Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förvärmda spridare
InläggPostat: fre 07-09-14 20:30 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Hallå allihop!
Jag har själv förgasare, men jag har en idé om att värma bränslet vid spridaren för dom som har det, jag har skrivit om det här tidigare, och jag undrar om nån har testat det?
Annars skulle det vara kul om nån kunde göra det, jag är övertygad om att det skulle fungera mycket bra.
Kortfattat går min idé ut på sätta en liten bit massiv aluminium mellan spridare och bränsleröret, som bränslet går genom och också sätta ett glödstift i denna aluminiumbit. Ett glödstift för varje spridare alltså. Dessutom ska returen till tanken kopplas om så att returen inte går förbi spridarna och tar med sig värmen till tanken.
Dessutom bör man kanske ha en temperatursensor i varje aluminiumbit, eller iallafall lämna en lämplig plats för den för senare installation.
Detta bör göra att det går att starta problemfritt efter ca 10 sekunders uppvärmning. Glödstift ger mycket värme, monterat så här ger de över 100 watt styck.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-15 06:35 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo det var väl ett antal år sedan du kom med denna idé (vid våra första mailkontakter,,) och det lär väl sedan dess har praktiserats en del borde man tyckas och att det inte behövs mycket värme även i många minusgrader har ju konstaterats sedan länge, eller hur... ;-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 20:59 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Hej du! mm.. det har blivit dåligt med mailandet på senare.. fy på mig. Det får vi göra nåt åt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 09:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Grejen är att de flesta moderna spridare ju har flera delar i plast så det finns risk för överhettning.
Enklare och säkrare är ju att värma själva fuelrailen eller i flödet in till detta. (Och tappa av kall etanol under några sekunder innan man startar)
Detta har gjorts av flera. 2 glödstift verkar tillräckligt /4 cylindrar
Se mer längst ned på sid 1:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=359
"Kranavslutare" kan t.ex. utgöras av en vanlig insprutare från skroten som monteras mellan 2 kopparrör med rätt innerdimension.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011