Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-20 23:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håller inte helt med, om man laddar efter körningen undviker man visserligen sulfatering om batteriet skulle vara för dålig laddat men då missar den lilla uppvärmning/uppfräschning av batteriet när den blir laddat innan start.

Den som kör motorvärmare + laddare en lagom lång tid innan start hinner batteriet knappast bli överladdat eller ens koka med en enkel batterieladdare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 00:16 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
All laddning (speciellt med hög spänning) av ett fulladdat batteri leder till "kokning", d.v.s. vattnet spjälkas i syre och väte. Detta förkortar batteriets livslängd, fast kanske inte i så stor omfattning om det sker under en begränsad tid.
Om man är ute efter att värma batteriet innan start (detta förlänger batterilivslängden) så är det bättre att göra detta med en speciell värmare (Försvarets BV 206, TGB 11,13,20 m.fl. har batterilådor med värme).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 00:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Visst fast spänningen när batteriet är kokar är högre ju kallare batteriet är. Dessutom är ju batteriet sällan till 100% fulladat innan start. Så man får både lite värme i batteriet + fulladdning vilket ger mkt snabbare startar och därför mindre batteri urladdning och slitage vid start. Det är trots allt starterna som slitar mest på batteriet.

Min erfarenhet är att bilens startmotor snurrar avsevärt fortare efter en kort underhållas laddning innan start, samtidigt som motorn värms, speciell när den stått några dagar då självurladdningen bilklocka, radio etc har laddat ur lite.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 01:35 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Visst är det så att batteriet får bättre fart om det "över"laddas en stund före start.
Det jag vill få sagt är, att det bästa sättet att minska batterislitaget (vid tunga starter) är att värma batteriet till +20 grader, samt komplettera detta med en kraftfull laddare med intelligent reglering.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 10:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Då är vi överens ;-)

Men det bästa är kanske lite overkill och/eller så dyrt bara så att det inte blir av alls.

Då är en gratis eller billig ointelligent laddare som används intelligent , dvs inte dygnet rund men bara lagom länge med motorvärmaren innan starten, ett rätt så bra alternativ. I varje fall bättre att inte ha lite extra laddning alls.

Blyackar är trots allt inte alls lika känslig för lite överladdaing som andra batterier om det någon gång skulle inträffa, bara man se till att fylla på vatten när det behövs, det är tom nödvändigt att överladda ett blybatteri lite för att bli av med sulfateringen om den har inträffad.

Men bara en motorvärmare är förstås också redan en batterisparare eftersom starten går snabbare och lättare än om motorn är iskall, oljan är trög och det kanske behövs upprepade startförsök.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 10:30 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Intressant detta eftersom frugans konverterade 850 inte går särskilt många mil och bara körs sporadiskt då och då så har jag behov av extra laddning. Dessutom har det visat sig att den installerade Flexteken drar lite ström vid stillastående.

Jag är inte en elfantom men tror ni att en Biltemaladdare typ: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88149
med ett påkopplad stickpropp för cigguttag: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76533
skulle funka?
För 80:- hade jag isåfall fått en lösning som jag kunde koppla in mellan kupevärmaruttaget och cigguttaget.

Tacksam för hjälp // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 10:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det skulle absolut vara en förbättring och borde hjälpa, det ända problem jag ser att den enkla stickproppen för cigguttag Bild lätt får glappkontakt i uttaget och att du naturligtvis måste kolla om det fins spänning på cigguttaget när tändningen är avstängd.

Annars skulle jag hitta ett bra ställe att koppla in 12V fast med en liten 2A svävande säkring till laddaren.

/Aryan

PS kan du inte (också) koppla flexteken så att den bara får ström när tändningen är på slagen?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 11:05 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
aryan skrev:
Det skulle absolut vara en förbättring och borde hjälpa, det ända problem jag ser att den enkla stickproppen för cigguttag Bild lätt får glappkontakt i uttaget och att du naturligtvis måste kolla om det fins spänning på cigguttaget när tändningen är avstängd.

Annars skulle jag hitta ett bra ställe att koppla in 12V fast med en liten 2A svävande säkring till laddaren.

/Aryan

PS kan du inte (också) koppla flexteken så att den bara får ström när tändningen är på slagen?


Tack för snabbt svar
Vad är en "svävande" säkring?
Visst kan Flexteken kopplas på annat sätt och jag gjorde det från början enligt deras istruktioner. Tyvärr funkade det inte, av någon oförklarlig anledning, att göra det direkt vid spolen, trots att jag mätte upp konstant spänning där.
Jag får väl lägga några timmar på att ta mig fram/tillbaka genom torpedväggen den dag jag får lust... ;) // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 11:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
"Svävande säkring" = hängsäkring, förmodligen :)

Det brukar inte vara lyckat att ta ut matning till elektronik från + på tändspolen. Dels för att spänningen i allmänhet är mycket nedskräpad av störningar från tändsystemet i den punkten, och dels med tanke på att tändspolen matas via ett förkopplingsmotstånd på många bilar. Ibland utgörs förkopplingsmotståndet av en motståndsledning i kabelstammen, eller också är det monterat någonstans långt ifrån tändspolen så man inte uppmärksammar på en gång att det finns där.
Ett piggybacksystem är det bättre att mata via insprutningssystemets huvudrelä (det relä som slår till när tändningen slås på, och som matar styrdon mm). Spänning efter detta brukar finnas åtkomlig någonstans i motorrummet, se elschemat för bilen!

Att koppla in laddare till cigarettändaruttaget bör man ENDAST göra om man är HELT säker på att det inte bryts via tändningslåset.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-21 07:28 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
För två veckor sedan gjorde jag installationen som diskuterats tidigare i denna tråd. Dvs. en Biltemaladdare för 80:-i ett grenuttag till kupevärmaren som ansluts direkt på batteriet med en 2A säkring.
Jag tror iaf att min 100:- investering är vettig eftersom batteriet alltid får en extra laddning varje halvtimma motorvärmaren är igång.

Drive safe // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-21 15:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Varför inte en sån här?:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88163
Sägs kunna vara inkopplad i månader.
Någon som testat det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-21 15:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lite dyrare och och klumpigare, men det funkar säkert också.

Iom att man inte brukar ha motorvärmare inkopplat så länge krävs det nog ingen större "intelligens" i laddaren, en "dum" laddare är nog redan en stor förbättring jmfd med att inte ladda batteriet innan start. Eftersom batteriet är kallt är risken för överladdning/kokning mkt liten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011