Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-12-11 09:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-09-26 16:47 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Hej! Undrar om någon vet vilken sladd på motortempgivaren man ska koppla in ett kallstartmotstånd på?Tändsystem LH2.4. Volvo 74088b.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 18:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Om det är LH 2.4 så har ju bilen en dubbel tempgivare (svart kontaktstycke), där den ena delen används för tändsystemet och den andra för insprutningssystemet. Det är i serie med givaren för insprutningssystemet som kallstartmotståndet ska anslutas.
Tyvärr kan ledarfärgerna variera från bil till bil på Volvo från slutet av 80-talet och början av 90-talet, så man måste mäta sig fram till vilken ledare som är vilken, om man nu ska göra inkopplingen vid givaren. Uppgifterna i elschemat är inte att lita på. Ett sätt är att mäta spänningen från vardera ledningen till jord med allt inkopplat och tändningen på (jag tror inte motorn behöver vara igång). Den ledare som har den lägre spänningen (normalt ca 2,5 V vid kall motor, +20 °C och 0,5 - 1 V vid varm motor) är den till insprutningsstyrdonet.

Det bästa är dock att inte ansluta koppla in motståndet vid tempgivaren utan göra inkopplingen vid styrdonet inne i kupén, då slipper man ju också att dra kabeln till kallstartknappen genom torpedväggen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 20:35 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Hej igen! Tackar så mycket för ditt svar.Inser nu,(som även du föreslår)att det är smartare att koppla in sig vid boxen.Kollade på Brickboard,verkar som det är pinne nr 13 på LH-boxen som har rätt ledning så jag ska kika på den.Ska koppla in ett motstånd på 18Kohm i en bypass som jag sett andra göra.Återkommer om jag lyckas.Här är länken till Brickboard:http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineSensors.htm#EngineTemperatureSensors


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 22:02 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Uppdatering.Inkopplingen av startmotståndet gick utan större problem.Kablarnas färger stämde enligt Haynes schema.Bilen hoppade igång direkt,alltväl så långt men sedan började bilen strula felkod 221,mager vid dellast,bilen svarade inte på gasen,kunde baktända,hisstomgång kall,bättre varm.Efter felsök med startgas efter luftläcka, mätning på luftmassemätaren med universalinstrument, tryckmätning,tog bort tryckregulatorn en Malpassikopia står Fse 05l på den,ser ut som en Malpassi.Återställde till bensin,då funkade bilen.Öppnade regulatorn,sitter 3 gummimembran såg hela ut,kanske ett måndagsex, vad vet jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 20:31 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Epilog.Körde 3 mil med bensin tyckte bilen gick hyggligt,stannade till,bilen började gå oroligt på tomgång,ryckte lite i 70km/tim,kollade felkoder,mager dellast, täppt spridare.Slog i Biltemas spridarrengöring,blev bättre,körde 1 mil,felkod mager dellast,nollade körde 6 mil,kände att bilen blev bättre,ingen felkod.fick syn på sign "Rotes"tråd under insprutning,http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=712,exakt samma fel som jag hade.Tar tillbaks det om tryckregulatorn.Ska ta nya tag med E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-14 22:26 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Glömde att berätta att jag använder en flygplansknapp som jag tvistat till kallstartmotståndet. Finns på Biltema.Hög impfaktor.För övrigt håller jag på med rengöring av spjällhus plus slangen mellan lmm och insuget,lovar att det var slime i röret,hektovis.Skar upp gamla bensinfiltret ,ett Biltemafilter som har suttit på bilen i 5 år,inget slime i det, kunde säkerligen ha gått tusen mil till.Var även stopp i T-stycket till flamfällan,gammalt slarv ej etanolets fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-30 20:46 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Har som sagt rengjort systemet och bilen går som ett "spjut" på bensin! Har återigen tankat E85,höjt trycket till ca 5,6Bar vacum bortkopplad.Bilen går relativt hyggligt, testat med släp,funkar bra,känner att bilen är svagare på högre varv,felkod 3-2-1 mager eller fet vid dellast som ett brev på posten. Mätte lambdan vid 2500-varv,pendlar mer under än över referensvärdet på 0.5v. Kallstarter med motståndet verkar få systemet att flippa ur(orolig tomgång,pendlar ca 700-900varv,får ökad E85 förbrukning),stänger man av bilen och startar igen funkar det och tomgången är stabil.Kallstartar man utan inkopplat motstånd blir tomgången också stabil.Har nu minskat motståndet till 10K så problemet borde nästan halveras. Det höga trycket kanske gör så att motorn formligen dränks i Eta när man använder för stort motstånd. Funderar lite på andra lösningar än btr. Får kanske hålla ett öga på "torbjörns" projekt -:.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-30 21:02 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Skrev fel felkod!Det ska vara 2-3-1!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 18:24 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Uppdatering. Har som sagt kört ett tag nu på E85,sänkt trycket till ca 4,7bar för att skona pumpen,blev sämre krut i bilen. Tog då loss spridarna och rengjorde dom ordentligt,sprutade diverse kemikalier igenom dom.Som tack för rengöringen har jag nu en bil som går riktigt bra. Har kopplat in två kallstartsmotstånd med två brytare, ett på ca 12k ett på ca 6k,totalt ca 18k,slår av det ena(12k) efter start ca 30 sekunder efteråt det andra. Nu flipprar inte systemet ur. Receptet på dubbla motstånd har sign "torbjörn" gett i en annan tråd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 23:07 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Tänkte bara skriva lite om hur det har funkat i vintras. Bensinbolagen ändrade etablandningen till e75,jag sänkte trycket till 4,1 bar mätt med vacum loss.Effekten blev att man den första kilometern fick vara väldigt mjuk med gaspedalen,sedan gick den som vanligt. Kanske lite väl snålställd men bränsleekonomin blev väldigt positiv,magkänslan jag fick var att den gick på strax under litern vid långkörning,typ 20-30mil.Startproblem lider inte bilen av,har ju som sagt inte varit så kallt i vintras. Mixtrar nu med kallstartsinsprutaren,styr den manuellt genom att jag har kopplat in en sladd på pinne 32 på lh 2,4 boxen och kopplat den till en tryckknapp och en sladd till jord.Trycker jag på knappen aktiveras kallstartsinsprutaren och ger motorn en extra dusch av det förnyelsebara bränslet och bilen startar :lol: . Någon kanske undrar varför jag pular med detta nu när det är högsommar,som sagt,bättre att fixa saker och ting nu än stå och rycka i sladdarna när det är smällkallt. 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-31 02:34 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Tjäna! Inget fel att köra på etanol,men kolla så att det går riktigt till! Inte okej att man som sekab hyr jordbruksmark i Tanzania ock ska odla sockerrör där för att vi i den rika världen ska köra bil billigt! Vad säger du om det Göinge? Jag är själv socialist och står för det ochg anser att vi i Sverige vårt modersland behöver bilen för vår sociliala gemenskap! Däremot ska vi inte suga ut fattiga länder utan i stället hjäålpa dom att odla sina grödor, om så misslyckas , vi hjälpa dom solidariskt att nå sina mål!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011