Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kallstarter Celica
InläggPostat: ons 07-01-24 21:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hmm...

Är inne i en "testperiod" av kallstarter av Toyota Celican...

Testade av kallstart på BF95 under förra vintern...
Utan motorvärmare och med motorvärmare...
Så det finns lite erfarenhet hur det går...

Nu testas E85/E75 (vad det nu är, ur etenolpumpen)...

Har monterat "start-knapp" med seriemotstånd...
Det fungerar hyfsat ner till ca -15 grader över dagen...
Startar på morgonen med elmotor/kupé-värmt i ca 3 tim...

Monterat knapp/relä som manuellt styr kallstart-insprutaren,
som original aktiveras när startmotorn går...
Blir det ner under -25 (till -30) behöver man använda
kallstartinsprutaren, aktiverad tills motorn går...(enklast)
Då också kallnat ner i ca 4 tim eller mer...

Det har varit under -30, under ett par nätter denna vecka..

Just nu ca -27 och i sjunkande...

Rekomenderar att man har/skaffar sig elstople och värmer
motorn med blockvärmare och gärna har en batteriladdare
på samtidigt, på underhållsladdning av bilbatteriet...
Då batteriet lätt går ner i kapacitet med "allt på" under
många korta körningar och många starter...

Hälsar Etalappen från ett lite kyligare Lycksele


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-11 10:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hmm...

En bild på modifierade styrningen av kall start insprutaren på
Toyota Celica GTI 1990...
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... ortext.jpg


Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-11 19:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Gött att det blev lite vinter tillslut för oss fakirstartare!!!
Här i västsverige tror jag vi få lita på de norrländska rönen i år!
Så hur kallt har du fått igång rovan?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-12 07:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hmm...

Kallt var det !

Om vi tar den temperatur som är den mest relevanta,
för mina kallstartförsök med "kallstart-knapparna",
så är det -25 strax efter kl.12, efter 4 timmars nerkylning,
utan motorvärmare.

Kan någon afton, vid hemfärd, ha varit både längre tid än 4tim
och kallare än -25 vid kallstart.

Kan konstatera att vidtagna åtgärder fungerar.

Det har varit -33 någon morgon, men då har motorvärmaren
varit på i knappt 3 timmar före start.

Går det bara att dra motorn runt, verkar den gå igång !

Troligen är det E75 i tanken...

Det har varit nere under -40 några mil uppöver Umeälven...
Där var det problem med någon diesel-buss...

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-12 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Skippa motorvärmaren nästa kalla morgon!
Så vi vet..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011