Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-01-16 19:24 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 19:16
Inlägg: 25
Ort: Huddinge
Nu har jag som sagt konverterat min Audi 80 till att gå på etanol. :)
Och har fått dom klassiska kallstartsproblemen. Ibland när det är under 0-gradigt får jag nästan sitta i fem minuter och nöta på startmotorn.

Är det någon som har något fiffigt förslag på kallstartsanordning som inte är alltför dyrt och komplicerat att fixa till? Alla tips välkomnas. :)
Just nu kör jag med motorvärmare jämt. Så jag inte behöver ha dessa problem, men det blir ju problem när man inte har tillgång till det.

MVH
/ Christoffer


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 21:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Din bil har väl en separat kallstartventil, den kan tänkas styras antingen från KE3-styrdonet eller på gammalt sätt via en s k termotidkontakt.
Det enklaste är att ordna en manuell, återfjädrande strömbrytare för att kunna styra kallstartventilen för hand. Men kolla noga i elschemat hur ventilen är inkopplad. I vissa fall styrs den på + sidan, i andra fall på - sidan.

För övrigt så brukar det aldrig löna sig att nöta länge på startmotorn när en bil är svår att kallstarta på E85, eftersom motorstyrsystemen brukar ge full kallstartanrikning bara under de första sekunderna av startförsöket.
Det är bättre att göra korta startförsök och vänta minst 10 sekunder mellan dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 14:35 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 19:16
Inlägg: 25
Ort: Huddinge
torbjorn skrev:
Din bil har väl en separat kallstartventil, den kan tänkas styras antingen från KE3-styrdonet eller på gammalt sätt via en s k termotidkontakt.
Det enklaste är att ordna en manuell, återfjädrande strömbrytare för att kunna styra kallstartventilen för hand. Men kolla noga i elschemat hur ventilen är inkopplad. I vissa fall styrs den på + sidan, i andra fall på - sidan.

För övrigt så brukar det aldrig löna sig att nöta länge på startmotorn när en bil är svår att kallstarta på E85, eftersom motorstyrsystemen brukar ge full kallstartanrikning bara under de första sekunderna av startförsöket.
Det är bättre att göra korta startförsök och vänta minst 10 sekunder mellan dem.


Låter smart och inte alltför jobbigt att implentera. Men det jag är nyfiken på är hur det fungerar? Jag förstår ju så mycket som att man tillför mer bränsle till blandingen, men är det verkligen lösningen på kallstartsproblemet? Även fast det är mer bränsle så är det väl lika svårt ändå att antända bränslet? :o

Enligt några jag pratat med så ska detta inte hjälpa nämnvärt utan etnda lösningen är att värma blandingen på något vis i insuget för att det ska hjälpa..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 14:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att förvärma blandningen är också en utmärkt metod men den är ju svår att införa på bilar som inte har något värmeelement i insugningsröret från fabrik. Om din Audi hade haft 1,8 l 66 kW-motorn med centralinsprutning så hade det funnits ett sådant värmeelement...

De flesta "fabriksbyggda" FFV-bilar litar ju helt enkelt till att ge fet blandning för att klara kallstarterna, även om inte etanolen tar eld så kanske tillräckligt mycket av bensinen i E85 tänder för att motorn ska kunna börja gå.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 15:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det hjälper ner till -20 iaf.
Jag styr min kallstartventil manuellt och kopplar samtidigt in ett kallstartmotstånd så motorn tror det är 20-30 grader kallare än vad det är.
Inga problem att starta efter 2-3 motorvarv, åtminstone ned till -10.
Startar den inte efter 3-4 varv så vänta ca 10 sek och läget är betydligt gynnsammare, etanolen ansamlas och nästa förösk blir det tillskott från systemet igen vilket get tillräcklig startmängd.
Man skall vara medveten om att det kan krävas ända upp till 400% större startmängd än med bensin,
Grejen med KE-jet (och troligen de flesta andra ECU) är att de av rädsla för nedsurad motor endast ger full kallstartmängd på första försöket.
Andra försöket drar inte kallstartventilen, tredje drar den igen osv.
Ingen risk för nedsurning föreligger ju med sprit så man bör lämpligen styra kallstarten själv. Är bara att mata med 12V.

