Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-02-23 17:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag hittade följande text i ett Ford-servicemeddelande som egentligen handlade om något helt annat:

============================================
EEC IV (2.0l EFI) variants

The amount of retardation is dependent on which wire is grounded:
l Red wire grounded - 2º retardation.
l Blue wire grounded - 4º retardation.
l Red/blue wires grounded - 6º retardation.

NOTE:
In 2.0l EFI variants with regulated catalysts and module Part No. 88GB-12A650-C2A (Manual Transmission) or Part No. 88GB-12A650-D2A (Automatic Transmission), grounding the yellow wire modifies the cold start fuelling strategy and has no effect on idle speed.

l Yellow wire grounded - idle speed raised by 75 RPM.
============================================

Ledningarna som det talas om här är anslutna i "optionskontakten", ett runt, 3- eller 4-poligt kontaktdon som brukar hänga ut ur en kabelstam nära tändspolen.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 12:04 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Vilka ford modeller skulle det kunna gälla, min sierra 88 med kat?

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 17:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det bör gälla för din bil. Kolla detaljnumret på styrdonet för säkerhets skull.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 22:02 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Styrdonet för insprutningen? Vars sitter det om du vet?

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 22:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det sitter till höger under instrumentbrädan, mellan handskfacket och torpedväggen eller något sånt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 23:54 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
ok ska kolla...

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 14:35 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Vad jag kunde se var numret som jag kunde hitta : 8808-12A650-02A .
Så det verkar inte vara rätt styrdon.
Synd skulle vart intressant att prova och se om det blev någon skillnad.

Nu är den ju så pass lättstartad ändå, tre startförsök vid minus 15 så brukar den gå.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 19:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ta en titt till, jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något annat. 88GB kan ju mycket väl bli 8808 om texten är lite otydlig. Och samma sak med ett C eller O på slutet.

På alla "europeiska" Ford-delar så talar de två första siffrorna om på vilken årsmodell delen infördes, alltså 88 i det här fallet. De två bokstäverna som följer därefter talar om vilken fabrik som införde delen, GB är den engelska Ford-fabriken. "Tyska" delar brukar heta DD istället.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 22:07 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Ok ska kolla igen, den sitter så till att man kan mycket väl tänka sig att jag sett fel.
Synd att de andra kablarna bara verkar sänka tändningen. Jag skulle gärna provat med lite högre tändinställning.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 22:14 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jag kom på en sak....
Det står ju bara att bränslet vid kallstart modiferas, det kan ju betyda både mer eller mindre?
Men provar man så lär man ju märka åt vilket håll det lutar.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 22:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, det är synd att det inte går att påverka tändförställningskurvan åt andra hållet. Men tanken med den där möjligheten att ställa om tändläget var väl framför allt att man tillfälligt skulle kunna köra bilen på lågoktanig bensin. Den blyfria bensinen hade bara 91 oktan i vissa länder (t ex Österrike och Italien) från början, i östeuropa kunde nog oktantalen vara ännu lägre.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-28 13:21 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Du hade rätt Torbjörn, det var ett g och ett c.
Men jag har kollat på kontakten vid tändspolen och är lite förbryllad över färgerna på kablarna.
En är Brun/röd en är Brun/blå en är Blå/gul.
Den första färgen är den huvudsakliga färgen på kablarna den andra färgen är ett färgat streck längs kablarna.
Vilken kabel är den sk gula?

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-28 16:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Gissningsvis skulle det väl vara den blå/gula i så fall. Prova att jorda den och se vad som händer! För att inte riskera att förstöra någonting om det skulle vara en ledning med helt annan funktion så kan du jorda den via t ex en 12 V 1,2 W glödlampa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-06 09:39 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Har nu testat att jorda kablarna, blå/gul sämre start, trögare på startmotorn.
Brun/blå sämre start men inte lika trög på startmotorn som blå/gul.
Brun/röd lika bra som normalt eller aningen bättre vid kallstart.

Ska fortsätta att prova med den sista kopplingen och se hur det fungerar en längre period.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-06 18:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, det blir spännande! Om nu de här andra ledningarna, som misstänkt, påverkar tändförställningen så kan det ju vara intressant att se hur bränsleförbrukningen påverkas också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011