Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 20:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-31 15:39 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Så.
Nu är starbensinanordningen monterad.

Här kommer lite bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu hoppas jag slippa kallstartsproblem för alltid!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-01 09:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det ser snyggt ut!
Ett par frågor bara: plastbensinfiltret sitter det på trycksidan? Tror inte det håller för tryck i längden! Och det är inte heller ett filter med så bra filter som "riktiga" insprutningsbränslefilter. Jag skulle ta ett sånt filter (i metall) i stället. det finns t ex till Mazda 626 eller Citroen BX som har slanganslutningar i båda änder. Mazda passer nog bäst, de har en vinklad anslutning.

T stycken kan jag inte se om de är i plast, men min erfarenhet är att plast T-stycken också kan spricka, man kan enkelt göra ett T-stycke av mässing med delar från Biltema http://www.biltema.se/products/productl ... d=379#1000 Bild Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-01 11:32 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
aryan skrev:
Det ser snyggt ut!
Ett par frågor bara: plastbensinfiltret sitter det på trycksidan? Tror inte det håller för tryck i längden! Och det är inte heller ett filter med så bra filter som "riktiga" insprutningsbränslefilter. Jag skulle ta ett sånt filter (i metall) i stället. det finns t ex till Mazda 626 eller Citroen BX som har slanganslutningar i båda änder. Mazda passer nog bäst, de har en vinklad anslutning.

T stycken kan jag inte se om de är i plast, men min erfarenhet är att plast T-stycken också kan spricka, man kan enkelt göra ett T-stycke av mässing med delar från Biltema http://www.biltema.se/products/productl ... d=379#1000 Bild Bild

/Aryan


Tack!

Ok.
Filtret är ifrån biltema och sitter på trycksidan.
Tkorset vid returen är i plats, men det skall hålla enligt den jag köpte det av.

Jag har ett tkors av mässing redan där startbensintanksreturen och slangen till pumpen går ihop.
Det var enda sättet att få ett tkors med två 12mm och en 8mm anslutning.

Så du tycker jag skall byta filtret alltså?
Har de sånna filter du föreslår på biltema?
Jag vill ha ett filter i samma storlek som det jag har nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-01 12:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
EyEr0n skrev:
Filtret är ifrån biltema och sitter på trycksidan.


Låter väldigt riskabelt!

EyEr0n skrev:
T-korset vid returen är i plats, men det skall hålla enligt den jag köpte det av.


De håller väl ett tag och tåll bränslet men jag hade ett plast T-kors som sprack efter nått år. Men håller du koll på det och sitter det inte för nära saker som blir heta så kan det hålla. Jag är mest oroligt för filtret.

EyEr0n skrev:
Jag har ett tkors av mässing redan där startbensintanksreturen och slangen till pumpen går ihop.
Det var enda sättet att få ett tkors med två 12mm och en 8mm anslutning.


Bra på trycksidan, måste vara bäst..

EyEr0n skrev:
Så du tycker jag skall byta filtret alltså?
Har de sånna filter du föreslår på biltema?
Jag vill ha ett filter i samma storlek som det jag har nu.


Ja det bör du absolut byta, Biltema har såna filter, kolla t ex på de till Mazda 626, de är endast något större och har en rak och en vinklad slanganslutning.

/Aryan

PS1 denna lösning borde kunna klara vilket avgasprov som helst, kallstarten är ju de stora svårigheten med E85 i nuvarande testcyklar.

PS2 vill du vara super miljövänligt så använder du alkylatbensin i starttanken :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ett litet påpekande.
InläggPostat: tor 07-11-01 12:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett litet påpekande i anslutning till Aryans förslag:
Citat "PS2 vill du vara super miljövänligt så använder du alkylatbensin i starttanken".

Alkylatbensin säljs ju på 5-litersdunkar, så det kan väl knappast bli enklare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-03 19:01 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
På vissa mackar, t.ex. Qstar kan man köpa det via pump.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-11 18:00 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Testat att starta vid -3 nu, och det gick fint.
Krävdes dock 5 sek på starten, för att bensinen skulle komma in i fuelrailen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 21:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
eyeron: Snyggt!

Anders: Vilka Qstar mackar har alkylatbensin på pump?
Jag skulle gärna tanka alkylatbensin om det fanns på pump i närheten. Men jag tänker inte köra på flaska för det är mycket dyrare och antagligen inte miljövänligare än att tanka vanlig soppa i långa loppet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-02-09 23:44 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Kan bara meddela att bilprovningen släppte igenom anordningen utan problem.

:D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-10 12:45 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
EyEr0n skrev:
Kan bara meddela att bilprovningen släppte igenom anordningen utan problem.

:D


Detta understryker ju det kalle skrev: eyeron: Snyggt!
Jag kan bara hålla med.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Gar läst tråden och...
InläggPostat: ons 08-04-02 16:38 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 04:51
Inlägg: 3
Ort: GBG/Pattille
Jag har en lösning som jag testat på farsans gamla 440 (RIP) och den gick ut på en enkel el-pump för förgasarmotorer som pumpar med 0,7 bar och en spridare av lågtryckstyp, sådan som används i jänkebilar med single-point-sprut(och en del opel:ar), samt ett relä och en liten krets som gör om öppningspulsen för spridarna att öppna var annan gång. Spridaren jag änvände var en GM för ngn liten 1,3-liters corsa on jag minns rätt.
Kretsen var konstruerad så att spridaren öppnade mycket kortare puls än de andra spridarna iom att den pytsade ganska mycket åt gången.
Reläet som aktiverade start-sprutet fick sin signal från startmotorns solenoid.
Och i kupén fanns en brytare för av/på av hela anordningen.
Då systemet var av lågtryckstyp så behövdes ingen retur, och spridaren hade en banjokoppling med slanganslutning. Tanken var ett exp-kärl från ngn liten bil, ca 1 liter. Innehöllet räckte nog en må¨nad i stöten med 2 kallstarter om dagen.
Fråga mig inte efter ritning på kretsen då jag inte ritat den själv utan det skissades ihop på disken hos tema-elektronik... tyvärr försvann oxå anordningen när bilen skrotades och jag låg nedbäddad i flunsan...
Mycket smidigt, med enda jobbiga biten att jag var tvungen att borra i spjällhuset/insuget. :)

_________________
Konverterat:
• 240 med FlexiTune
• 440 med BTR
• Snaabel 9000 T16 med FlexiTune
Snart:
• Snaabel NG900 2.3i medelst ngn sorts elektronik.

Rekommenderar:
• Oljebyte minst var 1000:nde mil
• Pjäxan i pannrummet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011