Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 05:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Renault 5TS -88
InläggPostat: mån 07-09-24 15:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
har varit och skaffat en med renix lambdareglerat centralinsprutare
klarar ca 30-50% E85 utan att gå illa
jag klurar på kallstarten för konvertering med tryckregulator framöver
det verkat sitta ett PTC motstånd på:
290 ohm vid 20+
390 ohm vid 80+
400 ohm vid 90+
enligt autodata
jag funderar på att det kan vara följande värden om man räknar bakåt
255 ohm vid 0
223 ohm vid 20-
kan man lura det genom att ta ett 1.8Kohmare paralellt med PTC med en slutande tryckknapp för att lura styrdonet att det är ca 20 grader kallare än i verkligheten tro??

:roll:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 15:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det stämmer bra att vissa Renix-system har PTC-tempgivare (nickelmotstånd). Så där måste man lägga kallstartmotståndet parallellt med givaren.
Karaktäristiken för nickelgivare i största allmänhet finns på sida 12 i det här dokumentet:
http://www.oiml.org/publications/R/R084-e03.pdf.
Troligen ska Renix-givaren nominellt ha 300 ohm vid +25 °C.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-20 20:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
det satt en NTC givare på denna modell på ca 2,2Kohm
så jag tog en NTC på 4,7 Kohm tillsammans med en brytande tryckknapp

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-20 22:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det vore intressant om man kunde reda ut exakt vilka bilar med Renix som verkligen har den här berömda PTC-givaren.
Jag har sett den i ett enda fall: en R5 GTE '88 med 1,7 l motor F3N.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011