Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 11:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kallstart, 9-3:a -00
InläggPostat: tis 07-12-18 16:59 
Offline

Blev medlem: tis 07-12-18 16:11
Inlägg: 4
Ort: Skåneland
Införskaffade idag ett peltierelement på 75 watt. Som jag ska montera på bränslelisten på min 9-3:a -00. Som är konventerad med Full-Gold med kallstart. Men jag tycket att startmotorn får arbeta lite väl mycket, nu när det börjar bli kallt. Så jag återkommer när jag monterat elementet för bränsle förvärmning


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-18 17:36 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Et dumt spørsmål; når et peltierelement er på 75 watt, er det da den elektriske effekten, eller er det den høyere (som jeg har forstått det) termiske effekten?
Har du gjort noen overslagsberegninger for å se om elementet vil ha noen merkbar effekt for oppvarming av drivstoffet?

Du får holde oss oppdatert på hvordan det funker :)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kallstart
InläggPostat: tor 07-12-20 02:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
og 9-3 skrev:
Införskaffade idag ett peltierelement på 75 watt. Som jag ska montera på bränslelisten på min 9-3:a -00. Som är konventerad med Full-Gold med kallstart. Men jag tycket att startmotorn får arbeta lite väl mycket, nu när det börjar bli kallt. Så jag återkommer när jag monterat elementet för bränsle förvärmning


-----------

Hej !

Hmm...

Tydligen har ni söderut fått vinter...
Medans vi här uppe i norr har det onormalt milt...

Har du funderat på att ordna "startknapp" som
kopplar in ett motstånd i serie med insprutnings-
systemets temperaturgivare ?

Håller på med en lite äldre Saab och tycker att
min "kallstartknapp" fungerar bra...
Startar med den intryckt som på BF95...

Kan också säga att jag moterat "startknapp" och både
elektrisk (med termostat) och kylvätske-värmt bränslerör på
min fabriksbyggda etanolbil Ford Taurus FFV...

Det brukar bli ganska kallt ibland här norrut...
Dessa modifieringar fungerar utmärkt...

http://www.geocities.com/stellan_gustafsson/taurus.htm

Lycka till !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-20 17:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Kan också säga att jag moterat "startknapp" och både
elektrisk (med termostat) och kylvätske-värmt bränslerör på
min fabriksbyggda etanolbil Ford Taurus FFV...


Detaljer? Hur varm blir soppan vid motorvägsfart?
Har du mätt någon förbrukningssänkning som resultat?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kallstart
InläggPostat: fre 07-12-21 11:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
og 9-3 skrev:
Införskaffade idag ett peltierelement på 75 watt. Som jag ska montera på bränslelisten på min 9-3:a -00. Som är konventerad med Full-Gold med kallstart. Men jag tycket att startmotorn får arbeta lite väl mycket, nu när det börjar bli kallt. Så jag återkommer när jag monterat elementet för bränsle förvärmning


75 watt peltier låter inte så mkt. Varför valde du peltier element och inte något enklare som t ex ett par glödstift i stället?

Ifs skulle man med en poeltier kanske ta ut värmen ur returfödet och värma på det bränslet som går till FR, kanske efter en vanlig värmeväxlare som "tar ut" den största temperaturskilnaden?

Igår köpte jag ett 220W peltier element på Kjell&co http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,76500000 för att expirimentera lite med men det var i första hand för att se om man kan genera lite med den från pellets kaminen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kallstart
InläggPostat: sön 07-12-23 13:43 
Offline

Blev medlem: tis 07-12-18 16:11
Inlägg: 4
Ort: Skåneland
Anledningen till valet av peltierelemtet är trångheten i motorrummet runt insugningsröret. Fungerar det inte som jag tänkt får jag hitta på något annat. Totalt kommer jag att montera 4 st peltierelement, då kommer jag rent teoretiskt att på ca.50-55 gradigt bränsle innan spridarna. Bilen är en SAAB 9-3 154 hp Turbo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 13:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha.

Hur tänkte du kyla den "varma" sidan av elementen, med bränsle returen? Det vore det mest idealiska enl min uppfattning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 13:58 
Offline

Blev medlem: tis 07-12-18 16:11
Inlägg: 4
Ort: Skåneland
Den varma sidan monteras mot bränslelisten
Den kalla lämmnas år sitt öde. Det är bara tänkt att användast vid start istället för motorvärmare, max 15 sek

// Rikard


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 14:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja menade att fråga hur du vill värma den kalla sidan, med bränsle returen borde vara oprimalt.

Om du bara lämnar den kalla siden i luften lär du inte få något värme att tala om, den kalla sidan blir då bara iskallt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 16:14 
Offline

Blev medlem: tis 07-12-18 16:11
Inlägg: 4
Ort: Skåneland
Den kalla sidan ska bara avge kyla till omgivningsluften
Ett peltier element ger ca 68 grader värme och ca 4 grader (kyla)
Sitter i varje kyl / värmebox

//Rikard


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kallstart
InläggPostat: sön 07-12-23 16:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
og 9-3 skrev:
Anledningen till valet av peltierelemtet är trångheten i motorrummet runt insugningsröret. Fungerar det inte som jag tänkt får jag hitta på något annat. Totalt kommer jag att montera 4 st peltierelement, då kommer jag rent teoretiskt att på ca.50-55 gradigt bränsle innan spridarna. Bilen är en SAAB 9-3 154 hp Turbo.


Låter lite optimiskt, jag förutsätter att du redan byggt om till returlöst system?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 18:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Peltiern fungerar som en liten värmepump.
Låter du då returbränslet agera på den kalla sidan tar du ju tillvara på mer värme.
Ungefär som i ett hus där man skickar ventilationens frånluft genom en värmeväxlare som sen förvärmer luften som tas in i huset.

Men jag antar att anordningen bara ska värma upp fr innan start och innan bränslet börjar pumpas runt?
Isåfall borde några vanliga effektresistorer klara av jobbet på ett mindre komplicerat sätt.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 23:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
og 9-3 skrev:
Den kalla sidan ska bara avge kyla till omgivningsluften


Då måste du sätta ett rejält aluminiumprofil på peltierelementets kalla sida.

og 9-3 skrev:
Ett peltier element ger ca 68 grader värme och ca 4 grader (kyla)
Sitter i varje kyl / värmebox


Precis, om du kör den som värmebox utan kylelementen och fläkten blir det heller inte varmt i boxen. Som Volvo245GLT skriver så är det en liten värmepump, bränslereturen vore därför bäst (bättre än luften) att
ta värmen från.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011