Sedan kan man som jag värma ingående soppa mha 2 eller fler glödstift i T-stycken men det har man ingen nytta av förrän motorn gått en stund pga de stora metalldelar, fördelarhus o ledningar, spridare som måste värmas upp först.
Moderna fuel-railbilar har det lite lättare.
Men det funkar rätt bra för att snabbare kunna koppla ur kallstartmotstånd och ventil att värma soppan.
Och det gör definitivt nytta att värma den kontinuelrigt mha kylvattnet när det väl blir varmt.
Har reducerat förbrukningen från 1l/mil till 0.86 på det sättet.

Alla värmningsinstallationer måste föregås av ombyggnad till returlöst system först dock. KE-jet har ju extern BTR så det är enkelt, värre är det med äldre K-jet med intern BTR.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 18:05 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 19:16
Inlägg: 25
Ort: Huddinge
Ja okej då förstår jag, så den största anledningen till större bränslemängd är pga att bensinen som finns i E85 ska antändas lättare, så det hade inte funkat på om man hade kört på 100% etanol i tanken? Finns det några risker med dessa metoder?

torbjorn, det du sa om att en 1.8l 66kW-motor. Jag har en sådan bil ståendes som jag plockar delar ifrån. Går det att använda det värmeelementet i min motor eller är insuget allt för annorlunda eller inbyggt?

karlmb, Oj. 400% större startmängd? Det visste jag inte :o Då borde ju etanolbilar dra extremt mycket bränsle vid varje starttillfälle (om man nu ska ha rätt startmängd).

Men nåväl, har fixat en knapp nu som är återfjädrande. Så dåbehöver jag väl bara läsa elschemat och koppla in och varje gång jag ska starta ska jag hålla in knappen ända tills jag märker den går bra "själv"?

Tack för alla era tips!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Christoffer_V skrev:
torbjorn, det du sa om att en 1.8l 66kW-motor. Jag har en sådan bil ståendes som jag plockar delar ifrån. Går det att använda det värmeelementet i min motor eller är insuget allt för annorlunda eller inbyggt?



Det är nog alltför annorlunda. På en 66 kW-motor sitter värmeelementet rakt under förgasaren/spjällhuset, och tanken är att de oförångade bränsledropparna ska träffa den heta ytan och förångas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Ja okej då förstår jag, så den största anledningen till större bränslemängd är pga att bensinen som finns i E85 ska antändas lättare, så det hade inte funkat på om man hade kört på 100% etanol i tanken? Finns det några risker med dessa metoder?


Nej, det tror jag inte.
Även med E96 hade man kunnat starta (i riktig kyla svårare men det går om man värmer etanolen först enligt SAAB).
Bensinen hjälper till dock.
Enda risken med dessa stora startmängder är att ett stort antal kallstarter utan någorlunda regelbunden varmkörning, kan ge ansamling av oförbrännd etanol i oljan, som normalt ångar av så snart oljan kommer upp i temp.
Det kan bli så stora mängder att när väl oljan blir varm så kan styrsystemet inte reglera ner, motorn går bara på vevhusventilationsgaserna.
Därav har man valt att byta oljan oftare på etanolbilar än på bensindito.
Med normalt användande är detta aldrig ngt problem.

Citat:
karlmb, Oj. 400% större startmängd? Det visste jag inte Då borde ju etanolbilar dra extremt mycket bränsle vid varje starttillfälle (om man nu ska ha rätt startmängd).


Nja, vi pratar bara om de första sekunderna, sedan kan man magra ut mkt snabbt så att man redan efter ngn halv minut kanske, närmar sig bensinvarmkörnings-anrikningen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011