Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 02:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 23:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
torbjorn skrev:
En lambdasond genererar själv en spänning (till skillnad från t ex en temperaturgivare som bara utgör en temperaturberoende resistans). Spänningen från en lambdasond av viss typ är alltså ganska oberoende av hur den belastas inom vissa gränser.

Som man kan läsa i Wikipedialänken ger TiO2 sonden ingen egen spänning och fungerar mest som ett motstånd som beror på syrehalten medan ZrO2-sonder fungerar som ett batteri vars spänning beror på syrehalten. Jag vet inte hur en AutoFFV fungerar med olika sondtyper, kanske de som säljer den vet.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 12:02 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg har søkt litt og funnet bl.a. patentet for TiO2-sensoren. Slik jeg forstår det fra patentet og
http://www.autoshop101.com/forms/h37.pdf (fra side 11)
er det en egen referansekrets som gjør at output fra sensoren er ~0-900mV, så da skulle man tro at det funker med AutoFFV.
Hvis noen som selger AutoFFV vet hva systemet gjør når man ikke skal ha lambdaregulering er jeg fortsatt interessert.

-Magnus-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 18:46 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvordan lærer den seg det? Jeg kan ikke helt forstå at "burken" vet om bilen går i closed-loop, WOT eller motorbrems. Eller er det slik at signalet fra lambdasonden ikke brukes så aktivt av burken, men mer for en sjekk en gang i blant for å se hva slags blandingsforhold man har i tanken?

Beklager at dette begynner å bli veldig OT for kaldstarter :wink:

-Magnus-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 21:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
magnul skrev:
Jeg har søkt litt og funnet bl.a. patentet for TiO2-sensoren. Slik jeg forstår det fra patentet og
http://www.autoshop101.com/forms/h37.pdf (fra side 11)
er det en egen referansekrets som gjør at output fra sensoren er ~0-900mV, så da skulle man tro at det funker med AutoFFV.
Hvis noen som selger AutoFFV vet hva systemet gjør når man ikke skal ha lambdaregulering er jeg fortsatt interessert.

-Magnus-

Den beskrivna TiO2 sensorn i länken kommer från Toyota och matas med 1 V men den i Opel Vectra och Omega (X20XEV) matas med 5 V och ger en spänning ut som varierar mellan ungefär noll och fyra V så det är inte säkert att en AutoFFV reagerar rätt på den signalen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 07:06 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja med Mondeo var det då inga som helst problem med att koppla/hitta lambdasonden, och den pendlade så fint mellan 0,5-1 volt, och kan med bara intyga att AutoFFV överträffar det mesta jag testat hitills.

Och kan som jag ser det bara mäta sig med en "riktig" etanolbil, så lika bränsleflexibel som den är,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 17:19 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
GL skrev:
Den beskrivna TiO2 sensorn i länken kommer från Toyota och matas med 1 V men den i Opel Vectra och Omega (X20XEV) matas med 5 V och ger en spänning ut som varierar mellan ungefär noll och fyra V så det är inte säkert att en AutoFFV reagerar rätt på den signalen.


Jeg fant ut det når jeg undersøkte litt mer i går jeg også. Sendte mail til abcesso, og de sa at det ikke virket med titanialambda. Jeg får dobbelsjekke at jeg virkelig har det (fant ut at noen tidlige Astra med X20XEV hadde zirkonia), men jeg tviler :( Det får vel kanskje bli flextek+kaldstartmotstand endå:(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-26 23:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
magnul skrev:
GL skrev:
Den beskrivna TiO2 sensorn i länken kommer från Toyota och matas med 1 V men den i Opel Vectra och Omega (X20XEV) matas med 5 V och ger en spänning ut som varierar mellan ungefär noll och fyra V så det är inte säkert att en AutoFFV reagerar rätt på den signalen.


Jeg fant ut det når jeg undersøkte litt mer i går jeg også. Sendte mail til abcesso, og de sa at det ikke virket med titanialambda. Jeg får dobbelsjekke at jeg virkelig har det (fant ut at noen tidlige Astra med X20XEV hadde zirkonia), men jeg tviler :( Det får vel kanskje bli flextek+kaldstartmotstand endå:(

Om du kan mäta upp spänningen från lambdasonden i din Omega och ser att det verkligen är 0-4V som den varierar mellan kan man med en enkel spänningsdelare gjord av två seriekopplade motstånd på 120 kOhm och 33 kOhm med 33 kOhm närmast jord och 120 kOhm kopplad till sensorns signalkabel (svart på min Vectra) få en signal på 0-0,9 V i skarvpunkten mellan de två motstånden. Det borde motsvara en ZrO2 sond som passar till Auto FFV enheten.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-02 18:18 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Tusen takk. Jeg sendte deg PM forrige uke med spørsmål om en slik krets. Hadde et par spørsmål om lambdaindikatoren din også som jeg gjerne skulle hatt svar på hvis du har tid:-)

Som sagt er jeg ikke så godt på elektronikk. Jeg har prøvd å tegne et diagram ut fra hva du forklarte. Er dette helt feil:

Bild

-Magnus-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-02 19:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jag tycker det ser rätt ut.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011