Har nu fått bekräftad nått som jag redan misstänkte: vär man monterar motorvärmaren är helt avgörande om hur effektiv den underlättar kallstarten.
Har nu två likadana BX:ar både med DEFA slangvärmare, i den ena stiger varmvattnet upp till thermostathuset (och motortemperatursensorn) långt ifrån insuget.
I den andra sitter slangvärmaren under insuget och värmer vattnet där i första hand.
Vilken enorm skillnad
!
Med den första måste man värma bra länge och då har man fortfarande en inte allt för lätt startad och framförallt tjurig bil den första km, i andra fallet startar den efter en kort förvärmningsperiod redan på första försöket och har inga som helst hackigheter de första km, förmodligen för att ecu-n inte alls "ser" att motorn blivit uppvärmd först när man kört en bit och den verkligen blivit lite varm.
Jag misstänkte länge att motorvärmarens placering inte var bra i första bilen men en sån här stor skillnad hadde jag inte väntad mig.
/Aryan