. Da får jeg også start på bilen, men motorgangen blir veldig utrivelig de første sekundene.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 11:36 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-22 12:54
Inlägg: 14
Ort: Uddevalla
På min okonverterade Golf VR6 drar jag på starten i ca 3 sek, väntar i 5-10 sek. Detta får upprepas 3-4 gånger innan bilen startar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 13:29 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg har tenkt tanken. Mistenkt skade i hvert fall. Den har aldri vært vanskelig å starte før. Er det mulig at en evt skade tidligere har vært delvis dekket med sot, som så har forsvunnet av spritkjøring? Ellers er det kanskje bare tilfeldighetene som spiller in. Jeg har fortsatt ingen vann i oljen eller motsatt, og vet også at jeg har noen små eksterne kjølevannslekkasjer. De siste dagers hvite eksos har dog forsterket mistankene mine:-(

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 18:34 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja bara angående kallstarter med AutoFFV var det iaf inga som helst problem med AutoFFV försedda Mondeon ner till 10 minus genomkall och utan motorvärmare, alltså startade den precis som med bara bensin.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 19:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förra vintern fick chefen problem med topplockspackningar på en Ford Taurus FFV (det läckte in kylvatten mer eller mindre i de flesta cylindrar). Den var så gott som omöjlig att kallstarta på E85 på slutet, och gick mycket dåligt, bluddrade, misstände osv även sedan den hade blivit varm. På bensin gick åtminstone kallstarterna något bättre.
Så det är högst troligt att kallstartproblemen och topplockspackningen har något med varandra att göra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 22:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
k49 skrev:
På min okonverterade Golf VR6 drar jag på starten i ca 3 sek, väntar i 5-10 sek. Detta får upprepas 3-4 gånger innan bilen startar.


Jag hade samma problem på min gamla Ford och visst startar den till slut men det tar styggt på batteriet! Dessutom kan det väl inte vara bra att spola ut en massa oförbränd E85 heller, även om det troligen är bättre än att göra samma med bensin..

Jag tycker att du skall prova att montera ett extra motstånd för att "lura" motorstyrdonet och för att förbättra kallstartsegenskaperna!

Kolla i denna tråden: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=283
om du inte redan har sett den!

Med tanke på etanolens egenskaper så får man väl acceptera sämre startegenskaper än vid körning på bensin men väljer man att bara köra på E85 så går det kanske att förbättra egenskaperna? Detta eftersom man inte behöver ta hänsyn till att det även skall fungera på bensin...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 05:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-22 12:54
Inlägg: 14
Ort: Uddevalla
Ragamuffin skrev:
k49 skrev:
På min okonverterade Golf VR6 drar jag på starten i ca 3 sek, väntar i 5-10 sek. Detta får upprepas 3-4 gånger innan bilen startar.


Jag hade samma problem på min gamla Ford och visst startar den till slut men det tar styggt på batteriet! Dessutom kan det väl inte vara bra att spola ut en massa oförbränd E85 heller, även om det troligen är bättre än att göra samma med bensin..

Jag tycker att du skall prova att montera ett extra motstånd för att "lura" motorstyrdonet och för att förbättra kallstartsegenskaperna!

Kolla i denna tråden: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=283
om du inte redan har sett den!

Med tanke på etanolens egenskaper så får man väl acceptera sämre startegenskaper än vid körning på bensin men väljer man att bara köra på E85 så går det kanske att förbättra egenskaperna? Detta eftersom man inte behöver ta hänsyn till att det även skall fungera på bensin...


Det inlägget är ju gammalt :wink:
Har sålt den nu.

Nu åker vi en Golf 1,6 med ABS motor. Kör än så länge på ca 60% E85, funkar perfekt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011