Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-10-15 14:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-11 08:37
Inlägg: 9
Ort: Från
Hej etanolvänner. Har pysslat lite med etanolkonvertering på ett antal fordon. Med hjälp av tips om förgsare här på Etanol.nu här på forumet har jag fått både ett par vaz- lador och en traktor(grålle) att gå bra. Grållen körde jag först genom att vrida upp det ställbara munstycket, men har nu borrat munstycken och bytt stift, för ännu bättre gång. Kör även en minitraktor, åkgräsklipare på etanol.
Ett problem kvarstår dock! Kallstarterna.
Mina etanolkonverterade förgasarfordon går helt enkelt riktigt illa att få igång när det går en bit under noll. När det gäller grållen verkar choke ha mindre betydelse. Ungefär som att det bara rinner in mer ickeförgasad sprit i traktorn.
Startgas och ett par-tre startförsök funkar ju, men är ingen höjdare.
På vazarna är det svårt till och med om man använder stargas. Motorvärmare funkar, i de fall man kan ha det.
Har någon några bra tips?
Med mina insprutare är det inga större problem. Där finns ju rätt vettiga, enkla lösningar, kallstartmotstånd exvis.[/i]

_________________
Har experimenterat med etanolkonvertering på alla möjliga fordon och motorer.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 16:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det som gör en del förgasarbilar väldigt lättstartade i kyla är ju om man har en elektriskt uppvärmd platta efter förgasaren där kondenserande soppa annars brukar rinna vidare in i motorn.
Kan du inte få dit en sådan?
Finns i VW och Mercedes från 80-talet bl.a..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-16 08:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej, kul att höra att konverteringstipsen används, använde du beräkningsfunktionen?

När min gräsklippare har stått i regnet finns det så mkt vatten i tanken att den är enorm svårstartad speciellt när det är kallt ute.

Startgas funkar men då stannar den ofta igen. Istället ansluter jag då en gasolflaska och slang till luftfiltret och startar och varmkör motorn en halv minut på gas tills den är varm nog/ vattnet ur tanken har försvunnit.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-10-31 08:25 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-11 08:37
Inlägg: 9
Ort: Från
På de gamla vaz-bilarna körde jag try and error, eftersom jag hade tillgång tiotals munstycken.
När det gäller traktorn och gräsklipparen använde jag mig av beräkningsfunktionen, har fungerat fint.
Har monterat en helt ny orginaltank på traktorn(jo de finns). Med en liten tank för bensin. Det underlättar starten, även om det känns som fusk.
Har också monterat en plåt som liknar den orginal förvärmning traktorn haft. Gör at den går om något ännu bättre på etanol nu.
Gräsklipparna kan man ju bortse från, eftersom de inte ska igång nu.
Har också, med framgång, prövat Aryans gasol-tips på en Vaz. Går klockrent, även om det är lite kippligt. Funkar fint om bilen exempelvis ska "återupplivas" efter en tids stillestånd.

_________________
Har experimenterat med etanolkonvertering på alla möjliga fordon och motorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-11 19:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
I min gamla VAZ har jag ett glödstift i insuget under förgasaren: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=220.

Det funkar sådär. Man skulle nog ha lött fast en fläns på glödstiftet så man får lite mer yta. Dock har jag lättare fåttigång bilen vintern som var med det, trots spänningsfall (gamla kablar...) och ett trött batteri.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011