Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kallstartsfundering....
InläggPostat: ons 07-08-22 04:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Om vi anser oss ha goda möjligheter att förlänga spridarsignaler för att förbättra kallstartsegenskaper, så undrar jag om det finns någon fördel att förändra temp-signalen? Vad gör styrdonet vid kallare start förutom att feta på? Förändrar tändning? Dessutom vet jag att vissa styrsystem sprutar in med dubbel frekvens under just krank och de första sekunderna av gång. Min fråga är alltså (efter viss otydlighet :) ) Finns det något som lockar just till att "lura" styrdonet på tempgivarsignalen om vi kan förlänga spridarpulserna utan styrdonets "hjälp"?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 12:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, skulle möjligen vara om styrdonet även justerar till ett bättre tändläge samtidigt.
Man skulle kunna prova och jämföra med och utan en kombination av förlängning och kallstartsmotstånd.
Troligen är det liten skillnad mellan orginal-kranktändning vid -5 och -20, men det går ju att ta reda på.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 17:01 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag ställer mig frågande till om det ialla lägen fungerar att simulera en lägre temperatur med ett "modiferat" kallstartmotstånd.

I manualen för D-jetronic står det att uppfetningen börjar vid +20 grader och når maximum vid -20 grader. Det betyder att vid -20 grader så har ett "modifierat" kallstartmotstånd ingen verkan alls, samt att verkan strax över -20 är liten.

Min fundering gäller hur karaktäristiken för kallstarts anrikningen fungerar på modernare system.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 17:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag misstänker att det är ngt liknande.
Kallstartegenskaperna för bensin förändras inte så mkt längre ned i temperatur.
Alltså är det inte tillräckligt med kallstartmotstånd i ordentlig kyla, vilket vi ju redan har märkt "the hard way".

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 08:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
karlmb skrev:
Jag misstänker att det är ngt liknande.
Kallstartegenskaperna för bensin förändras inte så mkt längre ned i temperatur.
Alltså är det inte tillräckligt med kallstartmotstånd i ordentlig kyla, vilket vi ju redan har märkt "the hard way".


Hej !

Hmm...

Och... Därför modifierade undertecknad Toyotan med
en manuell styr-knapp för den fabriksmonterade kallstarts-
insprutaren som sitter på insuget.

Så vips... har man två (2) "start-knappar" att "leka" med.

Är man lat...kan man bara använda kallstart-insprutar-knappen...

Alltså...Har man "glömmt" att använda den el-nätdrivna
motorvärmaren...
Kan man bara hålla in kallstart-insprutar-knappen...
tills motorn startar...(hela vintern)...

Men då tror jag att man är MILJÖBOV !

Lycka till !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 09:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis, Etalappen, det fungerar!
Och miljöbov är du ju inte eftersom det handlar om några få sekunder av extra emissioner.
Skall då åka en 10-milatur är ju det löjligt. (Även om det skulle vara fråga om mer än en minut som du var tvungen att hålla inne knappen!)

OBS att dagens emissionskrav inte medger detta, men det är ju en politisk fråga, inte en miljömässig eller teknisk.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 09:08 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Att dom flesta av dessa kallstartsannordningar fungerar står tämligen klart, så även med dom egna sådana försedda bilar genom åren, så har det inte inneburit några som helst startproblem ner till dom för mellan sverige normala temperaturer (runt 15-20 minus).

Men dock sällan använda, då mest elvärmare använts,, :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 09:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Peter skrev:
Att dom flesta av dessa kallstartsannordningar fungerar står tämligen klart, så även med dom egna sådana försedda bilar genom åren, så har det inte inneburit några som helst startproblem ner till dom för mellan sverige normala temperaturer (runt 15-20 minus).

Men dock sällan använda, då mest elvärmare använts,, :-)


Den enda miljöaspekten på det hela är om folk monterar ett enkelt kallstartmotstånd, eller direktmatning av ngt slag och tycker bilen går bra men inte bryr sig hur snabbt eller om de får lightoff alls.
Med en övervakande elektronikbox skulle detta kunna optimeras efterhand, helt automatiskt, så att det chokas helt i proportion till hur mkt som behövs för att tända katten sp snabbt som möjligt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 10:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Error skrev:
Jag ställer mig frågande till om det ialla lägen fungerar att simulera en lägre temperatur med ett "modiferat" kallstartmotstånd.

I manualen för D-jetronic står det att uppfetningen börjar vid +20 grader och når maximum vid -20 grader. Det betyder att vid -20 grader så har ett "modifierat" kallstartmotstånd ingen verkan alls, samt att verkan strax över -20 är liten.

