Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 14:46 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Gjorde en sökning på Internet efter den där Ardic 091-B. Den verkar vanligare i båtsammanhang... Det är alltså bara Volvo som har sådan här i bilar? Hur hittar man någon som kan montera och serva en sådan i andra bilar? Antar att det skulle behövas en modellspecifik monteringssats som Webasto/Eberspächer har. Finns det sådan till Ardic också? Var hittar man en auktoriserad försäljare/serviceverkstad för Ardic? Det kanske finns någon här på forumet som ställer upp? På Bildelsbasen fanns några begagnade till 2500-3000 kr. Montering av Webasto/Eberspächer tar ca 12 timmar i anspråk med anpassade monteringssats. En Ardic utan en sådan kan kanske bli knepigt? Behöver man mondifiera någon av dessa värmare för körning på E85?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Värmare 091 B
InläggPostat: sön 08-01-20 15:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Värmaren tillverkades ursprungligen av Volvo Flygmotor, och då var det naturligt att fabriksmontera dom i just Volvo. Men det är fullt möjligt att dom har sålts till montage i andra bilar också.
I Volvo, jag har en i min, är den kopplad och installerad med lite styrning och automatik, så att den fungerar efter ett visst mönster. Det kan jag berätta om separat om du vill veta, men jag har dock inget kopplingsschema eller liknande.
Däremot kan jag berätta att det är numera Ebersprächer som "äger" den konstruktionen som ursprungligen var Volvo Flygmotor. Service och support skall du alltså söka hos dom.
Det är rätt som du säger att den finns i en marinversion också. Men då vill jag minnas att det finns en luftvärmare i den konstruktionen samtidigt. Och att den högst troligt är en dieseldriven. Bensinvärmare är inte godkända i fritidsbåtar. Där gäller diesel eller fotogen.
Vi har skrivit lite förut om denna värmaren på forumet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 16:01 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Tack för svaret!

Kollade lite på tyska ebay och där finns mängder med Webasto/Eberspächer. Dyrt är det inte heller! Ska hålla utkik ett tag för att se prisnivån. Monteringssatserna till olika bilmodeller antar jag inte är helt gratis men en summa pengar kan i varje fall sparas in.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 16:49 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Som sagt var det tämligen givet att dom flesta av dessa värmare hamnade i just volvobilar, men det hindrar ingalunda att sådana monteras i vilken annan bil som helst och några speciella "monteringsatser" behövs i regel heller inte.

Då det hela egentligen är mycket universiella och för något år sedan monterade jag själv enkelt in en sådan i egna mondeon utan någon som helst modellspecifick sats, vilket tog kanske ett par timmar,, som har nu fungerat klockrent och med bara E85/E75.

Verkstäder som servar dessa finns det gott om där ett exempel är Malte Månssons verkstäder, vidare så brukar dom ligga på runt 1500-2000:- för en fullt fungerande komplett värmare på tex Blocket, där jag förövrigt fann mina diton.

Har slutligen lite värmaranvisningar och förklaringar för denna värmare om någon har intresse av det som tex finns här: http://www.adde.dk/manualer/installatio ... armare.pdf

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 17:01 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Gott att ni fyller på med information! Men en monteringssats till en Webasto ser rätt omfattande ut. Nu råkar man dessutom ha en bil med trångt under huven och endast en plats kan användas för en värmare. Firman jag pratade med sa att man fick demontera en hel del för att komma in. Webaston verkar vara liten, som två mjölkpaket ungefär.

Bild

Hur är stor är Ardic:en?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Storleken
InläggPostat: sön 08-01-20 17:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Fråga: "Hur är stor är Ardic:en?"
En rund burk, som en gammaldags dammsugare ungefär. Under ½-metern lång och ~ 10 - 15 cm i diameter. Sedan behöver du lite utrymme för slangar och en cirkulationspump. Den sitter på utsidan i ett "slangpaket". Det är dock troligen inget som säger att den MÅSTE sitta nära värmaren. Den skall bara hålla rundgång på vattnet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 17:36 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo just Webaston och även övrigt nyare är klart smidigare som så även behövs i moderna bilars allt trängre motorrum och i princip innebär en "monteringsats" det fäste som själva värmaren sitter på i respektive modell, sedan hur mycket som måste demonteras är förmodligt olika från bil till bil.

