Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 02:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-10-10 14:38 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-17 07:45
Inlägg: 8
Ort: Från
Har någo testat att Värma insugningsröret och ev. bränslefördelningröret med att linda lite värmekabel runt dessa??
Finns fina kablar nu som tom är självreglerande och bara att ansluta till 240V uttaget.

Man börjar fundera iaf...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-10 14:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo, intressant som snabbvärmare om man glömt ansluta den ordinarie motorvärmaren eller ingen har.
Har inte hört om ngn som använt sån kabel än.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-10 15:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På min förra bil, Citroën BX, funderade jag länge och väl på att ordna en elektrisk förvärmning av insugningsröret, men nu är den långtidsutlånad och än har inget blivit gjort. Min tanke där var att ta något lämpligt 230 V värmeelement på omkring 100 W (eller kanske två eller tre stycken) och montera dem under insugningsröret med bra termisk kontakt mot detta.
Lämpliga värmeelement kan man ju hitta i parti och minut i närmaste elskrotbinge. Om man vill ha självreglerande PTC-element så är diverse hårkrusningsapparater en bra källa till sådana, men annars kan t ex lödkolvar eller mindre vattenkokare med låg effekt vara möjliga att plocka från.

Sen har vi förstås alltid den mindre eleganta möjligheten att nödfallsvärma insugningsröret med en kupévärmare under huven.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07-10-14 18:30 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
xrmagnus skrev:
Har någo testat att Värma insugningsröret och ev. bränslefördelningröret med att linda lite värmekabel runt dessa??
Finns fina kablar nu som tom är självreglerande och bara att ansluta till 240V uttaget.

Spännande.
Nån som kan leda mig mot mer info kring dessa värmekablar?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 09:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Rent fysiskt så är de ju dock bättre om man evakuera kall etanol till tanken och fylla på med ny direkt uppvärmd i FR.
Det borde gå snabbare. Dessutom ger flödesvärmare, typ glödstift, möjlighet att fortsätta värma den första tiden innan vatten vvx mot kylvattnet kan börja göra nytta under tiden man kör.
Med 230V elkablar blir man ju fast vid elluttaget hela tiden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 10:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De sjävreglerande värmekablar är u mest tänkt som att unvika frysta vattenledningar, de ger antagligen för låg temperatur att hjälpa till för kallstarten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 12:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
De sjävreglerande värmekablar är u mest tänkt som att unvika frysta vattenledningar, de ger antagligen för låg temperatur att hjälpa till för kallstarten.

/Aryan


Men man kunde ju använda ej självreglerande för typ golvvärme. Billigare dessutom.
Några varv borde kunna ge en del kräm.
Nu slår det mig att de ju också finns för lågvolt.
Fast det brukar väl vara 24V, inte 12.. :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 18:46 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Det finns värmekabel för 12 volt men jag har bara sett självbegränsade sådana,
ger troligtvis inte tillräckligt med värme vid kallstart.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011