Min fundering gäller hur karaktäristiken för kallstarts anrikningen fungerar på modernare system.


I D-jetronic ger styrdonet ingen kallstartanrikning alls utan den styrs enbart av kallstartventil + termotidgivare alternativt termokontakt. I ett sådant styrdon, liksom i L-jetronic och de varianter av LE-jetronic som har kallstartventil, finns det en krets som kopplar bort all temperaturberoende anrikning så länge startmotorn körs.
Varmkörningsanrikningen, samt oftast en tids- och temperaturberoende "anrikning efter kallstart", kopplas in först när manöverströmmen till startmotorn försvinner.

Jag har tittat/räknat på varmkörningsanrikningskretsarna i olika L-jetronic-styrdon, och det verkar finnas i princip två olika karaktäristiker.
Den ena ger större och större anrikning ännu vid -40 grader, och mot högre temperaturer slutar anrikningen i stort sett vid +40 grader. Denna karaktäristik hittar man på t ex styrdon för luftkylda VW-bussar och Fiat Argenta.
Den andra når maximum vid -20 grader och slutar anrika först vid helt varm motor, +80 grader. Den finns på t ex Peugeot 505 med N9TE-motor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 11:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MKt intressant!
Vi kanske skulle ta och mäta dutycycle med olika simulerade temperaturer (då får vi dock inte glömma även lufttempsensorn som de flesta modernare motorer har) på ett antal bilar för att bättre få en bild av hur det ser ut.
Jag skall försöka hitta tid att göra detta på mina Mercedesar från -94.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 22:07 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Rätt av dig Torbjörn.
Det jag kallade "uppfetning" är det som du kallar "anrikning efter kallstart".
Själva kallstartfunktionen ligger utanför styrdonet i dessa äldre system.

Det jag egentligen (mitt i mitt vimsiga författande) var ute efter är:
Att även om anrikningen räcker för en kallstart så är det inte liktydigt med att motorn fortsätte att gå sedan den väl har startat. Eller tvärt om, motorn är riktigt svårtartad men går bra så fort den har kommit igång.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 19:14 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hur mkt fetas på under en kallstart? 4-500%?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-25 14:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
askilje skrev:
hur mkt fetas på under en kallstart? 4-500%?


Hej !

Hmm...

Tycker att det verkar som att alla 4 insprutare öppnar helt,
och beroende på hur kall motorn är (den temperatur som signaleras
av tempgivaren till Trionic 5.5), så är det insprutarnas maxflöde och
tiden som styr hur mycket bränsle som uppfetningen vid kallstarten blir...

Nu "lurar" exv "kallstart-knapp" med ett lämpligt seriemotstånd,
styrenheten att tro att motorn är kallare än vad den i verkligheten är...

Det finns såklart tabeller (mappar) i styrdonet som reglerar maxtid
på kallstarts-uppfetningen. Om man inte kan tvinga insprutarna att
stå "helt öppna" manuellt på något sätt...

Lycka till med funderingarna !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-26 10:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Praktiska prov med en "kallstartknapp" som tvångsöppnar samtliga spridare genom att jorda spridarutgången från styrdonet på en Volvo 940 med motor B200FT och LH 2.4 visar att flödet mer än väl räcker till för att sura ner motorn totalt. Även vid mycket låga temperaturer räcker det med att "dutta till" knappen någon eller några tiondels sekunder, eventuellt upprepat en eller ett par gånger. Håller man in den så mycket som en halv sekund i sträck får man garanterat motorn rejält sur.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 00:27 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Ökningen av bränslemängden varierar med motorkonstruktion, yttertemperatur, motortemperatur m.m.
200-500% ökning är vanligt vid riktigt låga temperaturer (tyvärr kommer jag inte ihåg källan).

Som Torbjörn skriver så är det väldigt lätt att sura ner en motor om man "tvångsöppnar" spridarna t.ex. med hjälp av en knapp.

Ett räkneexempel:
Maxvarvtal = 6000 rpm = 100 r/s = 10 ms/varv (spridaren kan alltså spruta in bränsle 10 ms per varv motorn snurrar).
När startmotorn vrider motorn under start, då kanske varvtalet är 200 rpm = 3,33 r/s = 300 ms/varv (spridaren kan alltså spruta in bränsle 300 ms per varv motorn snurrar).
D.v.s. 30 ggr mer än vad som behövs vid fullt gaspådrag med varm motor.
I verkligheten finns det ju dessutom en viss reservkapacitet i spridarna, så det verkliga bränsleöverskottet kan bli mer än 30 ggr.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011