Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-12-11 09:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 08:18 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
varför pratar man om full duty cycle om spridarna har kapacitet att sura ner en kall motor på etanol så enkelt?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 09:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
askilje skrev:
varför pratar man om full duty cycle om spridarna har kapacitet att sura ner en kall motor på etanol så enkelt?

Bra fråga.
Om varvtalet med startmotor är 200rpm, så är ju en kvarts-sekund-dutt på spridarknappen inte Full Duty, och håller man knappen inne så man får full duty-cycle surar ju motorn ner sig.
Kom också ihåg att tiden blir dubblad eftersom det är två varv (utblås/insug-varv och kompression/arbetstakt-varv) på en fyrtaktsmotor.

Min v6:a har 100% duty-cycle vid 6000rpm där rödmarkeringen börjar, så den motorn har inte någon marginal på spridarna.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: En fundering om kallstarten
InläggPostat: fre 09-05-29 11:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1894
Ort: 08- och Småland
Är det inte läge att koppla en liten tidskrets på köldstartknappen? Alltså en liten krets som bara ger t.ex. 1/10 sekund, och om det är kallt med stela fingrar eller man har klumpiga vantar på händerna, så blir det bara denna tiondels sekund ändå. Vill man ha längre tid så kan man trycka två gånger.
För att vara säker kan man ju koppla (med ett relä) över startmotorn, så att det förlängs bara när man crankar motorn.

Tänker jag kreativt eller i ohållbara hypoteser?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-30 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Jodå, det är fullt möjligt att göra något sånt! Det ska bara göras...jag har funderat på det i flera år nu.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-01-06 20:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
torbjorn skrev:
Praktiska prov med en "kallstartknapp" som tvångsöppnar samtliga spridare genom att jorda spridarutgången från styrdonet på en Volvo 940 med motor B200FT och LH 2.4 visar att flödet mer än väl räcker till för att sura ner motorn totalt. Även vid mycket låga temperaturer räcker det med att "dutta till" knappen någon eller några tiondels sekunder, eventuellt upprepat en eller ett par gånger. Håller man in den så mycket som en halv sekund i sträck får man garanterat motorn rejält sur.


Jag har fått rapport om att den där 940:n idag gick lätt att starta tack vare kallstartknappen, sedan den hade stått 8-9 timmar i -23 °C.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-07 09:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Startade i morse problemfritt min Renault i -33 grader med 70% E85, såklart med motorvärmare, men iaf bra då somliga bilar har problem trots varmare väder och motorvärmare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-07 10:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
-33°C, coolt 8) är det denna http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=5272 okonverterade Scenic?

Som enkel timer lösnig mot att sura ner motorn med startknappen skulle man kanske kunna använda tändsystemet.

Tändspolan jordas ju några mS innan varje gnista, en spärrdiod för att skydda insprutningsstemet mot konstiga spänningstoppar från tändningen och startknappen till minus (no 1) anslutningen på tändspole isf till jord kanske skulle ge en lagom dosering?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-07 10:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
-33°C, coolt 8) är det denna http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=5272 okonverterade Scenic?

Japp, den är det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-07 10:25 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Detta blir jag lite sugen på. Det verkar inte så svårt med en 555 timerkrets. Kolla monostable på:
http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm

Linjär potentiometer 1MOhm och kondensator 0,47 mikroF vore väl lagom?

Det känns ju säkrast att sluta mha relä, men är ett vanligt Biltemarelä tillräckligt snabbt? Eller går det att bygga smartare utan relä?

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011