Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tändstiftens påverkan
InläggPostat: mån 07-01-22 10:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Bytte stift i helgen och märkte en markant förbättring av kallstarter.
Kan detta ha något samband?
Startade i -5 utan minsta problem.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 14:09 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Bytte du till likadana som de gamla eller bytte du modell?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 16:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
När du säger det, så bytte jag faktiskt modell och köpte denna gång original Motorcraft eftersom dessa stift faktiskt var billigare än Bosch. Kanske det inte är så dumt att köpa original prylar ändå. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 17:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är iaf en klart märkbar skillnad (åtminstone när motorn gått igång och de första säg 60 sekunderna) om man monterar 1 steg varmare stift än orginal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-03 12:22 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-22 17:28
Inlägg: 8
Ort: Hova
Tar upp denna tråd igen då min gräsklippare var svår att starta efter vintersömnen. Det var lite problem i höstas också.
Den är konverterad till E85-drift.
Den gick igång efter några ryckanden ,men se´n stannade den och var nästan stört omöjlig att få igång.

Fick då för mig att öka gapet på stiftet en aning för att få en större gnista.
Men det var bara värre. Då gjorde jag tvärtom och slog ihop gapet en aning mindre än vad det ska vara.
Då var det inga problem att få igång den.

Någon med liknande erfarenheter?

Är detta något som kan hjälpa till vid kallstart av en bilmotor utöver kallstartsmotstånd och förvärmning?

Björn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-03 12:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nya tändstift fungerar bättre än begagnade eftersom hörnen är vassare/kantigare (även om det är svårt att se skillnaden). Det gör det lättare för gnistan att hoppa över gnistan "står" då längre och ger mera värme, samma sak gäller om du minskar gapet, det gör det lättare för gnistan att hoppa över och gnistan varar längre.

En riktig bra och het gnista som står länge kan tända etanol även när det igentligen är för kallt. Har expirimenterad lite vid minus grader och en svag gnista tänder inte en E85 indrängt tändstift medan en startgnista lätt tänder etanolen i minusgrader.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-03 13:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-22 17:28
Inlägg: 8
Ort: Hova
Okidoki!
Björn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-03 14:53 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
en annan aspekt kan vara att om man har varmare stift så värms mittelektroden upp snabbare vilket i praktiken kan fungera som ett glödstift.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 08:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-22 17:28
Inlägg: 8
Ort: Hova
Verkar som om jag inte får ett mejl när ett nytt inlägg skrivs.

Jag tömde tanken i höstas när den ställdes undan för säsongen.

Björn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 09:01 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Tömde du då även flottören allternativt körde slut på soppan?
Egna klipparen, en dassgammal Stiga, "slarvas" det konstant med att inte tömma varken tank eller flottör, men likväl startar den varje vår efter tre-fyra drag,,, och det har den gjort i nu 9 år och bara E85,,,

Däremot med utombordaren, en nyare Yamaha 4hk (4takt) som i sommras gick med 20-30% E85, "råkade" bli ståendes med soppa i flottören vilket resulterade i det klassiska rosa klegget som omöjliggjorde start, men efter rengöring med tryckluft blev den som ny igen.

Båda har stått i kallgarage under vintern, som övrig starthjälp oavsett motor är ju klassikern startgas, men som skall användas utan överdosering.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 09:40 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo i regel räcker det med att bara tömma dels tanken då och sedan bara tömma flottörkoppen där sedan munstyckena självtöms, så är det med dom flesta system tömda och ingen gelé kan bildas.

Och nej som sagt har det geláts sig så hjälper ingen startgas ivärlden, utan den måste mekaniskt bort och som rubriken låter som har det extra stor betydellse med fräscha tändstift,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 11:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag fick (givetvis) inte igång min gräsklippare vid första försöket. Den hade stått med E85 i flottörhuset hela vintern. I garaget från ungefär nyår till påsk, resten av tiden under bar himmel.
Vad jag hittade när jag plockade isär förgasaren (Walbro flottörförgasare på en 4 hk B&S-motor från omkring 1990) var små tendenser till gelébildning i botten av flottörhuset, och korrosionsangrepp längst ner på "tornet" där munstyckena sitter. Huvudmunstycket, på sidan av tornet längst ner, var igensatt av gråaktiga korrosionsprodukter.
Att bränslet i flottörhuset har dragit åt sig vatten som har bidragit till korrosionen är ju inte att förvåna sig över med tanke på den bristfälliga förrådsställningen. Man vet förstås inte heller hur mycket korrosion som har funnits där sedan tidigare, motorn har ju varit med många år.
En sak som talar för att korrosionen har uppstått tidigare medan motorn kördes på bensin är att det inte finns några tecken på korrosion alls från ca 5 mm över flottörhusets botten och uppåt. Det är alltså troligt att det har stått vatten där någon gång i tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 11:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Min gräsklippare mishandlades på samma sätt med E85 kvar i tanken och flottörhuset. Fyllde bara på med full tank E85 och eftersom den inte startade (föga förvånde) och stannade efter start med lite gasol så körde jag in gasolslangen in i förgasaren (untanluftfilter) och startade på gasol, genom att dosera gasen med kranen på flaskan fortsatt den gå.

Efter knappt en minut kunde jag stänga gasolflaskan helt och gick den som vanligt på E85. Antagligen gör alla vibrationer att evt gele och avlagringar skakas loss :-)

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011