Men ofta passar den fästsats som följer med värmare och tex den sats/monterings anvisningen som var till Mondeo var dels avsedd för denna klart smidigare webaston och skulle monteras innanför innanför vänster kofångar hörn vilket var omöjligt med "stupröret" 091-B som är i storleksordningen som ett stuprör och ungefär 30 cm lång för själva värmaren.

Så den enda givna platsen i den var innanför vänster framvagns balk/under batteriet och sitter där mycket bra samt även skyddad och som sagt trångt är det, men ofta går det,, samma sak är det i micran där en sådan med skall monteras.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 18:10 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Gick en helt ny Webasto utan monteringssats för 202€ på ebay. Är ju helt OK.

Var egentligen inne på att köpa en Webasto när jag bytte till min nuvarande bil eftersom elvärmarsatsen var i stort sett värdelös. Dock backade jag ur när priset för en begagnad Webasto inkl. montering gick på 11500 kr. Nu efteråt ångrar jag mig... Elvärmarsatsen + montering låg på 6000 kr, då utan kupéfläkten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 19:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ardic / Volvo Flygmotor - värmarna sitter också fabriksmonterade i Renault, framför allt i dieslar och elbilar.
Dock har de inget eget styrsystem då utan värmaren kontrolleras av något annat styrdon i bilen.
En svaghet hos de värmarna är att det har lätt för att bli stopp i bränslemunstycket, som tyvärr är nästan omöjligt att rensa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Volvo Flygmotor 091 B
InläggPostat: sön 08-01-20 19:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Torbjörn skriver: "En svaghet hos de värmarna är att det har lätt för att bli stopp i bränslemunstycket, som tyvärr är nästan omöjligt att rensa."

Skulle det vara värt att sätta på ett bränslefilter, typ liten vit plastburk? Jag har aldrig drabbats av någon störning på bränslet, men å andra sidan är det rätt sällan jag kör värmaren numera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 21:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Åtminstone på Renault elbilar finns det ett plastfilter mellan pump och värmare, och dessutom en sil i inloppet till värmaren. Men problemet (då med fossilbränsle som inte blandar sig med vatten) är att vattendroppar som har följt med bränslet kan lägga sig vid den där silen, där flera olika metaller finns i närheten av varandra (mässing, lödtenn, rostfritt stål) så förutsättningarna för galvanisk korrosion är mycket goda. Och rördelen från silen till och med munstycket går inte att ta isär.

Värmaren är alltså redan bra skyddad mot skräp som kommer utifrån, det som eventuellt sätter igen munstycket bildas i värmaren själv.
Det bästa sättet att förebygga det är nog att hålla på regeln att köra värmaren en gång i månaden även sommartid, och vara noga med att inte få vatten i bränslet. Om värmaren/bilen inte har varit igång på länge bör man nog tömma tanken och vid första provstarten ha bränsleledningen losskopplad från värmaren, sedan gör man startförsök så länge att man säkert har fått fram nytt och fräscht bränsle innan man kopplar in den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-21 10:43 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja det är just därför anledningen att dom skall köras regelbundet och minst en gång i månaden och det som händer är främst då den stått still för länge är att bränslet kristaliseras främst i denna sil som jag råkade ut förra sommaren då det slarvades lite med att ha den i gång en stund.

Men är iaf lätt fixat där det endast var till att rengöra denna sil och ett sådant extra bränslefilter gör nog varken till eller från, då "medicinen" är att använda den då och då för bästa funktion, och sedan är det möjligt att ett filter även kan störa funktionen hos värmarens doseringspump.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-21 13:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Har också haft prblem med "kristaller" som täppt till både munstyckets sil och antagligen själva munstycket med. Riktigt jobbigt att rensa..
Bästa receptet mot detta är som sagt att köra värmaren regelbundet.

Har i övrigt satt ett filter på ledningen mellan doserpump och värmare, men anledningen till det var mest att få till något något som jämnade ut pulserna från pumpen.
Utan filter lät värmaren som en gammal fiskebåt.. Med filtret hör man inget pulserande.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-21 13:29 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Okey där ser man men är inget jag märkt av med båda mina 091-B värmare och den enda gången jag gjorde ren silen genom att väta den med lite tinner och sedan har den fungerat kanon och körs minst en gång i månaden,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011