Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Glödstift i insuget
InläggPostat: mån 07-01-22 20:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
För oss med förgasare kan det vara lite problematiskt med kallstarter. När det är många minusgrader vill inte spriten förgasas, och motorn startar inte. Ett fenomen för mig har varit att stiften blir blöta av bränsle, men det är inte förgasat nog för att det ska tända. Bättre tändsystem skulle vara bra förstås, men men...

Jag gjorde så att jag satte ett glödstift i insuget under förgasaren (stående tvåportsförgasare). Det fanns redan en pluggad luftnippel på undersidan av insuget (användes till en sorts avgasrening, MAC), ungefär mitt under förgasaren. Jag gängade om hålet och gängade i ett vanligt glödstift som jag köpte på Biltema. Jag fick gänga om glödstiftet också, OJMR. Sen kopplade jag in det via ett relä. Sedan när man värmt på lite med glödstiftet var bilen märkbart mer lättstartad vid minusgrader.

Jag kunde även få en liten "puff" genom att pumpa på gasen - accpumpen sprutar ned bänsle i insuget - glödstiftet blir varmt och antänder bränslet. Det verkar inte ha skadat nåt ivarjefall, så det spelade nog inte så stor roll.

Det vore nog bäst att bygga in ett riktigt förvärmingsmotstånd som det finns på nyare förgasarbilar, men det känndes som ett aningen för komplicerat projekt. Det går kylvatten igenom insuget, och jag vet inte exakt var kanalerna går. Känns lite riksfyllt att sätta den stora borren i det då.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glödstift i insuget
InläggPostat: fre 07-01-26 12:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
widmark skrev:
Jag gjorde så att jag satte ett glödstift i insuget under förgasaren (stående tvåportsförgasare). Det fanns redan en pluggad luftnippel på undersidan av insuget (användes till en sorts avgasrening, MAC), ungefär mitt under förgasaren. Jag gängade om hålet och gängade i ett vanligt glödstift som jag köpte på Biltema. Jag fick gänga om glödstiftet också, OJMR. Sen kopplade jag in det via ett relä. Sedan när man värmt på lite med glödstiftet var bilen märkbart mer lättstartad vid minusgrader.

Jag kunde även få en liten "puff" genom att pumpa på gasen - accpumpen sprutar ned bänsle i insuget - glödstiftet blir varmt och antänder bränslet. Det verkar inte ha skadat nåt ivarjefall, så det spelade nog inte så stor roll.


Spännande! "Puffen" kanske rent av är en bra funktion för att värma upp insuget lite extra innan en riktig kallstart!

Ett glödstift så som du har den, det måste väl vara den kallaste plats i insuget? Plus ett som värmer upp etanolen direkt kanske är den optimale lösningen?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glödstift i insuget
InläggPostat: ons 07-01-31 20:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
widmark skrev:
glödstiftet blir varmt och antänder bränslet.



Ja, det blir ju typ orange på tre sekunder så...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bättre tändning
InläggPostat: ons 07-01-31 21:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Till Widmark: Du hade en fundering om bättre tändning. Aryan här på forumet säljer elektroniska brytarlösa tändsystem. Med ett sådant har du kommit en bit längre till den "optimala förgasarbilen för etanol".
Herrar Widmark och Smith borde kontakta varandra. :roll:

Etanol, det naturliga bränslet!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 23:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det enklaste sättet att ordna brytarlös tändning på en Lada är väl annars att anskaffa fördelare och övriga tänddelar från en '88 eller senare, som har brytarlöst system från fabrik. Dock bör man flytta över fjädrarna för centrifugaltändförställning från den gamla fördelaren eftersom tändförställningskurvan är onödigt flack på tidiga Lada med kat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 23:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
"Våra" bryterösa system är helt elektroniska utan mekaniska delar, dvs det finns inga viktar och fjädrar alls i dem. Jag vet inte hur LADA fördelaren ser ut rent mekansikt men om de liknar Bosch, Ducellier eller Lucas fördelare finns det en liten chans att något passar.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 06:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lada-fördelaren påminner närmast om en gammal Delco-fördelare, i och med att tändförställningsmekanismen sitter ovanför brytarplattan. Den har inga större likheter med t ex Bosch och Ducellier.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-03 00:52 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Fiat 124 och vaz/lada 21xxx modellerna har mycket gemensamt, jag vet inte hur det är med fördelarna men det kan vara värt att kolla upp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glödstift i insuget
InläggPostat: lör 07-02-10 14:51 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
widmark skrev:
Jag gjorde så att jag satte ett glödstift i insuget under förgasaren (stående tvåportsförgasare). Det fanns redan en pluggad luftnippel på undersidan av insuget (användes till en sorts avgasrening, MAC), ungefär mitt under förgasaren. Jag gängade om hålet och gängade i ett vanligt glödstift som jag köpte på Biltema. Jag fick gänga om glödstiftet också, OJMR. Sen kopplade jag in det via ett relä. Sedan när man värmt på lite med glödstiftet var bilen märkbart mer lättstartad vid minusgrader.

Jag kunde även få en liten "puff" genom att pumpa på gasen - accpumpen sprutar ned bänsle i insuget - glödstiftet blir varmt och antänder bränslet. Det verkar inte ha skadat nåt ivarjefall, så det spelade nog inte så stor roll.


Hur länge värmde du innan start? Hur kallt var det där bilen stog?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glödstift i insuget
InläggPostat: sön 07-02-11 05:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Henrik Jansson skrev:
Hur länge värmde du innan start? Hur kallt var det där bilen stog?


Inte länge, 10-20 sekunder. Jag minns inte hur kallt jag har testat det med, men åtminståne -10.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011