Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 21:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
svante skrev:
en annan aspekt kan vara att om man har varmare stift så värms mittelektroden upp snabbare vilket i praktiken kan fungera som ett glödstift.

Jag har svårt att tro att tändstiftens värmetal har någon egentlig betydelse för kallstartegenskaperna. Om mittelektroden skall fungera som glödstift fordras en lång stunds drift på hög belastning och då har ju motorn tydligen startat! Det är nog ingen fördel om den skulle fungera som glödstift heller, det är ju just det man försöker undvika med att ha rätt värmetal annars uppstår knackning. Den enda inverkan för kalla stift kan tänkas ha är att de blivit sotiga och därför leder ström genom sotet istället för att bilda en gnista.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-19 05:36 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag är benägen att gålla med GL. Jag satte i ett steg varmare stift i min bil i December. Följande kan noteras.
1. Bilen blev inte mera lättstartad när den är kall.
2. Gångegenskaperna med nystartad motor (redan efter 10 sek) blev klart bättre.
3. Motorn spikar vid fullgaskörningar (som är längre än 10 s) över 3200 rpm. Tändningen på min bil är höjd 10 grader. Jag har provat att justera grundläget för tändningen från 0 till +17 grader, resultatet var att spikningen blev något mindre och kom lite högre upp i registret, men den försvann inte. Efter byte till stift med original värmetal så spikar den inte längre.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-21 14:54 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hur påverkas furbrukningen av nya och varmare stift?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-21 21:54 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Frågan är om man kanske ska köra varmare stift på vintern, och kallare stift på sommaren?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-25 11:19 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
aryan skrev:
Min gräsklippare mishandlades på samma sätt med E85 kvar i tanken och flottörhuset. Fyllde bara på med full tank E85 och eftersom den inte startade (föga förvånde) och stannade efter start med lite gasol så körde jag in gasolslangen in i förgasaren (untanluftfilter) och startade på gasol, genom att dosera gasen med kranen på flaskan fortsatt den gå.

Efter knappt en minut kunde jag stänga gasolflaskan helt och gick den som vanligt på E85. Antagligen gör alla vibrationer att evt gele och avlagringar skakas loss :-)

/Aryan


Vilken bra idé!

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011