widmark skrev:
Jag gjorde så att jag satte ett glödstift i insuget under förgasaren (stående tvåportsförgasare). Det fanns redan en pluggad luftnippel på undersidan av insuget (användes till en sorts avgasrening, MAC), ungefär mitt under förgasaren. Jag gängade om hålet och gängade i ett vanligt glödstift som jag köpte på Biltema. Jag fick gänga om glödstiftet också, OJMR. Sen kopplade jag in det via ett relä. Sedan när man värmt på lite med glödstiftet var bilen märkbart mer lättstartad vid minusgrader.
Jag kunde även få en liten "puff" genom att pumpa på gasen - accpumpen sprutar ned bänsle i insuget - glödstiftet blir varmt och antänder bränslet. Det verkar inte ha skadat nåt ivarjefall, så det spelade nog inte så stor roll.
Spännande! "Puffen" kanske rent av är en bra funktion för att värma upp insuget lite extra innan en riktig kallstart!
Ett glödstift så som du har den, det måste väl vara den kallaste plats i insuget? Plus ett som värmer upp etanolen direkt kanske är den optimale lösningen?
/Aryan